یکی از سنت های حسنه در ماه مبارک رمضان به ویژه در شب های قدر، تکریم ایتام است که در اسلام به ویژه در فرمایشات حضرت امیرالمومنین (ع) بسیار به آن تاکید شده است.

دست نوازش نیکوکاران گلستانی بر سر یتیمان/ ۱۲ هزار فرزند یتیم و محسنین در انتظار حامی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از خبرگزاری شبستان- گرگان، یتیم نوازی در اسلام و احادیث و روایات اهل بیت (ع) بسیار مورد تاکید قرار گرفته است. کشیدن دست نوازش بر روی سر این فرزندان، غم و اندوه نداشتن پدر را برایشان اگر هم‌ نتواند جبرات کند حتما می تواند بخشی از غم آنان را کم کند.

 

در سیره و منش حضرت علی (ع) که این روزها و شب ها به او متعلق است نیز رسیدگی به ایتام بسیار تاکید شده است. تا جایی که امیرالمومنین (ع) در شرایطی که فرقش با شمشیر کین تا ابروانش شکافته شده بود، فرزندان و اهل بیتش را به خدا قسم می دهد که به ایتام رسیدگی کنند.

 

در کتاب مفاتیح الحیات آیت الله جوادی آملی به یتیم نوازی حضرت علی (ع) اشاره شده است. در بخشی از این کتاب آمده است: امیرالمومنین (ع) شبی از کنار خانه زن تهیدستی گذشت که فرزندانی خردسال داشت و آنان از گرسنگی می‌گریستند و مادرشان آنان را سرگرم می‌کرد تا بخوابند. آن زن دیگی بر اجاق نهاده بود که در آن جز آب چیزی نبود، تا آن‌ها بپندارند که در دیگ غذایی در حال پختن است.

 

حضرت علی (ع) از حال آن زن باخبر شد و با قنبر به سوی خانه خود رفت و ظرف کوچکی خرما و کیسه‌‌ای آرد و کمی روغن و برنج و نان برداشت و بر دوش کشید. قنبر از حضرت خواست تا وی آن را بر دوش گیرد. امام (ع) نپذیرفت. با رسیدن به خانه آن زن از او اجازه خواست و وارد شد، پس مقداری برنج و روغن در دیگ ریخت و پس از پختن آن، برای کودکان در ظرف غذا ریخت و به آنان فرمود: بخورید.

 

پس از سیر شدن آنان، امام (ع) بر دست و پای خود گرد اتاق می‌گشت و بع‌بع (تقلید صدای حیوان) می‌کرد. کودکان با مشاهده این حالت، خندیدند. پس از خروج از خانه، قنبر پرسید: سرورم! امشب رفتاری شگفت‌آور از تو دیدم و راز برخی از آن را دانستم؛ ولی سبب گردش تو در خانه بر روی دست و پا و تقلید صدای بع‌بع حیوان را نفهمیدم! امام (ع) فرمود: ای قنبر! چون وارد خانه شدم، کودکان از شدت گرسنگی می‌گریستند. دوست می‌داشتم وقتی از نزد آنان خارج می‌شوم، آن‌ها در حال سیری بخندند و دلیل دیگری نداشت.

 

علاوه بر این در سیره پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) سفارش زیادی به توجه به ایتام و دست گیری از آنان تاکید شده است‌.

 

سنت حسنه اکرام ایتام، برای کسانی که می خواهند درب های بهشت به رویشان باز شود فرصت نابی فراهم می کند تا با کشیدن دست کریمانه بر سر این کودکان، جایگاه ویژه ای در نزد پروردگار عالم پیدا کنیم.

 

در این شب های قدر، نیکوکاران مومن و روزه دار برای حمایت از فرزندان ایتام و محسنین پیشقدم شده اند و آنطور که مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) گلستان گفته در این شب ها بیشتر از هزار و ۸۰۰ نفر از نیکوکاران گلستانی حمایت از این فرزندان را برعهده گرفتند. 

 

عیسی بابایی در این باره اظهار کرد: حدود ۱۲ هزار کودک یتیم و محسنین در استان داریم که بیش از ۲۵ هزار نفر حامی این کودکان هستند.

 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) گلستان گفت: در شب های قدری که گذشت یک هزار و ۸۰۰ حامی برای کمک به ۲ هزار کودک یتیم و محسنین پیشقدم شدند.

 

وی بیان کرد: سرانه دریافتی فرزندان ایتام و محسنین در استان حدود ۴۰۰ هزار تومان است که این سرانه در کشور بیشتر از ۸۰۰ هزار تومان است.

 

بابایی گفت: برای رفع نیازهای مالی و عاطفی این فرزندان بیش از گذشته نیاز به کمک خیران و نیکوکاران داریم. هر فردی که علاقه مند به مشارکت در این امر خیر است می تواند با مبلغ چند ده هزار تومان به صورت ماهانه از این فرزندان دست گیری کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار