رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس گفت: این شهرستان ۳۴۱ هزار هکتار مرتع دارد که حدود ۲۰۰ هزار هکتار آن معادل ۵۸ درصد در معرض بیابانی شدن است.

۵۸ درصد مراتع گنبدکاووس در معرض بیابانی شدن است

به گزارش گلستان ۲۴؛ فرشید رحمانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: همجواری با صحرای قره قوم کشور ترکمنستان، بارندگی زیر ۱۵۰ میلی‌متر و بروز خشکسالی‌های متوالی عمده دلایل شکل‌گیری این شرایط برای مراتع گنبدکاووس به‌ویژه در مناطق شمالی است که در صورت تداوم خشکسالی و کاهش بارندگی در فصل گرم امسال این سطح افزایش می‌یاید.

وی افزود: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طرح‌های مختلف هلالی آبگیر، کنتور فارو، ساخت بندهای خاکی، تولید نهال مرتعی و بوته‌کاری، کپه‌کاری و عملیات های حفاظت و قرق را در سال‌های گذشته با هدف احیا و تقویت پوشش گیاهی مراتع اجرا کرده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس بیان کرد: هر سال ۵۰ تا ۶۰ درصد منابع اعتباری حوزه احیا و اصلاح مراتع استان به این شهرستان اختصاص می‌یابد اما با توجه به در معرض خطر بیابانی بودن سطح قابل توجهی از مراتع نیاز است این اعتبار بیشتر شود.

رحمانی ادامه داد: سال گذشته با تخصیص چهار میلیارد و ۳۰ میلیون ریال طرح هلالی آبگیر در سطح ۳۶۵ هکتار از مراتع گنبدکاووس اجرا شد به این معنی که گودال‌هایی شبیه هلال به طول سه متر و عرض یک نیم متر برای نگهداشت آب از بالادست، ایجاد می شود و با کشت یک نهال در این هلالی ها به حفظ پوشش گیاهی کمک می شود.

وی اضافه کرد: کنتور فارو به معنی ایجاد شیارهایی در جهت خلاف شیب و روی خطوط تراز اراضی شیب‌دار و بذرکاری در آن برای مصرف خوراک دام هم سال گذشته در سطح ۴۷۰ هکتار به صورت مشارکتی با شرکت‌های تعاونی مرتع‌داری اجرا شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس تولید ۵۰۰ هزار اصله نهال از گونه‌های "اترپیلکس، کانی سنس، لنتی فورمیس، هالیموس، لئوکوکلادا، آگروپایرون، النگاتوم و قره‌داغ" با اعتبار هشت میلیارد و ۳۲۰ میلیون ریال و توزیع آن در سطح استان و همچنین بوته‌کاری ۲۲۸ هکتار از مراتع شهرستان و اجرای طرح‌های آبیاری، نگهداری، مراقبت و واکاری ۲۹۵ هکتار از مراتع با ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال را از دیگر اقدامات موثر سال گذشته در بحث احیای مراتع اعلام کرد.

رحمانی اظهارداشت: علاوه بر این موارد در یک سال اخیر با هدف ذخیره آب برای مصرف دامداران و کشاورزان، کنترل سیلاب، نگهداشت رسوب و جلوگیری از فرسایش خاک ۶ بندخاکی در بخش مرزی داشلی برون گنبدکاووس به بهره برداری رسید که سه مورد از این بندها با مشارکت جوامع محلی، دامداران و مرتع‌داران ساخته شد.

وی ادامه داد: در بارندگی‌های شدید پارسال ضمن جلوگیری از آسیب های احتمالی و دستیابی به اهداف حفاظتی بندهای خاکی حدود ۲ میلیون متر مکعب آب ذخیره شده در این بندها نیز مورد استفاده دامداران و کشاورزان قرار گرفت.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس گفت: امسال در صورت تخصیص اعتبار مناسب برنامه‌های بیابان‌زدایی به صورت ویژه اجرا می‌شود که از جمله آن تولید حداقل ۵۰۰ هزار اصله نهال مرتعی، اجرای طرح هلال آبگیر در سطح ۴۰۰ هکتار و اجرای ۵۰۰ هکتار کنتور فارو است.

شهرستان گنبدکاووس با ۳۷۵ هزار نفر جمعیت، ۳۴۱ هزار هکتار مرتع دارد که تاکنون برای ۲۹۰ هزار هکتار آن سند مالکیت اخذ شده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار