مدیر کل محیط زیست گلستان گفت: علی رغم همراهی محیط زیست با توسعه شهرک های صنعتی این مجموعه ها تعهدات خود را در قبال محیط زیست به درستی انجام نداده اند.

همراهی محیط زیست و بد قولی شرکت شهرک های صنعتی در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ محمدرضا کنعانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا از گرگان اظهار کرد: داشتن سیستم مدیریتی مواد زاید باعث شده است که مسئله پسماند در گلستان با دیگر استان های شمالی تفاوت مثبت داشته باشد.

وی افزود: زباله سکونتگاه شهری و روستایی در دیگر استان های شمالی به صورت غیر اصولی دفع می شود اما در گلستان صد در صد زباله و پسماند سکونتگاه های شهری و همچنین ۷۰ درصد زباله های سکونتگاه های روستایی به دو مکان دفع زباله انتقال پیدا می کند.

مدیر کل محیط زیست گلستان ادامه داد: هر دو مرکز دفع زباله در اق قلا و آزادشهر دارای مطالعات مکان یابی و ارزیابی است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط، این مراکز باید از ۲۵۰ تن به ۵۰۰ تن ارتقا پیدا کنند و متولی آن سازمان مدیریت پسماند است که تا پایان امسال این اتفاق رخ خواهد داد و همچنین با توجه به مشکلات سایت دفع زباله آزاد شهر جایگزینی مکان دیگری برای این مرکز در دستور کار قرار دارد.

 

کنعانی خاطرنشان کرد: دو مرکز پسماند گلستان در شرایط بهتری نسبت به گذشته قرار دارند اما تا رسیدن به نقطه ایده آل فاصله است و ضمن اینکه مصوبات خوبی در کارگروه مدیریت پسماند وجود دارد.

وی در خصوص پسماند شهرک های صنعتی نیز گفت: با هدف توسعه استان در سه سال اخیر با ۱۹۸ تغییر کاربری با رعایت اصل همجواری در شهرک ها و نواحی صنعتی استان موافقت شده است و این اقدام همچنان استمرار دارد.

شرکت شهرک صنعتی در رابطه با استقرار واحد های صنعتی از محیط زیست استعلام نمی گیرد

وی یادآور شد: شرکت شهرک صنعتی در رابطه با استقرار واحد های صنعتی از محیط زیست استعلام نمی گیرد و طبق ضوابط اعلامی، خود در این خصوص اقدامات لازم را انجام می دهد.

کنعانی گفت: سال گذشته همچنین با توسعه شهرک های صنعتی علی آباد کتول، گنبد کاووس و گمیشان موافقت شده است و در مقابل شهرک های صنعتی متعهد هستند سیستم تصفیه فاضلاب را توسعه دهند که متاسفانه علی رغم همکاری محیط زیست با توسعه شهرک های صنعتی این مجموعه ها تعهدات خود را در قبال محیط زیست به درستی انجام نداده اند که مکاتبات لازم در خصوص این قصورات انجام شده است.

مدیر کل محیط زیست گلستان در ادامه گفت: اگر شهرک صنعتی واحدی را به عنوان واحد صنعتی مستقل معرفی کند نظارت محیط زیست به صورت مستقیم خواهد بود.

وی ادامه داد: در صورتی که واحد صنعتی به سیستم فاضلاب شهرک صنعتی متصل باشد و آلودگی ایجاد کند، این شهرک دو اخطار به این واحد ارسال و در اخطار سوم با حضور نماینده محیط زیست انشعابات این واحد قطع می شود که از آن به بعد محیط زیست به طور مستقیم بر آن واحد نظارت دارد.

وی متذکر شد: همچنین بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده، در صورتی که شهرک صنعتی خروجی در حد استاندارد نداشته باشد مشمول پرداخت عوارض آلایندگی خواهد شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار