مشکل قطعی چندین ساعته آب در مرکز گلستان با وجود عبور از فصل گرما همچنان پابرجا است و کاهش بارش‌ها و خشکسالی از سوی مسئولان علت این قطعی بیان می‌شود.


فقدان مدیریت، نمکی بر زخم خشکسالی گلستان/ تنگنای بی‌آبی به دی رسید

به گزارش گلستان ۲۴؛ چند سالی است که معضل خشکسالی به یک دغدغه در گلستان تبدیل شده و مردم این دیار با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می‌کنند.

خشکسالی در گلستان، در سال‌های اخیر شدت یافته و این مسأله بر ذخایر سد‌ها و آبدهی چاه‌های آب شرب اثر گذاشته است. در تابستان و بهاری که گذشت قطعی‌های آب در گرگان به ۱۲ ساعت در روز هم رسید و مردم تصور می‌کردند با پایان یافتن ماه‌های گرم سال موضوع قطعی چندین ساعته آب به پایان می‌رسد، اما واقعیتِ این روز‌های مشترکان بیانگر چیز دیگری است.

با وجود آنکه دو هفته از دی می‌گذرد، مسئولان تأمین و توزیع آب شرب در گلستان همچنان سخن از مدیریت توزیع آب خطوط و شبکه‌های انتقال به میان می‌آورند و مردم شاهد قطعی آب هستند.

طرح موضوع خشکسالی‌ها در گلستان موضوع جدیدی نیست و اینکه متولیان با اتکا به این کلیدواژه بخواهند کاستی‌های مدیریتی خود را بپوشانند برای کسی قابل قبول نیست.

در فصل گرم سال و در زمان اوج کرونا بسیاری از مردم قطعی‌های مکرر آب را در گرگان شاهد بودند به نحوی که با تانکر در برخی از محلات آبرسانی شد.

اگر قرار باشد که در زمستان هم شاهد قطعی چندین ساعته آب باشیم پس شرایط بهار و تابستان سال آینده چگونه خواهد بود؟

بی تردید با تداوم روند فعلی مدیریت آب شرب، مسئولان استان باید از هم اکنون به فکر تأمین منابع آبی جدید باشند و صِرف بیان کلماتی همچون کمبود اعتبار، خشکسالی و صرفه‌جویی نمی‌توانند گره‌ مشکلات آبی را حل کنند.

وعده شیرین سازی آب دریا و تزریق آن به شبکه‌های توزیع یکی دیگر از وعده‌های مدیران است که در قالب مطالب کلی و بدون جزئیات مطرح می‌شود؛ واقعیتی که در خوشبینانه‌ترین حالت، حداقل ۱۰ سال برای اجرای آن زمان لازم است.


قطعی آب روزانه در گرگان ۳ ساعت است

مدیر امور آب و فاضلاب گرگان گفت: کاهش بارندگی طی ماه‌های گذشته موجب کاهش منابع زیرزمینی شده و قطعی آب در زمستان هم به همین دلیل است.

قربان غلامی گفت: تنها سه ساعت در شبانه روز آب تعدادی از مشترکان در بخش‌هایی از شهر گرگان قطع می‌شود.

او گفت: به دلیل کمبود آب ناچار به ذخیره آن در بعضی از ساعات شبانه روز -زمان غیر اوج مصرف- هستیم.

او گفت:  افزایش منابع تأمین و بارندگی می‌توانند کمبود ذخیره آبی ما را جبران کنند.

این مقام مسئول گفت: حفر چند حلقه چاه برای جبران کم آبی شهرستان در دستور کار قرار گرفته که پس از گذراندن روند اداری آن به زودی انجام خواهد شد.

غلامی گفت: هشت حلقه چاه برای مرکز استان در حال حفر بوده و این میزان می‌تواند حدود ۱۵۰ لیتر بر ثانیه، ظرفیت آب گرگان را بیشتر کرده و بخشی از مشکلاتی که تابستان امسال داشتیم، برطرف می‌شود.


سد شرب نداریم

فقدان مدیریت، نمکی بر زخم خشکسالی گلستان/ تنگنای بی‌آبی به دی رسید

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان هم پیش تر گفته بود: شهر گرگان هزار و ۷۵۰ لیتر بر ثانیه نیاز آبی دارد، ولی مقدار آبی که تأمین می‌شود هزار و ۲۸۰ لیتر برثانیه است لذا ناچار به مدیریت فشار در برخی از ماه‌ها هستیم.

بهزاد هرمزی گفت: گلستان تابستان سختی را پشت سر گذاشت و در نیم قرن اخیر این خشکسالی بی‌سابقه بوده است.

وی گفت: هیچ سدی برای تأمین و تولید آب شرب در گرگان وجود ندارد و در این حوزه به شدت در تنگنا قرار داریم.

هرمزی در مورد احداث سد‌های نرماب و شصت کلا گفت: بهره برداری کامل این دو سد چند سال به طول می‌انجامد و نمی‌توان فعلاً روی آن‌ها حساب باز کرد.

او گفت:  گلستان در زمره چهار استان رتبه اول خشکسالی کشور بوده است.

او گفت:حدود ۳۰ حلقه چاه جدید در گلستان در حال حفر و تجهیز بوده که تا پایان امسال به شبکه تأمین آب آشامیدنی استان افزوده می‌شود.

هرمزی گفت: ۳۵ هزار حلقه چاه آب در گلستان وجود دارد که تنها ۶۰۰ حلقه مختص آب شرب است و بقیه در بخش کشاورزی استفاده می‌شود.


گلستان از کم آبی مزمن رنج می‌برد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان هم گفت: میزان آب تجدیدپذیر در گلستان طبق آمار‌ها ۲.۵ میلیارد مترمکعب بوده و با توجه به جمعیت دو میلیون نفری استان، سرانه آب برای هر نفر سالانه هزار و ۲۵۰ مترمکعب است که باید صرف بهداشت، صنعت، شرب، گردشگری محیط زیست، کشاورزی و دامداری و ... شود.

سیدمحسن حسینی  گفت: سرانه آب استان نسبت به سرانه آب در کشور کمتر بوده و حتی از سمنان هم پایین‌تر است.

او گفت: ما ۵۰ سال پیش با یک میلیون نفر جمعیت همین میزان آب را در اختیار داشتیم که در حال حاضر با دو میلیون نفر جمعیت داریم؛ در نتیجه چاره‌ای جز استفاده بهینه و بهره وری از آب نداریم.

حسینی گفت: طبق آمار‌ها طی ۴۷ سال گذشته در گلستان، یک سوم سال‌ها بارندگی نرمال بوده، یک سوم خشکسالی و یک سوم سال‌ها هم ترسالی بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: گلستان از یک کم آبی مزمن رنج می‌برد و ما باید با این کم آبی سازگار شویم و از طرف باید تمهیدات بهتری برای سال‌های خشکسالی و سیل اندیشیده شود.

او گفت: سد میرداماد برای تأمین آب شرب در گرگان در میان مدت پیش بینی شده و ۱۴ میلیارد تومان ردیف اعتباری دارد،.

حسینی گفت: کار‌های مطالعات و اقدامات اولیه این سد در حال انجام است و تقریباً هشت میلیون مترمکعب آب معادل یک چهارم نیاز آب شرب گرگان را تأمین خواهد کرد.


رفع مشکل کم آبی گرگان با احداث سد میرداماد

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی هم گفت: در سفر معاونان وزیر نیرو به استان و هم چنین نشست مشترک استاندار، نمایندگان و وزیر نیرو مصوبات خوبی برای حل مشکل آب به ویژه در بخش شرب استان داشتیم.

غلامرضا منتظری گفت: گرگان تنها مرکز استانی است که هیچ بهره‌ای از سد ندارد و تنها منبع تأمین آب آن از چاه است و احداث سد میرداماد و شیرین کردن آب دریای خزر دو طرح هستند که می‌توانند مشکل کمبود آب شهرستان را حل کنند.

او گفت: کار‌های مطالعاتی سد میرداماد در حال انجام است و در صورت بهره برداری ۵۰ درصد مشکل آب مرکز استان مرتفع خواهد شد.

منتظری گفت: شیرین‌سازی آب‌های لب شور به ویژه در غرب استان، تهیه دیزل ژنراتور برای چاه‌های آب، تفکیک آب آشامیدنی برای سایر مصارف و ... هم از دیگر موضوعاتی است که برای رفع مشکل کمبود آب در استان به تصویب رسیده است.

با وجود گذشت بیش از سه ماه از آغاز سال آبی جاری، مردم گرگان با قطعی‌های چندین ساعته آب روبرو هستند لذا از مسئولان انتظار دارند با پیش‌بینی ساز و کار‌های منطقی و تلاش برای جذب اعتبارات و تکمیل سد‌های شرب، برای حل مشکل تأمین آب شهرستان، چاره اندیشی کنند.

منبع:مهر

 

ارسال نظر

آخرین اخبار