مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان:

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره به روند رو به گسترش بیابان‌زایی در این استان گفت که اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در مراتع درگیر و اولویت‌دار پنج شهرستان شمال استان به اعتبار سالانه ۳۰۰ میلیارد ریالی احتیاج دارد.

اجرای طرح بیابان‌زدایی در گلستان به سالانه ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ عبدالرحیم لطفی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان کرد: بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از مراتع شمال استان درگیر بیابان شده که نزدیک به ۱۲۰ هزار هکتار آن در اولویت اجرای طرح های پیشگیری از بیابان‌زایی قرار گرفته است.

وی با اشاره به این که مطالعه اجرای طرح های پیشگیری از بیابان زدایی در اراضی شمال گلستان به پایان رسیده، ادامه داد: بحرانی ترین مناطق بیابان‌زای شمال گلستان مربوط به سه هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی شمال غربی گمیشان است که باید از آب زهکشی سرریز تالاب آلاگل و سیلاب رودخانه اترک استفاده شود تا از تولید گرد و غبار در این منطقه جلوگیری گردد.

وی ۱۲ هزار هکتار از اراضی مناطق "کولیجه و داشلی برون" از توابع شهرستان گنبدکاووس را دومین اولویت اجرای طرح بیابان زدایی در گلستان برشمرد و گفت که در این راستا بوته کاری و ذخیره سازی نزولات انجام خواهد شد.

لطفی با بیان این که عملیات پیشگیری از بیابان زدایی در اراضی شمال استان در اولویت قرار دارد افزود: طی سال‌های اخیر در ۱۷ هزار هکتار از این اراضی طرح هایی مانند هفت هزار هکتار بوته کاری و بذرپاشی، چهار هزار هکتار ایجاد هلالی آبگیر و ۶ هزار هکتار بوته‌کاری انجام شد.

به گفته وی برای پوشش این سطح از اراضی درگیر بیابان در شمال استان، ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده که  ۱۳۰ میلیارد ریال آن توسط دولت و بقیه با مشارکت مردم بود.

وی افزود: امسال هم با اعتبارات تخصیصی و مشارکت مردم، ضمن حفظ طرح های پیشگیری فعلی، در بیش از هزار هکتار دیگر این طرح ها اجرا خواهد شد.

گلستان علاوه بر قرار گرفتن در جوار صحرای قره قوم ترکمنستان، طی ۳۰ سال اخیر تغییرات اقلیمی از جمله افزایش دما، کاهش بارش، افزایش تبخیر و بی نظمی در بارش را تجربه کرده که فقر مراتع و ایجاد گرد و غبار از جمله پیامدهای آن است.

این استان مرزی دارای تنوع اقلیمی از نیمه مرطوب معتدل تا نیمه خشک و گرم است و منابع طبیعی متنوعی شامل کوهستان های مرتفع، دشت هموار، مناطق پست، شوره زار و دریا دارد.

اراضی زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار بوده که شامل ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع (شمال استان)، ۲۰ هزار هکتار اراضی ساحلی و اراضی مستثنیات و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار اراضی موات است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار