آغاز فعالیت عمرانی و فنی فاز نخست لایروبی خلیج گرگان و احداث سد خاکی برای تخلیه رسوبات آن، بیانگر عملیاتی شدن یکی از مهمترین مصوبات سفر رییس جمهور به گلستان و نوید بخش حیات دوباره این پهنه آبی ارزشمند شمال کشور است.

آغاز لایروبی خلیج گرگان، نخستین اقدام عملی مصوبات سفر دولت به گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، با وجود آنکه کمتر از ۲ ماه از سفر هیات دولت به گلستان و دستور رییس جمهور مبنی بر آغاز عملیات لایروبی کانال های بین خلیج گرگان و دریای خزر می گذرد اما بازدید میدانی خبرنگار ایرنا از پهنه آبی خلیج گرگان و مشاهده اقدامات و فعالیت های صورت گرفته نوید بخش روزهای خوش این اکوسیستم منحصر بفرد آبی است.

در هفته نخست پس از سفر رییس جمهور به خلی گرگان، نقشه برداری هوایی از کانال های آشور، چپاقلی و خزینی از سوی سازمان بنادر و دریانوری اجرایی شد و در ادامه عملیات هیدروگرافی برای بروزرسانی اطلاعات و داده‌های مربوط به ترازسنجی آب خلیج گرگان به اتمام رسید .

برنامه بعدی برای اجرای مصوبه سفر رییس جمهور به گلستان برای نجات خلیج گرگان، انتقال یک فروند بیل مکانیکی سیال در مناطق شمالی جزیره آشوراده و ایجاد محلی برای دپوی رسوبات عملیات لایروبی بود.

در حال حاضر عملیات احداث سد خاکی و نگهدارنده برای رسوبات استحصالی از عملیات لایروبی در مراحل آخر قرار دارد و با مهیا شدن این بخش، عملیات کاتر ساکشن های لایروب در خلیج گرگان و انتقال رسوبات به محل پیش‌بینی شده انجام خواهد شد.

 با پیگیری صورت گرفته از مسوولان گلستان مشخص شد که همه مراحل اجرای این مصوبه رییس جمهور با قوت و شدت در حال انجام است .

مدیرکل بنادر و دریانوردی گلستان به ایرنا گفت: بر اساس آخرین برآوردها، میزان رسوب برداری در کانال چپاقلی یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب و در کانال آشوراده  ۸۰۰ هزار متر مکعب است.

 

 الهیار اسعدی در خصوص ابعاد و عمق و طول این رسوب برداری اظهار داشت : با توجه به تحولات مستمر خلیج گرگان و پسروی مداوم آب، عملیات بروزرسانی نقشه های هیدروگرافی منطقه آغاز شده تا مشخصات مسیر رسوب‌برداری به دقت مورد ارزیابی قرار بگیرد.

 وی افزود : برای تسریع در کار و قبل از انعقاد رسمی قرارداد با پیمانکار، نیروی‌های عملیات قرارگاه خاتم الانبیا در حال ساخت سد تخلیه در جزیره آشوراده هستند .

اسعدی خاطرنشان کرد: این سد کوچک برای تخلیه رسوبات ناشی از لایروبی کانال های آب‌رسان آشور در شمال  جزیره آشوراده ساخته می‌شود و قرار است بعنوان اولین کانال، لایروبی در آن اجرا شود .

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان هم در خصوص آخرین وضعیت پیشرفت پروژه لایروبی خلیج گرگان گفت : همزمان با عملیات هیدروگرافی، مطالعه طرح احداث دایک در داخل جزیره آشوراده برای انتقال رسوب برداشته شده از خلیج گرگان با تایید محیط زیست گلستان در حال انجام است.

 سیدمحسن دهنوی با اشاره به اینکه ۲ دستگاه لایروب در حال انتقال به گلستان است، پیش بینی کرد لایروبی خلیج گرگان از اردیبهشت ماه آغاز شود.

 وی با اشاره به برخی مباحث مطروحه از سوی محیط زیست مازندران در خصوص نحوه ایجاد دایک گفت : مطالعات و نکات فنی لازم با هماهنگی محیط زیست گلستان در حال انجام است و در این خصوص مشکل زیست محیطی  وجود ندارد.

به گزارش ایرنا آیت الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهور در سفر اسفندماه پارسال به گلستان با اشاره به ضرورت لایروبی هر چه سریعتر کانال های آب‌رسان به خلیج گرگان گفت که تعلل ۲۴ ساعته در آبگیری این پهنه آبی پذیرفتنی نیست .

آیت الله رییسی گرگان گفت: باید از همه ظرفیت ها برای اجرای فوری طرح لایروبی خلیج گرگان استفاده کنیم.

وی بیان کرد: آب باید در خلیج گرگان جریان داشته باشد و مسوولان بدون فوت وقت برای احیاء این پهنه آبی اقدام کنند.

به گزارش ایرنا  خلیج گرگان سال‌هاست که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی رویه، لایروبی نکردن کانال های آبرسان، افزایش تعداد آب بندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدی تر کرده است.

 ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

خلیج گرگان با کارکرد اقتصادی و اکولوژیکی در تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و غضروفی، جذب پرندگان مهاجر و حفظ چرخه زیست دریای خزر دارای اهمیت بوده و در معیشت جوامع محلی نیز اثرگذاری مستقیم و نقش مهمی دارد.

خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر نیز هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

این پهنه آبی از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی - غربی است.

بر اساس داده های سازمان نقشه برداری کشور بیش از ۳۰ درصد از وسعت ۴۰۰ کیلومتر مربعی خلیج گرگان در سال های اخیر خشک شده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار