مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان:

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: انجام عملیات آبخیزداری کمک فراوانی به کاهش خسارت ها و تغذیه سفره های زیر زمینی در زمان خشکسالی و بارش های رگباری می کند.

عملیات آبخیزداری  به کاهش خسارت ها و تغذیه سفره های زیر زمینی کمک می کند

به گزارش گلستان 24، عبدالرحیم لطفی بیان کرد: به عنوان نمونه سیلاب پنجم شهریور ماه سال جاری در شرق استان سبب شد تا ۲۵ بند خاکی آبخیزداری آبگیری شود .

وی افزود: در این سیلاب نقطه ای، مناطق درگیر حوزه های آبخیز شامل کال آجی، خیرخواجه، آق بند، ماسان یانبلاق و مراوه تپه را در شهرستان گنبدکاووس، کلاله و مراوه تپه بود که برآورد اولیه از ورود آب به این بندهای خاکی ۲.۵ میلیون متر مکعب آب گزارش شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان به ظرفیت جمع آوری بارش ها با اجرای طرح های آبخیزداری انجام شده در استان اشاره کرد و گفت: سالانه با بهره برداری از طرح های آبخیزداری در استان ، ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب ناشی از بارش قابلیت جمع آوری دارد.

وی ادامه داد: این میزان آب از طریق بندهای خاکی، سازه های سنگ ملاتی و بتونی، سازه های گابیونی، سازه های سرشاخه گیر و کنترل کننده جریان های واریزی و ایجاد هلال آبگیر جمع آوری شده و به مصرف ساکنان حاشیه آن ها می رسد.

به گفته وی تاکنون در ۶۵۰ هزار هکتار از حوزه های آبخیز مطالعه شده شامل ۱۴۵ بندخاکی، ۴۲۰ سازه سنگ ملاتی و بتونی ، هزار و ۲۰۰ سازه گابیونی ، ۴۶ سازه سرشاخه گیر و کنترل جریان واریزی ایجاد شده و بهره برداری می شود.

لطفی افزود: گلستان ۲ میلیون و ۵۰ هزار هکتار حوزه آبخیز وجود دارد که در یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن مطالعه اجرای طرح های آبخیزداری انجام شده و زیر پوشش طرح های آبخیزداری است و پیگیری برای اجرای طرح های آبخیزداری در باقی مانده حوزه های آبخیز ادامه دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار