شاید این سوال در ذهن شما هم ایجاد شده که آیا واکسن کووید۱۹ می‌تواند بر DNA انسان تاثیر گذاشته و آن را تغییر دهد.

واکسن کرونا DNA ما را تغییر می‌دهد؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از بهداشت‌نیوز، ما در عصر اطلاعات درست و نادرست زندگی می‌کنیم؛ با گسترش دروغ‌ها در شبکه‌های اجتماعی که اذهان تعداد زیادی از افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. حتی زمانی که واکسن‌هایی که برای محافظت از مردم در برابر کووید۱۹ طراحی شده‌اند در سراسر کشور توزیع می‌شوند، شایعات عجیب و غریبی در مورد دزهای واکسن به طور گسترده منتشر می‌شود.
هنری برنشتاین، متخصص اطفال در مرکز پزشکی کودکان نیویورک در این باره می‌گوید: اینترنت از این نظر مزایای زیادی دارد که اطلاعات را در دسترس ما قرار می‌دهد، اما مشکل به نظر من این است که مردم نمی‌توانند از اطلاعاتی که دریافت می‌کنند اطمینان پیدا کنند. اینجاست که ما در تلاش برای جلب اعتماد مردم با مشکل مواجه می شویم.
برای دکتر برنشتاین که در کمیته مشاوره اقدامات ایمن‌سازی برای مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) خدمت می کند، اعتماد عمومی برای موفقیت برنامه واکسیناسیون و پایان دادن به همه‌گیری را ضروری می‌داند. برای به دست آوردن این اعتماد، افراد باید بتوانند اطلاعات دقیق را از باورهای غلط تشخیص دهند.
متأسفانه، وقتی صحبت از واکسن‌های کرونا می‌شود، ممکن است مشکل بدتر شود. بر اساس یک نظرسنجی از بیش از ۳ هزار پزشک در ۲۶ کشور که در اواسط نوامبر منتشر شد، پزشکان متوجه شدند ۵۳ درصد از بیمارانی که به آنها مراجعه کردند اطلاعات نادرستی از واکسن دارند.

در اینجا به برخی از اطلاعات نادرست و کذب درباره واکسن‌های کرونا اشاره می‌کنیم:

۱. واکسن‌های جدید آنقدر سریع ساخته شدند که شرکت‌های داروسازی نتوانستند با دقت ایمنی کاملی برای آن ایجاد کنند
اگرچه ویروسی که باعث بیماری COVID-19 می شود برای اولین بار در پایان سال ۲۰۱۹ گزارش شد، دانشمندان قبل تحقیق بر روی ویروس‌های کرونای مرتبط از جمله سارس(سندروم تنفسی حاد) و مرس(سندروم تنفسی خاورمیانه) را انجام داده و واکسن‌هایی را برای مبارزه با این موارد ساخته بودند. بنابراین بخش اعظمی از روند تحقیقات درباره واکسن کرونا، قبلا انجام شده بود.

۲. واکسن‌ها DNA شما را تغییر می دهند
واکسن‌های جدید mRNA با استفاده از فناوری ژنتیک ساخته شده‌اند، اما به هیچ وجه بر روی DNA افراد تأثیر نمی‌گذارند. CDC توضیح می‌دهد که mRNA موجود در واکسن به سلول‌ها دستورالعمل‌هایی در مورد چگونگی تولید قطعه‌ای پروتئینی به نام اسپایک می‌دهد که شبیه به پروتئین روی سطح ویروس کرونا است. این پروتئین، سیستم ایمنی را تحریک کرده تا آنتی‌بادی‌هایی تولید کند که در جریان خون باقی می‌مانند و آماده مبارزه با هرگونه عفونت ویروس کرونا در آینده هستند.

۳. واکسن ویروس کرونا را وارد بدن می‌کند
واکسن‌های mRNA حاوی ویروس زنده نیستند و خطر ایجاد بیماری در فرد واکسینه شده را ندارند.

۴. واکسن‌ها خطر ابتلا به سرطان یا اوتیسم را افزایش می‌دهد
پزشکان معتقدند هیچ واکسنی که ما در حال حاضر داریم باعث اوتیسم یا سرطان نمی‌شود –این امر به طور قطعی ثابت شده است- علی‌رغم آنچه ممکن است فضای مجازی به شما بگوید. در ایالات متحده، یک سیستم گزارش‌دهی برای شناسایی هر گونه عوارض نادر تزریق واکسن کووید۱۹ وجود دارد. این سیستم دهه‌ها است که وجود دارد. یکی از وظایف اصلی دفتر ایمن‌سازی CDC این است که کشف کند آیا عوارض جانبی گزارش شده توسط پزشکان، سازندگان واکسن و مردم واقعاً توسط واکسن ایجاد می‌شود یا خیر.

۵. اگر قبلا کرونا گرفته‌اید، دیگر نیازی به دریافت واکسن نیست
CDC بیان می‌کند که در حال حاضر اطلاعات کافی در دسترس نیست تا بدانیم چه مدت پس از عفونت، فرد از ابتلای مجدد به کرونا محافظت می‌شود. این نهاد توصیه می‌کند که افراد حتی اگر قبلاً کرونا گرفته و بهبود یافته‌اند، باز هم واکسینه شوند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار