معاون جهاد کشاورزی گلستان:

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان گفت: خشکسالی، صادرات و افزایش هزینه تولید سه عامل افزایش قیمت آجیل است.

افزایش هزینه تولید و خشکسالی عامل گرانی آجیل است

به گزارش گلستان ۲۴؛ محمدرضا عباسی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به اینکه آجیل یک کالای لوکس محسوب می‌شود ارز یارانه‌ای برای واردات این محصول وجود ندارد هر چند که واردات بسیار کمی در این حوزه داریم و بیشتر صادرات آجیل انجام می‌شود.

وی افزود: سال گذشته خشکسالی سبب شده برخی محصولات آجیل مانند بادام، تخمه کدو، تخمه هندوانه و دیگر اقلام محصول کمی داشته باشند و همین اتفاق باعث شد تا با کمبود عرضه این محصولات در بازار مواجه باشیم.

عباسی با اشاره به اینکه هزینه تولید محصولات کشاورزی نیز افزایش یافته است، تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل گرانی آجیل علاوه بر خشکسالی، افزایش هزینه‌های تولید است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه هزینه تولید همه محصولات کشاورزی در سال گذشته ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است، افزود: این امر سبب شده قیمت محصولات کشاورزی نیز افزایش داشته باشند و همه این عوامل امروز دست به دست هم داد تا امروز قیمت آجیل نسبت به سال‌های گذشته از افزایش بیشتری برخوردار باشد.

وی با اشاره به آزاد شدن قیمت ارز دولتی نیز گفت: ارز دولتی تنها به محصولات استراتژیک مانند نهادهای دامی، گندم، دانه‌های روغنی و دیگر اقلام اساسی دیگر اختصاص پیدا می‌کند و واردات آجیل که یک کالای لوکس محسوب می‌شود با ارز نیمایی انجام می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار