مدیرعامل اتحادیه خبازان گلستان گفت: تاکنون حدود هزار و ۲۰۰ واحد معادل ۵۰ درصد از مجموع بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ نانوایی این استان دوگانه سوز شده است.

۵۰ درصد از نانوایی‌های گلستان دوگانه سوز شدند

به گزارش گلستان ۲۴؛ حمید مقیمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در صورت تسهیل شرایط پرداخت تسهیلات ارزان قیمت ۱۰۰ میلیون ریالی با نرخ چهار درصد و بازپرداخت هفت ساله توسط بانک‌ها و دریافت وام توسط خبازان تا پایان سال جاری تمام نانوایی‌های استان دوگانه سوز خواهند شد.

وی افزود: هزینه دوگانه‌سوز کردن نانوایی‌ها از جمله خرید مشعل دوگانه حدود ۱۳۰ میلیون ریال است که بخش زیادی از آن در مناطق روستایی با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت تامین می‌شود و در مناطق شهری نانوایان با هزینه شخصی و یا پیگیری برای دریافت تسهیلات ۸۰۰ میلیون ریالی با نرخ ۱۵ درصد می‌توانند واحدهای خود را دوگانه‌سوز کنند.

مدیرعامل اتحادیه خبازان گلستان هدف از اجرای طرح دوگانه سوز شدن نانوایی‌ها را پخت نان در زمان‌های بحرانی و در شرایط نامساعد جوی و کمبود یا قطعی گاز اعلام و تصریح کرد: در سرمای شدید و یخبندان دهه‌های ۸۰ و ۹۰ و تعطیلی نانوایی‌ها به دلیل افت شدید فشار گاز، بحث دوگانه سوز کردن خبازی‌ها در استان مطرح شد اما به دلیل نبود تسهیلات ارزان قیمت آنگونه که باید مورد استقبال قرار نگرفت.

مقیمی تاکید کرد: در صورت اجرای طرح‌های حمایتی مشابه پرداخت تسهیلات ارزان قیمت ۱۰۰ میلیون ریالی روز به روز تقاضای نانوایی‌های استان برای دوگانه سوز کردن و نصب موتور برق بیشتر می‌شود که مهمترین تاثیر مثبت آن جلوگیری از تعطیلی فعالیت آنها در زمان قطعی احتمالی گاز و برق است.

وی ادامه داد: بندرترکمن و مراوه‌تپه با دوگانه‌سوز کردن ۱۰۰ درصد نانوایی‌ها خود جایگاه نخست را در استان به خود اختصاص دادند و تاکنون ۵۰ درصد از نانوایی‌های ۲ شهرستان بزرگ گرگان و گنبدکاووس دوگانه سوز شده است.

رییس اتحادیه خبازان گلستان گفت: در تعطیلات نوروز امسال ۱۰۰ واحد نانوایی استان با افزایش ۲ تا چهار ساعته فعالیت به صورت کشیک فعالیت دارند.

مقیمی تصریح کرد: امسال سهمیه مازاد آرد برای نانوایی‌های کشیک استان در تعطیلات نوروز بسیار محدود بود و در نتیجه به دنبال ورود چشمگیر مسافران و افزایش تقاضای نان، خیلی از خبازی‌ها با کمبود آرد برای پخت مواجه هستند.

به گزارش ایرنا، بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ واحد نانوایی دولتی، آزادپز (نیمه دولتی) و سوپر آزادپز با کسب مجوزهای لازم در مناطق شهری و روستایی استان گلستان با یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت فعالیت دارند.

استان ۲ میلیون نفری گلستان ۱۴ شهرستان دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار