در حالی که مردم گلستان به ویژه گرگانی‌ها طی پنج سال گذشته از درد بی آبی فریاد عطش سر دادند اما به گفته مسئولان آب منطقه‌ای گلستان، کمبود اعتبارات اجرای برخی از پروژه های آبرسانی را با کُندی مواجه کرده است.

بی‌آبی در گرگان بحرانی‌تر شد/ آب گرگان از سرچشمه اعتبارات گل‌آلود است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایسنا، فشار دادن اهرم شیر آب و مواجه شدن با قطعی آب دیگر برای مردم برخی از مناطق شهر گرگان اتفاق عجیب و غریبی نیست و برایشان عادی شده است، شاید برای خیلی‌ها قابل باور نباشد که در استان سرسبز گلستان، مردم گرگان حتی در فصول سرد سال نیز در ساعاتی از شبانه روز با قطعی آب دست و پنجه نرم می‌کنند.

متأسفانه باید گفت مردم گلستان به ویژه گرگانی‌ها کماکان در منجلاب کم کاری های دولتمردانِ گذشته دست و پا می زنند و از بی آبی رنج می برند، در این بین وعده های سرخرمن مسئولانی که یک به یک جابه جا می‌شوند و گلایه های مداوم آنها از کمبود اعتبارات، مردم گرگان را بیش از پیش مأیوس و دلسرد کرده است، طرح های بلندمدت مانند شیرین سازی آب دریا تا ایجاد سدمیرداماد که حتی ردیف بودجه آن کفاف تملک اراضی برای احداث این سد را نمی کند نشان می دهد قصه کم‌آبی مردم گلستان سر دراز دارد.

در حالی که کسری آب گرگان در سال گذشته 470 لیتر بر ثانیه بود اما امسال با افزایش جمعیت این میزان به 520 لیتر بر ثانیه افزایش یافته است و با این شرایط به نظر می رسد وضعیت کم آبی در گرگان هر روز وخیم‌تر می شود.

فرسودگی شبکه آب در کنار عدم زون بندی های لازم و افزایش واحدهای مسکونی که هر روز نیاز گرگان به منابع آبی را افزایش می دهد از یک سو و راهکارهای مردمی واحدها و آپارتمان ها برای خرید مخازن آبی بزرگ تر از سویی دیگر چالش کم آبی گرگان را که بخش عمده آن از طریق منابع زیرزمینی تامین می شود عمیق‌تر و پیچیده‌تر کرده است.

اینجا افراد کم برخوردار زیر دست و پای هزینه های گزاف تامین مخازن و پمپ های آب له می شوند و مسئولانی که آسوده می خوابند برش پنج ساله ای از علاج بخشی تامین آب گرگان را نشان می دهند که اگر با اعتبارات فعلی پیش برود شاید این برش مثل سایر پروژه های دولتی به دو برابر این زمان برسد و سوال اساسی این است که آیا شهر گرگان با وجود 100 کیلومتر شبکه آب فرسوده، دیگر زیستگاه خوبی برای جمعیت نیم میلیون نفری این شهر خواهد بود؟!

آب و فاضلاب گلستان برای حل مشکل قطعی آب چه اقداماتی انجام داده؟

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب گلستان در این باره به خبرنگار ایسنا می گوید؛ وظیفه شرکت آب و فاضلاب براساس قانون مصوب توزیع آب آشامیدنی در شهرها و روستاها است، از تابستان سال گذشته که مشکلاتی در حوزه کمبود آب و پایین بودن فشار آب در مناطق مختلف استان وجود داشت جلسات خوبی را با شرکت آب منطقه ای استان گلستان برگزار کردیم و آب و فاضلاب اقدامات مختلفی را برای تامین آب و احداث مخازن ذخیره انجام داده است.

داود احمدی نصرآبادی با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۲۵ حلقه چاه در شهرها و روستاهای مختلف استان گلستان حفر، تجهیز و وارد مدار بهره برداری شده است، گفت: حدود ۶ باب مخزن با ظرفیت ۶۵۰ مترمکعب در روستاها وارد مدار بهره برداری شد و اصلاح و توسعه ۱۵۰ کیلومتر شبکه برای جلوگیری از هدررفت آب در شهرها و روستاهای استان گلستان در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه تا پایان فصل بهار و قبل از شروع تابستان چندین حلقه چاه آب برای شهرها و روستاهای دیگر وارد مدار می شود، یادآور می شود؛ براساس پیش بینی های هواشناسی میزان ریزش های جوی در ۶ ماهه نخست امسال 14.5 درصد نسبت به شاخص درازمدت کمتر بود که امیدواریم با اقدامات انجام شده برای تامین آب، امسال مردم با مشکلات کمتری از فصل گرم سال عبور کنند.

حفر چاه‌ تنها یک مُسکن برای رفع مشکل کم‌آبی است/ فرسودگی 2500 کیلومتر از شبکه آب گلستان

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب گلستان در پاسخ به این‌ پرسش که آیا حفر چاه های جدید موجب رفع مشکل کم‌آبی در گرگان می شود و یا صرفا یک مُسکن محسوب می شود، گفت: این اقدامات به هیچ عنوان به طور کامل حل کننده مشکل کم آبی نخواهد بود، متاسفانه بیش از ۹۴ درصد از تامین آب شرب گلستان از آب های زیرزمینی و چاه ها انجام می شود این در حالی است که براساس دستورالعمل ها اگر میزان برداشت آب های زیرزمینی به بیش از 40 الی 60 درصد برسد آن جامعه در شرایط بحرانی قرار می گیرد، در شرایط فعلی احداث چاه ها تنها مُسکن برای جبران کمبود آب تا در گرگان است تا بتوانیم از منابع آب های سطحی استفاده کنیم.

احمدی نصرآبادی اعتقاد دارد؛ در حال حاضر با توجه به مشکلات موجود در قسمت تأمین آب، سریع ترین روش حفر چاه آب است تا در درازمدت، میان مدت و کوتاه مدت به سمت استفاده از آب های سطحی حرکت کنیم که این مهم از طریق سدسازی محقق می شود.

وی با اشاره به اینکه نزدیک 30 درصد شبکه ما فرسوده است و با توجه به فرسودگی شبکه بروز اتفاقات و هدررفت آب دور از انتظار نیست، گفت: طول شبکه فرسوده در شهرها و روستاهای استان گلستان حدود دو هزار و 500 کیلومتر است که معادل 30 درصد شبکه موجود است و متأسفانه در سال های اخیر نیز اعتبارات لازم در این بخش تزریق نشده و اصلاح شبکه به ویژه در شهرها به کندی اتفاق می افتد.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب گلستان می افزاید: در سال گذشته بالغ بر 30 هزار فقره حوادث و اتفاقات حادثه در شهرها و روستاهای استان گلستان را رفع کردیم و تمام تلاش و سعی ما این است که رفع حوادث و اتفاقات در اسرع وقت انجام شود.

تأمین کسری آب گرگان صفحه فراموش شده اعتبارات/ نیاز گلستان به 185 میلیون مترمکعب آب در افق 1425

اما مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان معتقد است؛ پیشگیری بهتر از مقابله با بحران است، متأسفانه بخشی از چاه هایی که امروز در حال تجهیز است قبل از سال 1395 تجهیز شده اما به دلیل نبود اعتبارات پنج سال بلاتکلیف مانده است.

سید محسن حسینی ادامه می دهد؛ در حال حاضر تقریبا از 140 میلیون مترمکعب آبی که در استان گلستان در بخش شرب مصرف می شود تقریباً بیش از 95 درصد آن از منابع آب زیرزمینی است و مابقی آن پایدار نیست.

وی می افزاید؛ در افق 1425 پیش بینی شده که استان گلستان با توجه به افزایش جمعیت به جای 140 میلیون مترمکعب نیاز به 180 میلیون مترمکعب آب شرب دارد، از طرفی آب های زیرزمینی ما از لحاظ کمی و کیفی دیگر قابل اتکا نیست به همین دلیل در طرح جامع آب شرب که توسط شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تهیه شده است مقرر شد از 180 میلیون مترمکعب، تنها 70 میلیون مترمکعب آن از طریق آب زیرزمینی تأمین شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان با بیان اینکه تأمین آب همه کار نیست بلکه تأمین مخازن آب، خطوط توزیع و نهادینه سازی فرهنگ مصرف آب مسائل دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد، بیان می کند: حدود 60 میلیون مترمکعب آب در افق 1425 از طریق سدهای در حال احداث از جمله سد نرماب میرداماد بهارستان در قره چای رامیان و چایلی در مراوه تپه تأمین خواهد شد.

در حالی که براساس برنامه ریزی انجام شده ساخت سد نرماب باید در سال 1397 به اتمام می رسید اما مسائل اعتباری در اجرای این پروژه وقفه ایجاد کرد و 10 سال از کلنگ‌زنی سد نرماب می گذرد و این پروژه هنوز به سرانجام نرسیده است.

حسینی معتقد است که تاکنون یک هزار میلیارد تومان برای سد نرماب هزینه شده و تکمیل آن به دو هزار میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز دارد البته این در صورتی است که مابقی اعتبارات به موقع تخصیص یابد.

به گفته وی؛ زمان بندی تکمیل سد نرماب چهار سال تعیین شده که این مهم مشروط به تأمین به موقع اعتبارات است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان با بیان اینکه قرار است حدود 50 میلیون مترمکعب آب موردنیاز از طریق شیرین سازی آب دریا تأمین شود، متذکر شد: در سال 1400 با وجود آنکه مطالعات سد نرماب کامل نبود اما با عزم مسئولان در وزارت نیرو، استانداری و نمایندگان مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی کد اجرایی برای آن گرفته شد و مطالعات فاز دوم در حال اجرا است و در تلاش هستیم در سال جاری کلنگ زنی شود.

اما مصوبه سفر رئیس جمهور به گلستان در حوزه وزارت نیرو دو هزار میلیارد تومان است که به گفته حسینی؛ تاکنون 500 میلیارد تومان آن برای اجرای برخی از طرح های آبرسانی تخصیص یافته است.

حسینی می گوید: از آنجایی که مصوبه رسمی هیئت دولت پس از سفر به دست ما نرسید، نمی توان در این باره به طور قطعی اظهارنظر کرد اما قرار هم نیست که تخصیص تمامی اعتبارات سفر مربوط به سال 1400 باشد بلکه بخشی از اعتبارات در سال 1401 و مقدار کمی از آن نیز در سال 1402 تخصیص می یابد.

وزیر نیرو باید پاسخگوی وعده های خود در حوزه آب باشد

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی نیز درباره عدم تخصیص منابع کافی برای تکمیل پروژه های آبرسانی به خبرنگار ایسنا می گوید؛ از دولت گذشته که کمبود آب شرب ایجاد شد برای حل آن گام برداشتیم تصمیمات خوبی در آن زمان گرفته شد اما در دولت سیزدهم نیز با وزیر نیرو جلسات متعددی داشتیم و در سفر هیئت دولت به گلستان نیز تصمیمات خوبی برای رفع مشکلات این حوزه اخذ شده است.

رمضانعلی سنگدوینی ادامه می دهد؛ در سال 1401 برای مردم گرگان قابل قبول نیست که با کمبود آب شرب مواجه باشند، دوشنبه هفته جاری در مجلس در بحث آب و برق و تصمیمات گرفته‌شده از وزیر نیرو سوال خواهم کرد که آیا با این تصمیمات می توانیم مشکل کم آبی مردم گلستان را حل کنیم؟

وی با بیان اینکه متأسفانه مردم گرگان حتی در زمستان نیز از قطعی آب رنج می بردند، افزود: وزیر نیرو به ما وعده دادند که مردم گرگان در سال 1401 مشکل آب نخواهند داشت حال ایشان باید به ما پاسخ بدهند که برای این موضوع چه تدابیری اندیشده اند.

به نظر می رسد گذر از داستان بی آبی مردم گلستان به ویژه گرگان همت جهادی مسئولان را می طلبد، مردم از مسئولان انتظار دارند پیش از بحران به فکر چاره باشند نه آنکه در زمان بحران تازه پا به میدان عمل بگذارند، عبور از بحران بی آبی و تأمین منابع آبی موردنیاز مردم نیازمند ترسیم الگوی صحیح است و به طور قطع این مهم بدون برنامه‌ریزی، نهادینه سازی صرفه جویی و تغییر در رفتار مصرف آب، توزیع درست، رفع ایرادات شبکه توزیع و اصلاح اشتباهات گذشته تحقق نمی یابد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار