مدیر بنادر و دریانوردی گلستان گفت: حفر کانال جدید در چهارمین جلسه ستاد ملی تالاب های کشور مطرح شد که مطالعات آن توسط محیط زیست در حال اجرا است.

مطالعات حفر کانال جدید برای احیای خلیج گرگان در دست انجام است

به گزارش گلستان ۲۴؛ اله یار اسعدی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از سال ۹۲ احتمال خشکی و نابودی خلیج گرگان را به دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام و مطالعات خود را در اختیار دستگاه‌ها قرار دادیم.

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان با بیان این که متولی خلیج گرگان، محیط زیست استان و کشور است، افزود: ما دغدغه خشکی خلیج گرگان را داشته و مطالعات ما حکایت از این بود که این پهنه آبی در معرض نابودی است.

وی گفت: این مطالعات را در کارگروه های مختلف استانی و ملی مطرح کردیم و بعد از هشت سال بالاخره لایروبی خلیج گرگان مصوب شد.

اسعدی توضیح داد: در چهارمین جلسه ستاد ملی تالاب های کشور که در سال ۱۴۰۰ برگزار شد، لایروبی به عنوان مسکن برای خلیج گرگان و برای تبادل آب بین دریا و خلیج مطرح شد.

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان گفت: لایروبی جزو گران ترین صنایع دریایی محسوب می شود و ۵۰۰ میلیارد تومان برای خلیج پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: در چهارمین جلسه تالاب های کشور، مقرر شد تا از محل مدیریت بحران، بودجه به بنادر اختصاص داده شده ولی این امر اتفاق نیفتاد تا اینکه در ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ این فرمان با دستور رئیس جمهور صادر شد.

اسعدی افزود: در بازدید میدانی رئیس جمهور از خلیج، مقرر شد لایروبی به سازمان بنادر واگذار شود و امروز تمام کارهای اجرایی انجام شده و پیمانکار که قرارگاه سازندگی است، نسبت به مستقر کردن لایروب و تجهیز کارگاه در کانال آشوراده اقدام کرده است.

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان عنوان کرد: لایروبی اقدام کوتاه مدت و پمپاژ آب، اقدام بلندمدت است و محیط زیست و وزارت نیرو باید نسبت به پمپاژ آب از دریا به خلیج اقدام کنند.

اسعدی گفت: از ۱۳ اسفند که دستور لایروبی صادر شد تا ۲۵ اسفند مبادلات ریالی و پولی به سازمان‌بنادر اتفاق افتاد و هم اکنون نسبت به اخذ پیمانکار با ترک تشریفات اقدام کرده است.

وی بیان کرد: هم اکنون کانال خزینی و آشوراده تبادل آب را انجام می‌دهند اما گل و لای و رسوب در دهانه های آنها به بیشترین حجم رسیده که در مرحله اول کانال آشوراده لایروبی خواهد شد.

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان اضافه کرد: حفر کانال جدید هم در چهارمین جلسه ستاد ملی تالاب های کشور مطرح شد که مطالعات آن توسط محیط زیست در حال اجرا است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار