مدیر کل بنادر و دریانوردی گلستان:

مدیر کل بنادر و دریانوردی گلستان می‌گوید: هزینه لایروبی خلیج گرگان از سال ۹۳ تاکنون به علت تعلل در صدور مجوز از سوی سازمان حفاظت محیط زیست ۳۶ برابر بیشتر شده است.

۳۶ برابر شدن هزینه لایروبی خلیج گرگان با تعلل ۷ ساله محیط زیست در صدور مجوز

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما، اسدی هزینه لایروبی در سال ۹۳ را ۲۵ میلیارد تومان و اکنون ۹۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: هفت سال پیش سازمان بنادر پس از انجام مطالعات، زنگ خطر خشک شدن خلیج گرگان را به صدا در آورد و لایروبی را اقدام ضروری برای حفظ این خلیج دانست، اما سازمان حفاظت محیط زیست مجوز لایروبی را در این سال‌ها صادر نکرد.

او ادامه داد: اردیبهشت امسال پس از گذشت نزدیک به هفت سال سازمان حفاظت محیط زیست کشور لایروبی اقدام عاجل برای احیای خلیج گرگان اعلام و مجوز لایروبی را اعتبار صادر کرد.

اسدی با بیان اینکه متولی اجرای طرح لایروبی خلیج گرگان سازمان بنادر و دریانوردی است افزود: برای انجام این کار سازمان مدیریت و برنامه ریزی پرداخت ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار را مصوب کرد، اما تا کنون ریالی برای آن پرداخت نشده است.

او گفت: تمام ظرفیت‌های لازم برای انجام لایروبی خلیج گرگان در استان وجود دارد و قرار است هفته آینده برای گفتگو با پیمانکار لایروب کاتر ساکشن که در استان مازندران فعالیت می‌کند گفتگو کنیم و گام‌های اولیه برای فعالیت این لایروب کاتر در استان برداشته شود.

مدیر کل بنادر و دریانوردی گلستان با بیان اینکه استاندار هفته اخیر از ستاد مدیریت بحران درخواست کرد یکصد میلیارد تومان اعتبار برای آغاز لایروبی خلیج گرگان اختصاص دهند افزود: به محض تخصیص اعتبار کار را آغاز و در مدت ۱۸ ماه آن را به سرانجام خواهیم رساند.

او همچنین به پسروی آب درای خزر اشاره کرد و گفت: اکنون بنادر گز و ترکمن ۵۰۰ تا ۷۰۰ متر از آب فاصله گرفتند و اسکله‌ها در خشکی قرار دارند و پسروی آب دریا تا ۱۵ سال آینده نیز ادامه دارد.

محمدرضا کنعانی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گلستان نیز در ارتباط تلفنی با گفتگوی ویژه خبری سیمای گلستان خشک شدن ۱۵ هزار هکتاری از مساحت خلیج گرگان و پایین آمدن کیفیت آب خلیج گرگان ناشی از توسعه سکونتگاه‌های انسانی را دو چالش عمده این سازمان برای حفظ خلیج دانست و ادامه داد: اگر چه لایروبی کانال‌ها تاثیری بر کمیت آب خلیج نخواهد داشت، اما بر اساس مطالعات مرکز ملی اقیانوس شناسی گردش آب را افزایش می‌دهد.

او لایروبی را اولین اقدام عاجل برای احیای خلیج گرگان بیان کرد و افزود: وزارتخانه‌های مربوطه موظف هستند لایروبی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

کنعانی گفت: در سفر قرب الوقوع رئیس جمهور به گلستان مسئله خلیج گرگان از اولویت‌های مهم خواهد بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گلستان همچنین گفت: برآورد حقابه زیست محیطی تالاب‌های استان را از وزارت نیرو مطالبه کردیم و در صورت تامین نشدن آن تالاب‌های نیز به سرنوشت خلیج گرگان دچار خواهند شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار