مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان گفت: اعتبارات آبرسانی استان طی پنج سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ متوسط ۲۰ میلیارد تومان بود که قبل از سفر ریاست جمهوری این اعتبارات به ۲۰۰ میلیارد و پس از سفر، به ۴۰۰ میلیارد تومان در سال جاری رسیده است.

اعتبار حوزه آب گلستان از 20 میلیارد به 400 میلیاردی افزایش می‌یابد/ توقف کشت‌های پرآب‌طلب علاج گذر از تابستان کم‌آب

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای گلستان، سیدمحسن حسینی در برنامه رادیویی اظهار کرد: در فروردین ماه سال جاری ۱۹ درصد کاهش آب زیرزمینی را شاهد بودیم و این در حالی است که در ابتدای سال گذشته میزان کاهش آب زیرزمینی استان حدود ۹ درصد بود و لازم است برای جلوگیری از کاهش بیشتر آب‌های زیرزمینی از کشت‌های پرآب‌طلب در استان جلوگیری شود و کشت‌های معمولی نیز تا حدودی کاهش یابد، تا در تابستان کشاورزان دچار چالش نشوند.

وی با موضوع طرح‌های آبرسانی و وضعیت منابع آبی در سال جاری اظهار کرد: حدود هفت ماه از شروع سال آبی جدید گذشته است و در این زمان بین ۹ تا ۱۴ درصد با کاهش بارندگی نسبت به متوسط درازمدت رو به رو بوده‌ایم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: ضمن اینکه افزایش نیم درجه‌ای دما و فاصله بین بارش‌ها به علاوه کاهش بارش‌ها در سال آبی جاری موجب شده است تا وضعیت رودخانه‌ها بین ۸۳ تا ۴۲ درصد کاهش داشته باشد و آبگیری سدها نیز در سال جاری حدود ۳۰ درصد است که سال گذشته در همین زمان سدهای استان ۴۲ درصد آب داشتند.

* کشاورزان باید برای عدم کشت‌های پرآب‌طلب متقاعد شوند

حسینی بیان کرد: برای اجرایی شدن عدم کشت‌های پرآب‌طلب در سال جاری نیاز است همه دستگاه‌ها اعم از آب منطقه‌ای، جهادکشاورزی، بانک‌ها، صمت، شرکت برق، شرکت نفت و نیز مقامات انتظامی، قضائی و سیاسی همکاری لازم را داشته باشند و کشاورزان هم متقاعد شود که به علت کمبود آب و خشکسالی در سال جاری کشت‌های پرآب‌طلب نباید کشت شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب شرب استان است که بالغ بر ۹۵ درصد آن از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود که سهم آب زیرزمینی در افق ۱۴۲۵ به مقدار ۷۰ میلیون متر مکعب کاهش می‌یابد.

* استفاده از آب‌شیرین‌کن برای افق درازمدت/ سدهایی مانند «بهارستان» در رامیان و «مختومقلی فراغی» در مراوه‌تپه طرح‌های میان‌مدت و بلندمدت برای تامین شرب استان

حسینی سد «میرداماد» و سد «نرماب» را در افق میان‌مدت از جمله طرح‌های شرکت آب منطقه‌ای برای تامین شرب استان عنوان کرد و گفت: استفاده از آب‌شیرین‌کن برای افق درازمدت نیز همچنین سدهایی مانند «بهارستان» در رامیان و «مختومقلی فراغی» در مراوه‌تپه از دیگر طرح‌های میان‌مدت و بلندمدت برای تامین شرب استان است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان با اشاره به افزایش اعتبارات آبرسانی در سال جاری اظهار کرد: اعتبارات آبرسانی استان طی پنج سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ متوسط ۲۰ میلیارد تومان بود که با پیگیری همه جانبه در وزارت نیرو و استان، قبل از سفر ریاست جمهوری به ۲۰۰ میلیارد و پس از سفر، به ۴۰۰ میلیارد تومان در سال جاری رسیده است که اقدامات اجرایی آن همزمان در حال انجام است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار