معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گفت: کاهش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، توان اقتصادی کم بهره‌برداران، نبود تشکل‌های قوی و فقدان نظام جامع روستایی و کشاورزی از جمله مهمترین چالش‌های بخش کشاورزی در کشور است.

کاهش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، چالش جدی کشاورزی کشور است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، سیدمجتبی خیام‌نکویی روز پنجشنبه در همایش ملی فرهنگ و مدیریت جهادی- امنیت غذایی در گرگان اظهار داشت: بر اساس چشم انداز ترسیم شده برای سال ۲۰۵۰، جمعیت ایران در این افق ۱۰۳ میلیون نفر پیش‌بینی شده که برای این جمعیت به تولید حدود ۱۸۰ میلیون تن محصول کشاورزی نیاز داریم.

وی بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۲۰ میلیون نفر از جمعیت ایران به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند که از این تعداد بیش از چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم به کشاورزی می پردارند.

رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی  ادامه داد: یکی از بخش های مورد توجه در مسیر خوداتکایی تولید کشاورزی، افزایش بهره وری منابع به ویژه آب برای بیشترشدن ضریب خوداتکایی با محوریت حفاظت از منابع پایه و طبیعی است.

خیام‌نکویی گفت: در حال حاضر ایران در تولید ۲۲ محصول رتبه خوبی در دنیا دارد و از ظرفیت بالایی برای افزایش تولید این بخش ها برخوردار است که توجه بیشتر به آن می تواند منجر به رونق صادرات این تولیدات و افزایش ارزآوری برای کشور شود.

توسعه روستایی و کشاورزی پایدار با فرهنگ و مدیریت جهادی، آسیب شناسی و راهکارهای تحقق انسجام مدیریتی در امنیت غذایی، نقش فرهنگ و مدیریت جهادی در اصلاح الگوی مصرف و سلامت غذا، توزیع شایسته و دسترسی عادلانه محصولات کشاورزی با فرهنگ و مدیریت جهادی، نقش فرهنگ و مدیریت جهادی در حفاظت از منابع پایه مرتبط با امنیت غذایی و نقش فرهنگ و مدیریت جهادی در رفع موانع تولید کشاورزی از محورهای این همایش است.

استان گلستان در سال زراعی گذشته پنج میلیون و ۴۰۳ هزار تن انواع محصول به ارزش ۲۵۰ هزار میلیارد ریال تولید کرد که از این مقدار تولید چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تن تولیدات زراعی، حدود ۷۰۰ هزار تن تولیدات دامی، ۳۴۰ هزارتن تولیدات باغی، ۲۴۰ هزار تن تولیدات جنگل و مرتع و بقیه در حوزه صید و ماهیان پرورشی بود.

 بهره برداران کشاورزی گلستان در تولید ۱۵ محصول راهبردی شامل تولید دانه های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک (برنج) پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را در اختیار دارند.

استان گلستان افزون بر ۲۲۰ هزار بهره بردار کشاورزی دارد که حدود ۱۵۰ هزار آنها در حوزه زراعی و باغی فعالیت داشته و بیش از ۹۰ درصد آنها خرده مالک با مدیریت حداکثر چهار هکتار زمین هستند.

اقتصاد اصلی ساکنان گلستان با جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر برپایه کشاورزی استوار است.

همایش ملی ۲ روزه فرهنگ و مدیریت جهادی- امنیت غذایی در گرگان از روز گذشته با حضور جمعی از مسوولان وزارت جهادکشاورزی و محققان در گرگان آغاز شد.

امروز و در مراسم پایانی این همایش با حضور نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی و جمعی از مسوولان گلستان از مولفان ۱۶ مقاله برتر این همایش تجلیل می شود. 

محققان کشاورزی ۲۰ استان ۱۴۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال کرده بودند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار