طبیعت با طراوت و زیبای پارک ملی گلستان زیستگاه انواع گونه‌های جانوری و گیاهی و یکی از جاذبه‌های طبیعی شاخص ایران است که سالانه میلیون مسافر داخلی و خارجی را مجذوب خود می کند و در تعطیلات نوروزی امسال بسیاری از مسافران را پذیرایی کرده است.

پارک ملی گلستان بهشت طبیعت دوستان و گردشگران

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، همواره در روزهای تعطیل به ویژه فصل بهار مسافران که بخش قابل توجهی از آنان زائران امام رضا(ع) هستند برای گذران ساعاتی خوش در حاشیه پارک ملی گلستان اتراق می‌کنند و بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگاران ایرنا و در هفته اول تعطیلات نوروزی بسیاری از هموطنان از نعمت های طبیعی بکر این پارک جنگلی بهره مند شده اند.

پارک ملی گلستان بهشت گردشگران

وجود جنگل‌های هیرکانی با انواع درختان کهن سربه فلک کشیده، تردد حیوانات وحشی مانند گراز، آهو و مرال یا همان گوزن قرمز، رودخانه‌ها و آبشارهای متنوع در ارتفاعات و مناطق پایین دست که شاخص‌ترین آن میرزابایلو، سولگرد و لهندور، تنگه گل و دشت است خیلی از گردشگران و مسافران را تشویق به حضور در قدیمی‌ترین پارک ملی ایران می‌کند.

پارک ملی گلستان با داشتن هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری برای نسل قدیم و جدید نامی آشناست و خیلی از گردشگران که شمال کشور را برای سفر انتخاب می‌کنند یکی از اولویت‌ها خود را پیاده روی در فضای جنگلی بکر آن و بازدید از جاذبه‌های متنوع این پارک از جمله آبشار آدم چاغران، تنگه گل، آبشار آق سو، بازدید از تالاب کوهستانی سولوکلی و آبشار گلستان قرار می‌دهند.

همواره جمعیت زیادی از مسافران و گردشگر تا پیش از شیوع کرونا که باعث کاهش آمار سفرها شد، از یک هفته مانده به آغاز تعطیلات نوروز با حضور در تفرجگاه‌های پارک ملی گلستان از جاذبه‌های بکر طبیعی آن دیدن می‌کردند.

این روزها توقف ماشین‌ها در حاشیه جاده‌ اصلی شمال - مشهد گذری از دل پارک ملی گلستان که بیشتر آنها پلاک‌های غیر بومی دارند، افزایش جمعیت مسافران و گردشگران برای گذران ساعاتی بهاری در این ذخیرگاه زیست کره را نوید می‌دهد.

پارک ملی گلستان به عنوان بزرگ ترین و قدیمی ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱ هزار و ۸۹۵ هکتار سال ۱۳۵۴ در زمره ۵۰ ذخیرگاه بیوسفری (زیست محیطی) جهان در فهرست یونسکو ثبت شد.

این منطقه حفاظت شده که به عنوان پانزدهمین اثر ملی سوم دی سال ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت بنابر تقسیمات استانی در بین سه استان گلستان، خراسان شمالی و سمنان و از نظر تقسیمات قضایی در حوزه قضایی هفت شهرستان واقع است. 

پارک ملی گلستان بهشت طبیعت دوستان و گردشگران

استقبال زود هنگام پارک ملی گلستان از بهار

برخی از درختان پارک ملی گلستان در مناطق پایین دست از اوایل اسفند به دلیل گرمای زود هنگام هوا در فصل زمستان شکوفه دادند و قبل از شروع سال جدید به استقبال بهار رفتند و مسافران و گردشگران با حضور در این پارک می‌توانند از مناظر زییا و جذاب طبیعت استفاده کنند. 

طبق مشاهده گردشگران و مسافران در حال عبور از جاده بین المللی شمال که از دل پارک ملی گلستان می‌گذرد و یا مناطق پایین دست این پارک خیلی از درختان از جمله آلوچه جنگلی شکوفه دادن و صحنه‌های زیبایی را خلق کرده است.

پارک ملی گلستان دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده که دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد و از شاخص‌ترین درختان جنگلی آن می‌توان به "انجیلی، آزاد، بلوط، افرا و ممرز، آلوچه، کندس، ولیک، خرمالو و تمشک وحشی" اشاره کرد.

زیست بیش از ۹ هزار راس انواع گونه‌های علفخوار در پارک ملی گلستان

طبق آخرین اعلام محیط زیست، بیش از ۹ هزار راس انواع گونه‌های علف‌خوار مانند قوچ و میش، کل و بز و آهو و مرال در این ذخیره‌گاه حیات وحش زندگی‌ می‌کنند که در مقایسه با پنج هزار راس سرشماری شده در سال گذشته افزایش نزدیک به ۲ برابری را نشان می‌دهد.

فصل زایش حیات وحش پارک ملی گلستان از اواسط فروردین آغاز می‌شود که به طور قطع با همکاری خوب دوستداران محیط زیست و گشت‌زنی‌های شبانه روزی نیروهای محیط‌بانی و همچنین بارندگی‌های خوب پیش بینی شده در سطح استان برای روزهای آینده، جمعیت حیات وحش این پارک افزایش قابل توجهی خواهد یافت.

پارک ملی گلستان بهشت طبیعت دوستان و گردشگران

بیشترین جمعیت قوچ و میش کشور در پارک ملی گلستان

در آخرین سرشماری پارک ملی گلستان که با مشارکت ۱۵۰ نفر از کارشناسان، محیط بانان و داوطلبان در قالب ۵۴ گروه جمعیتی انجام شد هشت هزار و ۲۵۱ راس قوچ و میش اوریال در این پارک شمارش شد که بیشترین تعداد جمعیتی از این‌ها گونه‌ها در یک منطقه حفاظت شده کشور بعد از انقلاب اسلامی به حساب می‌آید.

گونه‌های جانوری این پارک شامل آهو، پلنگ، تشی، خرس قهوه ایی، خرگوش، حشره خورها، راسو، روباه، روباه ترکمنی، رودک، سمور جنگلی، سیه گوش، شوکا، شنگ، قوچ و میش، کل و بز، گراز، گربه پالاس، گرگ، مرال، سمندر، قورباغه جنگلی، وزغ سبز، لاک پشت چهار چنگالی، مارمولک بی پا، مار آبی، مار قیطانی، گرزه مار و افعی قفقازی است.

چالش تصادفات گونه‌های جانواری 

به گفته محمود شکیبا رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست گلستان، بیش از ۹۰ درصد تلفات گونه‌های جانوری استان مربوط به حیات وحش پارک ملی گلستان است که در حین عبور از جاده میان‌گذر با خودروهای در حال تردد برخورد می‌کنند.

وی ادامه داد: عبور جاده از زیستگاه اصلی حیات وحش در پارک ملی گلستان همواره باعث بروز تلفات جانوری می‌شود که مهمترین راهکار مقابله با آن تغییر مسیر جاده اصلی تهران - شمال به محدوده خارج از این پارک و استفاده از جاده فعلی برای تردد گردشگران و طبیعت‌گردان است.

شکیبا تاکید بر تردد با سرعت کم در جاده میان گذر پارک ملی گلستان و احداث روگذر را از دیگر راهکارهای کمک کننده به جلوگیری از تلفات جانوری ناشی از سوانح رانندگی برشمرد.

پارک ملی گلستان بهشت طبیعت دوستان و گردشگران

یحیی مرادی مسوول روابط عمومی پارک ملی گلستان هم با اشاره به افزایش تردد حیوانات در حاشیه جاده گذری شمال - مشهد به دلیل نزدیکی زمان زادآوری، گفت: سرعت مجاز برای عبور از این جاده ۶۰ کیلومتر در ساعت است لذا به رانندگان توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از تلف شدن حیوانات به‌ویژه در هنگام تاریکی هوا حتما با سرعت مجاز تردد کنند. 

وی افزود: همچنین همراهان طبیعت با حضور در محل‌های استقرار خودروهای مسافران و گردشگران توصیه‌های لازم برای رعایت سرعت مجاز در حین عبور از جاده و پرهیز از چادرزدن و اسکان شبانه می‌کنند.

مرادی ادامه داد: امکاناتی مانند نمازخانه، سرویس بهداشتی و سکوهایی برای استراحت در تفرجگاه‌های گلشن یک و ۲، چشمه گلستان و گلزار و آبشار گلستان و آبشار آق‌سو واقع در ابتدای ورودی پارک ملی گلستان از سمت این استان به طرف خراسان شمالی برای استفاده مسافران و گردشگران وجود دارد.

وی اظهاداشت: خیلی از مسافران قبل از خروج از استان گلستان ساعاتی را برای استفاده از مناظر بکر پارک ملی گلستان در کنار ماشین‌های خود در حاشیه جاده اطراق می‌کنند اما به دلیل نبود برق و سیستم روشنایی و احتمال عبور حیوانات وحشی امکان اقامت شبانه برای آنان در تفرجگاه‌ها وجود ندارد.

پارک ملی گلستان به دلیل موقعیت جغرافیایی، توپوگرافی و البته رویشگاهی شامل طیف وسیعی از زیستگاه‌ها و اکوسیستم‌ها مانند رویشگاه‌های تپه ماهوری با عناصر شاخص ایرانی تورانی مانند درخت تاغ و گونه‌ آهوی ایرانی و قوچ و میش، رویشگاه‌های هیرکانی با عناصری مانند درخت راش و گونه‌های جانوری مانند مرال و زیستگاه‌های کوهستانی با عناصری مانند درخت ارس و گونه پلنگ ایرانی و کل و بز است.

این ذخیرگاه زیست‌کره همواره مورد استقبال علاقمندان و فعالان عرصه محیط زیست در کشور بوده است به نحوی که در آخرین دوره گاوبانگی در این منطقه حفاظت شده بیش از ۱۵۰ نفر از کارشناسان، اساتید دانشگاه‌ها و علاقمندان به صورت داوطلبانه در چادرهای برپا شده برای بالابردن سطح حفاظتی پارک در دوره‌های حداقل چهار روزه حاضر شدند.

بیشتر گستره این پارک ملی در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در خراسان شمالی و وسعت کمی در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار