منتظری با بیان اینکه توقف در شیوه‌های سنتی تولید نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای کشور باشد بر ضرورت تبیین شعار سال به ویژه از سوی دستگاه‌های فرهنگی تاکید کرد.

توقف در شیوه‌های سنتی تولید پاسخگوی نیازهای کشور نیست/ تحقق شعار سال نیازمند جهاد تبیین است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، رهبر معظم انقلاب اسلامی طبق یک سنت همیشگی، در ابتدای سال راهبرد اصلی کشور را در قالب شعار سال تعیین می‌کنند.

 

بررسی شعارهای سال به ویژه یک دهه گذشته نشان می‌دهد که رهبر انقلاب تاکید ویژه‌ای بر مسائل اقتصادی دارند و البته فرهنگ را هم در کنار مقوله اقتصاد به عنوان اولویت کشور مطرح کرده‌اند‌.

 

اما همانگونه که رهبر معظم انقلاب تاکید دارند استفاده صرف از شعارهای سال در بنرها یا سربرگ‌های ادارات، به تحقق آن منجر نخواهد شد بلکه رسیدن به اهداف شعار امسال نیازمند رسیدن به فهمی مشترک در قوای سه‌گانه و همه نهادها، سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و خصوصی از نیاز امروز کشور به موضوع «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» است.

 

تبیین شعار سال خود یک موضوع جدی و مهمی است که دستگاه‌های فرهنگی و در راس آنها رسانه‌ها و به ویژه صداوسیما باید نسبت به آن اهتمام داشته باشند.

 

در همین باره گفتگویی با دکتر «غلامرضا منتظری»، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی داریم که در ادامه آن را می‌خوانید؛

 

* تحقق رویکرد دانش‌بنیانی در امر تولید برای کشور چه ضرورتی دارد؟

در سال‌های اخیر مقام معظم رهبری در راهبردهایی که برای کشور ترسیم و تعیین کرده‌اند به تولید و رونق آن، اشتغال، اقتصاد مقاومتی و غیره تاکید فراوانی داشته‌اند اما سال ۱۴۰۱ رهبر انقلاب با رویکرد جدیدی به امر تولید توجه کردند که نیاز اصلی و نسلی ما در شرایط کنونی بوده و آن تولید دانش‌بنیان است.

 

تجربه ثابت کرده است که توقف در شیوه‌های سنتی تولید دیگر نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای کشور باشد بنابراین با جمعیت زیاد از نخبگان و فارغ التحصیلانِ مراکز علمی و دانشگاهی در رشته‌های مختلف، لازم است به طور بهینه از ظرفیت عظیم‌ نیروی متخصص و متعهد استفاده کنیم.

 

* تولید دانش‌بنیان چه مزیت‌هایی نسبت به تولید به شیوه‌های سنتی دارد و آیا لزوما تولید مبتنی بر دانش می‌تواند دیگر چالش‌های حوزه اقتصاد مانند بیکاری را برطرف کند یا خیر؟

تولیدِ دانش‌بنیان دست‌کم چند مزیت بسیار بزرگ و مهم نسبت به شیوه سنتی دارد که به دو مورد آن اشاره می‌کنم. نخست اینکه فعالیت‌های تولیدی مبتنی بر دانش‌بنیانی نسبت به تولید سنتی، زوده بازده‌تر است بنابراین در زمان و هزینه صرفه‌جویی خواهد کرد. موضوع دیگر این است که با تولید دانش بنیان می‌توان به نیازهای کشور در گستره ملی و بین المللی هم پاسخ داد.

 

موفقیت‌های جوانان ما در علوم مختلف مانند هسته‌ای، هوا و فضا، صنایع نظامی، تولید واکسن و غیره تجربه موفقی از تولید مبتنی بر دانش است و باید آن را به بخش‌های دیگر تعمیم بدهیم.

 

* تحقق شعار سال به طور قطع نیازمند انجام اقدامات فرهنگی است، در این حوزه چه باید کرد؟

لازمه تحقق این راهبرد بزرگ از منظر فرهنگی این است که باید باور کنیم «ما می‌توانیم». باید جوانان را باور و به آنان اعتماد کنیم. چراکه طبق فرموده رهبری هرجایی که به جوانان اعتماد کردیم و به آنان میدان دادیم جواب گرفتیم. در دوران دفاع مقدس بسیاری از فرماندهان جنگ، جوانان بودند که بین علم و تجربه پیوند زده بودند و امروز هم برای رسیدن به قله‌های علم و فناوری باید به جوانان فرصت بیشتری بدهیم.

 

موضوع دیگر مربوط به دستگاه‌های فرهنگی است، در کنار آن رسانه‌ها به ویژه صداوسیما باید با برنامه حساب شده و هدفمند به ترویج و تشویق این نوع از تولید بپردازند.

 

این نهادها و رسانه‌ها نقش سترگی در تبیین و ترویج شعار سال دارند و اصلا یکی از مصادیق جهاد تبیین، فرهنگ‌سازی در زمینه تولید دانش بنیان است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار