مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: بیماری زنگ زرد در گندم زارهای گلستان مشاهده شده که اگر به موقع کنترل نشود ۸۰ درصد به اراضی خسارت وارد می کند.

بیماری زنگ زرد در گندم زارهای گلستان/ ۸۰ درصد اراضی در خطر است

به گزارش گلستان ۲۴؛ کیانوش حق نما در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در آخرین آمار رسیده ۵۰۰ هکتار از گندم زارهای استان گلستان دچار بیماری زنگ زرد شده است وبه موقع کنترل نشود ۸۰ درصد به گندم زارهای استان خسارت وارد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این بیماری تقریباً در همه شهرستان از جمله کلاله، گنبد، گرگان و دیگر شهرستان‌ها گزارش شده است، خاطرنشان کرد: تاکنون در ۴۰۰ هکتار از اراضی سم پاشی انجام شده است.

حق نما با بیان اینکه این بیماری به دلیل اینکه سیکل زندگی خیلی محدودی دارد، بسیار خاص است، افزود: در مدت هفت روز این بیماری می‌تواند یک سیکل جدید تشکیل دهد و استان در شرایط اپیدمی قرار گیرد، برای همین کشاورزان و کارشناسان جهاد کشاورزی به محض رویت این بیماری در مزارع باید سم پاشی را انجام دهند.

مدیر بهبود حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: در حال حاضر بهترین سموم برای از بین بردن این بیماری در منطقه وجود دارد و حتی در کشورهای اروپایی نیز این سموم استفاده می‌شود.

وی یادآور شد: این بیماری به دلیل شرایط آب و هوا و نمناکی و رطوبت زمین به وجود آمده است حتی برخی از ارقام گندم که مقاومت بیشتری در برابر این بیماری داشته‌اند متاسفانه درگیر این بیماری شده‌اند و احتمال می‌دهیم که این مقاومت در این ارقام نیز شکسته شده است.

حق نما متذکر شد: توصیه می‌کنیم که همه کشاورزان در منطقه حضور داشته باشند و هفته‌ای دو الی سه بار از مزارع خودشان بازدید کنند و به محض دیدن علامت‌های بیماری زنگ زرد سم پاشی را انجام دهند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار