منطقه جنگلی جهان‌نما استان گلستان از مکان‌های جذاب و دیدنی ایران است که با برخورداری از طبیعت بکر و چشم‌اندازهای بدیع هر بیننده‌ای مسحور زیبایی‌های آن می‌شود.

منطقه جنگلی جهان‌نما زیباترین تابلوی گردشگری گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، گلستان در میان خطه‌های غنی گردشگری ایران، راه طولانی برای شناخته‌شدن دارد که یکی از راه‌های طی‌کردن این مسیر، معرفی مکان‌های جذاب گردشگری از جمله دهکده جهان‌نما است؛ جایی با سه هزار متر ارتفاع، بلندترین نقطه گلستان و تنها منطقه کشور که ببرها می‌توانند به راحتی در آن زندگی کنند.

جهان‌نما دهکده‌ای ییلاقی در میان منطقه حفاظت شده‌ای به همین نام است که ساکنان آن به دور از هیاهوی دنیا روزگار می‌گذراند.

ییلاقی بکر و تماشایی که در دشتی وسیع میان جنگل‌های چندین میلیون ساله هیرکانی و کوه های البرز احاطه شده و در آن خبری از مظاهر زندگی شهری نیست و آب لوله کشی، آنتن موبایل، برق و تلفن به خانه‌های مردم راه ندارد. 

گسترش گردشگری شهرهای شمالی در سال‌های اخیر باعث شده دیگر جاذبه های طبیعی آنها جذابیت و بکری سابق را نداشته باشد که در این میان پیدا کردن دهکده ای کوچک و بکر در میان مه و دشت، جایی که برای سفر به آن باید قید همه چیز از برق و آب لوله کشی تا گاز و حتی تلفن همراه را زد غنیمت به حساب می آید.

منطقه جنگلی جهان‌نما زیباترین تابلوی گردشگری گلستان

هوای خوش و دلنشین روستا با مه های گاه و بیگاه در کنار سر و صدای حیوانات اهلی، وجود خانه های ییلاقی با سقف های شیروانی رنگارنگ در پهنه دشتی وسیع با آب و هوایی فرح بخش به راحتی می تواند خستگی یکسال کار و تلاش را از تن دور کند و انرژی تازه‌ای به شما بدهد.

علاوه بر منظره حیرت انگیز جهان نما و دید وسیعی که از بالای آن میتوان به جنگل‌های پایین دست داشت، سفر به این منطقه دلایل دیگری هم دارد.

جنگل‌های جهان نما از نوع هیرکانی و یکی از دست‌نخورده‌ترین جنگل‌های ایران است که از قدیمی‌ترین جنگل‌های دنیا به شمار می‌رود و همچنین بیش از ۶۰۰ گونه گیاه آوندی در این منطقه شناسایی و ثبت شد.

این منطقه همچنین زیستگاه اصلی خرس، خوک وحشی، گرگ، پلنگ، میش،‌ قوچ، کل و بز است و مرال، گرگ، راسو، شغال، خارپشت و بعضی از دوزیستان هم در جهان‌نما زندگی می‌کنند.

این روستا امکانات ویژه‌ای برای توریست‌ها ندارد که همین نکته باعث جذابیت بیشتر آن شده است.

منطقه جنگلی جهان‌نما زیباترین تابلوی گردشگری گلستان

روستای ییلاقی جهان نما به دلیل اینکه جزو روستای هدف گردشگری شناخته شده برای بکر ماندن فاقد برق سراسری است تا از ساخت و ساز بی رویه جلوگیری شود.

جالب است بدانید وقتی به جهان نما سفر می کنید با مکانی طرف هستید که اثری از زندگی ماشینی در آن نیست و روستای جهان نما، حتی از آب لوله‌کشی بی‌بهره است.

در این روستا خبری از امکانات دیگری مانند برق و تلفن نیست و اگر به دهکده جهان نما سفر می‌کنید، باید قید گوشی همراه خود را بزنید چرا که در این منطقه هیچ‌کدام از ارائه‌دهندگان سرویس‌های موبایل، آنتن‌دهی ندارند در نتیجه می‌توان نبود آنتن‌ موبایل و نداشتن دسترسی به تلفن را برای گردشگران شهری که از شر گوشی‌های هوشمند خود خلاصی ندارند، به فال نیک گرفت.

با وجود جذابیت‌های بکر بودن این منطقه برای برخی گردشگران، فراهم کردن زیرساخت‌هایی مانند جاده و اقامتگاه‌های کوچک و سازگار با محیط، بر تعداد گردشگران این منطقه افزوده و عده بیشتری را با جاذبه‌های طبیعی جهان‌نما آشنا خواهد کرد.

جهان‌نما سالم‌ترین و دست‌نخورده‌ترین جنگل‌های میان‌بند (جنگل‌های دامنه کوه) را در شمال ایران دارد و به همین دلیل از هنگام انقراض ببر مازندران در دهه ۱۳۳۰ مطالعات زیادی در این منطقه در مورد احتمال حضور این حیوان در آن انجام شده‌ چراکه از نظر کارشناسان محیط زیست شمال کشور جهان‌نما تنها منطقه ایران است که زیستگاهی قابل سکونت برای ببر محسوب می‌شود.

جهان نما از قدیمی ترین مناطق حفاظت شده زیرپوشش مدیریتی حفاظت محیط زیست کشور است و در ردیف مناطق چهارگانه این سازمان به شمار می رود.

منطقه جنگلی جهان‌نما زیباترین تابلوی گردشگری گلستان

منطقه حفاظت شده جهان نما با وسعتی بیش از ‎ ۳۰هزار هکتار در حوزه گرگان و کردکوی واقع است که حدود ۲۰هزار هکتار آن در حوزه استحفاظی شهرستان کردکوی درغرب گلستان قرار دارد.

گلستان یکی از استان های شمالی و گردشگری ایران بوده که در کنار دریای خزر، کشور ترکمنستان، استان های خراسان شمالی، سمنان و دامنه های شرقی البرز و مازندران واقع شده و در ایام سال میزبان مسافرانی است که برای اقامت یا ادامه سفر این استان و مسیرهای آن را انتخاب می کنند.

گلستان واقع بین دو قطب گردشگری شمال کشور و زیارتی مشهد به نگارستان ایران نیز شهر بوده و اقوام متعددی را در خود جای داده است که شامل فارس، ترکمن، سیستانی، ترک (آذربایجانی و قزلباش)، مازندرانی‌ ها، بلوج و قزاق‌ها هستند.

بر اساس اعلام سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان از روز بیست و ششم اسفند سال ۱۴۰۰ تا دیروز پنجشنبه ۱۹۰ هزار و ۶۶۳ نفر از جاذبه های گردشگری طبیعی، تاریخی و مذهبی این استان دیدن کردند.

رحمان فرمانی اظهارداشت: بندرترکمن، جنگل های ناهارخوران و النگدره، آبشار کبودوال علی آباد کتول و آرامگاه خالد نبی کلاله پربازدیدترین جاذبه های گردشگری گلستان در تعطیلات نوروزی سال جاری بوده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار