دکتر مصیب عباسی در مصاحبه با کلستان24، قسمت اول؛

غرب به خوبی باور داشت که ایران در حوزه اقتصاد دانش ملی ندارد ومجبور است از دانش و روش غرب بهره گیرد .وی بخوبی می دانست که نظام دانشگاهی ایران در حوزه اقتصاد بر محور دانش غرب بسته و ساماندهی شده است وبن بست اقتصاد ایران را پیش بینی کرده بود

"تولید " و"اشتغال" حیاتی ترین موضوع سال 96 / غرب بن بست اقتصادی ایران را پیش بینی کرده بود

دکتر مصیب عباسی، استاد دانشگاه گرگان، در مصاحبه اختصاصی با گلستان24، در پاسخ به این سوال که چرا در سال 96 مقام معظم رهبری همانند سنوات گذشته به موضوع اقتصاد بویژه اقتصاد مقاومتی پرداختند، گفت: پاسخ به این سئوال حیاتی در این مجال واین فضا به صورت تفصیلی ممکن نیست اما در حد اجمال باید گفت که تبیین یک گفتمان وفراگیر شدن آن در اذهان نخبگان ومردم از اصول اولیه است.

وی ادامه داد: تغییر ذهنیت وتعویض دانش انباشته شده در حافظه یک ملت نسبت به یک گفتمان آسان نیست واین مسئله در کلیه دولت ها وملت ها وجود دارد ولی نسبت آن متفاوت است.

دکتر عباسی با بیان این که همه نخبگان دانشگاهی ومتخصصان جامعه قبول دارند که اقتصاد رکن پیشرفت جامعه است، بیان کرد: قرآن در سوره نساء، ایه 5 اشاره مینماید که اموال تان را به ادم سفیه نسپارید بلکه انرا به اهلش که امین وعلیم است واگذارید. چرچیل می گوید اقتصاد ضعیف و فقیر ناشی از سپردن امور به ادم های احمق یعنی فاقد تخصص وتعهد و بصیرت است.

 

اقتصاد مقاومتی

 

 استاد دانشگاه گرگان با اعتقاد به این که آنچه بر اقتصاد ایران حاکم است اشفتگی فکری ونداشتن انسجام ذهنی نسبت به پذیرش گفتمان انقلاب اسلامی است، افزود: غرب زود هنگام به این گفتمان وپیامد ان پی برد وبرای مهار ونابودی آن در ابعاد سیاسی ،اقتصادی،فرهنگی واجتمایی در حوزه ملی،منطقه ایی وبین المللی برنامه ریزی نمود واکنون در حال اجرای راهبرد های ان است .

دکتر عباسی عنوان کرد: غرب به خوبی باور داشت که ایران در حوزه اقتصاد دانش ملی ندارد ومجبور است از دانش و روش غرب بهره گیرد .وی بخوبی می دانست که نظام دانشگاهی ایران در حوزه اقتصاد بر محور دانش غرب بسته و ساماندهی شده است وبن بست اقتصاد ایران را پیش بینی کرده بود . او می دانست نفت شاهرگ اقتصاد ی ایران است وبا تحریم عمیق وپایدار می توان انقلاب اسلامی را فلج ونابود کرد وانرژی هسته ایی دست مایه غرب برای اجرای تحریم فلج کننده گردید.

وی در ادامه گفت: حال باید درک نمود که علاج کار برای رهایی از این بن بست تحمیلی استمرار اقتصاد تک محصولی است و یا اقتصاد مقاومتی  ؟ قدر مسلم اقتصاد مقاومتی یعنی تحکیم مبانی وپایه های اقتصاد ملی بر پایه ظرفیت و توان داخلی  و تمرکز بر تولید داخل در گستره ملی مبتنی بر کار کارشناسی واتخاذ روش علمی با روحیه جهادی  راه رهایی از بحران بیکاری ورکود فرسایشی  تقویت وتوسعه تولید ملی است.

دکتر مصیب عباسی معتقد است:  تولید صنعتی  و کشاورزی وفناوری واز همه مهمتر تولید محصولات فرهنگی وهنری می تواند فرصت های اشتغال را روز افزون افزایش دهد.  تولید یک فکر نو وتبدیل آن به محصول بر پایه توان ملی  فرصت ساز خواهد شد گفتمان انقلاب اسلامی دگر غرب است و اقتصاد مقاومتی و به تعبیر دیگر اقتصاد ایرانی بدیل گفتمانی اقتصاد نظام مدار سرمایه داری است  درک مشترک وخلق ادبیات از ناحیه نخبگان ودانشگاهیان پیش فرض ظهور اقتصاد مقاومتی ومهار بیکاری وعبور از رکود است  پایداری گفتمان انقلاب اسلامی  به این است که ابعاد ان وسیعا از سطح مهد کودک تا دانشگاه وجامعه اموزش داده شود وبه گفتگوی عمومی تبدیل شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار