رییس اداره حفاظت محیط زیست بندرترکمن از تحویل یک قطعه فلامینگوی مصدوم از سوی علاقه‌مندان حیات وحش به محیط‌بانان این شهرستان خبر داد و گفت: این پرنده تحت تیمار و درمان قرار گرفت.

فلامینگوی مصدوم تحویل محیط زیست بندرترکمن شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ علی بیانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یکی از ساحل نشینان بندرترکمن، فلامینگوی مصدوم را که از ناحیه پا و بال به شدت مصدوم شده بود در پهنه آبی خلیج گرگان پیدا کرد و برای تیمار و درمان به محیط بانان این شهرستان تحویل داد.

به گفته وی در این برهه زمانی بخش زیادی از پرندگان زمستان گذران از جمله فلامینگو ها این پهنه آبی را ترک کرده اند اما تعدادی پرنده های پیر و یا احتمالا مصدوم که توانایی پرواز نداشته و از کلونی های اصلی خود جا مانده‌اند، در زیستگاه های آبی حوزه میانکاله و آشوراده حضور دارند.

بیانی گفت: با فرهنگ سازی انجام شده شاهد همراهی بیشتر مردم در زمینه حفاظت از محیط زیست هستیم به نحوی که حتی گونه های حلال گوشت مصدوم را نیز به محیط زیست تحویل می دهند.

وی به هر گونه سوء استفاده شکارچیان هشدار داد و گفت: بر اساس قانون، شکارچیان فلامینگو حسب مورد به سه ماه تا سه سال زندان و یا ۳۰ تا ۵۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شوند که علاوه برآن باید طبق مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور مبلغ ۱۲ میلیون ریال بابت ضرر و زیان ناشی از شکار هر قطعه فلامینگو پرداخت کنند.

فلامینگو از پرندگان کنار آبزی است که پاها و گردن بلند با حداکثر طول ۱۳۰سانتیمتر دارد؛ این پرنده از گونه های حمایت شده بوده و حفاظت از زیستگاه ها و محل تولید مثل آن برای حفظ بقای این گونه جانوری بسیار ضروری است.

شهرستان ها ساحلی بندرترکمن در غرب گلستان در این ایام سال میزبان تعداد زیادی از گونه های مختلف پرندگان آبزی و کنارآبزی است.

گلستان از معدود تنفس گاه های گونه های مختلف گیاهی و جانوری ایران است؛ این استان به عنوان ایرانی کوچک از کوه، دریا، جنگل، دشت و بیابان به صورت یکجا برخوردار است و به گفته مسوولان محیط زیست ۱۱۴ گونه پرنده مهاجر در این منطقه زمستان گذرانی و بعضا زادآوری می کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار