مبارزه شیمیایی با آفت ملخ مراکشی با مشاهده این حشره در برخی کانون‌های آلوده و ردیابی شده توسط کارشناسان و دیده‌بانان جهادکشاورزی در مراتع ۲ شهرستان مرزی گنبدکاووس و مراوه‌تپه آغاز شد.

مبارزه شیمیایی با آفت ملخ مراکشی در مراتع گنبد و مراوه‌تپه آغاز شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ رییس اداره تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گنبدکاووس روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: روز گذشته مبارزه شیمیایی علیه آفت ملخ مراکشی در ۲۴ هکتار از مراتع روستای آی‌تمر بخش مرزی داشلی‌برون این شهرستان انجام شد و اعضای تیم ۹ نفره کارشناسان و دیده بانان جهادکشاورزی علاوه بر ردیابی، مبارزه شیمیایی را انجام دادند.

عبدالملک آرخی افزود: ردیابی ملخ مراکشی در ۲۰ هزار و ۱۰۰ هکتار از مراتع گنبدکاووس در مراتع "آی تمر، کُرند، خیرخوجه سفلی و علیا، داشلی برون، ترشکلی، قیزلر و آراقویی" انجام شد.

وی ادامه داد: سموم شیمیایی برای مبارزه با ملخ مراکشی تامین شده که در صورت هجوم بیشتر این آفت توسط تیم‌های پیش بینی شده سمپاشی انجام خواهد شد.

شهرستان گنبدکاووس با جمعیت ۳۷۰ هزار نفر و گستره پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع، حدود ۳۴۱ هزار هکتار مرتع و ۱۶۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد.

همچنین کارشناس مسوول حفظ نباتات جهادکشاورزی مراوه‌تپه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از شروع عملیات مبارزه شیمیایی با آفت ملخ مراکشی در مراتع "خوجه گلدی و سلمه دره" این شهرستان خبر داد و گفت: تاکنون در ۱۴۰ هکتار از مراتع این ۲ منطقه مبارزه شیمیایی علیه این آفت به صورت لکه کوبی انجام شده است.

 
امان‌محمد ایمرعلی افزود: امسال عملیات ردیابی آفت ملخ مراکشی در ۲۱ هزار هکتار از مراتع مراوه‌تپه از جمله در "یکه چنار، بالکور، بهار میدان، چناران، دیگلی داش، چارلی دره، ساری قمیش، سلمه دره، شورجه بالا و پایین، گینگ چای، سوزش، آق تقه، دشت تقر و نارلی آجی سو" و مناطق مرزی با کشور ترکمنستان شامل "نائب دره، ابوساری و قاپلان دره" انجام شده و به محض مشاهده آفت عملیات مبارزه شیمیایی با آن آغاز می‌شود.

وی از ورود دسته‌های ۱۰۰ تا ۲۰۰ قطعه‌ای از پرنده "سار گلو سرخ" به‌عنوان دشمن طبیعی آفت ملخ مراکشی به مراتع مراوه‌تپه خبر داد و اضافه کرد: هدف اولیه در مبارزه با این آفت، مبارزه بیولوژیکی توسط سار گلو سرخ است و در همین راستا تعدادی حوضچه آب در مراتع شهرستان برای آنها پیش بینی شده است.

ایمرعلی ادامه داد: درصورت طغیان ملخ مراکشی بویژه از طرف کشور ترکمنستان مبارزه شیمیایی انجام خواهد شد.

هجوم ملخ‌ مراکشی به مراتع شمال استان گلستان در محدوده مرز خشکی ایران و ترکمنستان حدود ۹۰ سال سابقه دارد و زیستگاه این آفت وسعتی به طول ۱۲۰ کیلومتر و به عرض ۳۰ کیلومتر از حوالی شهرستان آق قلا تا مراتع و چراگاه‌های شهرستان مرزی مراوه‌تپه را در بر می‌گیرد.

ملخ مراکشی از مهمترین گونه‌های ملخ زیان‌آور در ایران است که به مراتع، مزارع غلات و صیفی حمله کرده و آسیب وارد می‌کند و علاوه بر مبارزه شیمیایی با این آفت، نوعی پرنده به نام “سار گلوسرخ” نیز از دشمنان بیولوژیک این آفت به شمار می‌رود.

شهرستان ۶۷ هزار نفری مراوه‌تپه با سه‌ هزار و ۶۰ کیلومتر مربع مساحت، ۲۲۰ هزار هکتار مرتع و افزون بر ۴۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد. 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار