دادستان مرکز استان گلستان از ممنوعیت برداشت قارچ (دنبلان کوهی) و برخورد شدید با متخلفین و بهره‌برداران این قارچ در استان خبر داد.

«الماس سیاه» گنج پنهان جنگل‌های هیرکانی/ ضرب‌الاجل قضایی با قاچاقچیان ترافل

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما، محمود اسپانلو اظهار کرد: برداشت قارچ ترافل به صورت جدی به جنگل‌ها و مراتع صدمه می‌زند و در برخی موارد باعث آفات و بیماری ها در جنگل ها خواهد شد.

وی افزود: این نوع قارچ فقط در پای درختان رشد می‌کند که با بیل زدن و برداشت آن ریشه درختان آسیب می‌بیند و در نهایت سبب خشک شدن درخت می‌شود.

اسپانلو تصریح کرد: قارچ ترافل بخشی از زنجیره غذایی جنگل به شمار می‌رود. به عبارتی، گذشته از تخریب خاک جنگل و خشکاندن درختان، برداشت غیراصولی این قارچ با چنگک و بیلچه که هم‌اکنون سودجویان انجام می‌دهند، سبب می‌شود تا به مرور زمان نسل این قارچ زیرخاکی از بین برود.

لطفی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز در این باره گفت: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برداشت این نوع قارچ را که ارزش بالایی نیز دارد، ممنوع کرده است و با متخلفان بر اساس قانون برخورد می‌شود.

وی افزود: برخی از حیوانات داخل جنگل مانند سنجاب‌ها و موش خرما از قارچ دنبلان تغذیه می‌کنند. شاید به همین دلیل هم باشد که قارچ‌خوارها هنگام گشتن به دنبال قارچ دنبلان، سوراخ‌هایی را که حیواناتی مانند سنجاب و موش خرما در پای درختان ایجاد می‌کنند، دنبال کرده و به آن دست می‌یابند.

لطفی با اشاره به اینکه برداشت قارچ دنبلان از اواسط اسفندماه شروع می‌شود و تا اواخر شهریور ادامه می‌یابد، افزود: قارچ ترافل یا دنبلان کوهی دارای خواص دارویی و تغذیه‌ای زیادی است. گیاه دنبلان یکی از غنی‌ترین گیاهان خوراکی در جهان است که قیمت بالایی نیز دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار