شهردار گنبدکاووس گفت: فضاهای سبز شهری به‌خصوص در پنج بوستان "قابوس، داریوش، ظفر، شهید فهمیده و پارک علم و فناوری" با نگاه اکولوژیک و روش‌های علمی سازگار با اقلیم و محیط زیست این شهرستان توسعه می‌یابد.

فضای سبز شهری گنبدکاووس با رویکرد اقلیم منطقه توسعه می‌یابد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، سیدعلی اصغر موسوی روز پنجشنبه در مراسم امضا و مبادله تفاهم نامه همکاری علمی - تحقیقاتی مشترک بین شهرداری گنبدکاووس با دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان افزود: این شهرداری مصمم به استفاده از ایده‌های علمی و دانشگاهی برای توسعه مدیریت شهری در حوزه‌های مختلف از جمله فضای سبز است.

وی اضافه کرد: شهرداری برای تحقق این راهبرد تاکنون با دانشگاه‌های دولتی گنبدکاووس، آزاد اسلامی و موسسه آموزش عالی غیردولتی شمس تفاهم نامه همکاری در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری امضا کرده است.

موسوی اضافه کرد: شهرداری گنبدکاووس امسال در بودجه شهرداری منابع خوبی برای توسعه و بهسازی فضاهای سبز شهری پیش بینی کرده و تلاش دارد این اقدامات با نگاه علمی و آینده نگرانه انجام شود تا علاوه بر شهروندان، نسل آینده نیز از وجود این فضاها بهره ببرند.

وی با اشاره به معضل خشکسالی و تهدید پدیده ریزگردها در برخی نواحی گنبدکاووس گفت: استفاده از روان آب‌ها، آب‌های خاکستری (تصفیه فاضلاب شهری) و کشت و توسعه گیاهان بومی مقاوم به شوری و خشکی، بستر فضای سبز مطلوبی را برای شهروندان فراهم خواهد کرد.

شهردار گنبدکاووس افزود: بدون تردید شهرداری برای تحقق راهبردهای خود در توسعه فضای سبز با نگاه اکولوژیک و نیز طرح بام سبز که پیش از این اجرای آن‌ آغاز شده به مشارکت فعال شهروندان در ایجاد، توسعه، حفظ و نگهداری از فضاهای سبز نیاز دارد.

موسوی بابیان اینکه اگر مردم فضای سبز خصوصی داشته باشند، هزینه‌های شهرداری کاهش می‌یابد، اضافه کرد: شهرداری در تعرفه عوارض سال‌جاری برای آندسته از شهروندانی که طرح بام سبز را اجرا کنند تا ۷۰ درصد تخفیف پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: اکنون گلخانه‌های شهرداری گنبدکاووس مملو و غنی از انواع گل‌های فصلی است که به صورت رایگان در اختیار شهروندانی که طرح بام سبز را اجرا کنند، گذاشته می‌شود.

به گفته موسوی، با امضای تفاهم نامه همکاری بین شهرداری گنبدکاووس با دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، این شهر به‌عنوان پایلوت در ایجاد و توسعه فضاهای سبز با نگاه اکولوژیک شهرهای استان گلستان انتخاب شد.

رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز در این مراسم گفت: دانشگاه‌ها پتانسل بالایی در تولید دانش و ارائه راهکارهای علمی برای رفع مسائل و مشکلات جامعه دارند که دستگاه‌های اداری و اجرایی می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

علی نجفی نژاد افزود: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با ۶۵ سال قدمت و برخوداری از نیروهای مجرب و نیز راه‌اندازی کلینیک مادر تخصصی، آماده ارائه راهکارهای علمی به گروه‌های مختلف کشاورزان، دامداران و مدیران شهری و محیط زیست است.

وی بابیان اینکه دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی گرگان تاکنون با دستگاه‌های مختلف شهری و اجرایی گلستان همکاری داشته است، اضافه کرد: امضای تفاهم نامه همکاری مشترک این دانشگاه با شهرداری گنبد نخستین اقدام رسمی در این همکاری‌ها است که امیدواریم باتوجه به ظرفیت‌های خوب گنبدکاووس این تفاهم نامه به رشد و پیشرفت این شهر بویژه توسعه گردشگری آن کمک کند.

نجفی نژاد، مشکل روان آب‌ها و پسماند (زباله) را دو معضل و تهدید شهرهای کشور و گلستان دانست و افزود: با روش‌های علمی و دانشگاهی که امروز در بسیاری از کشورهای پیشرفته از آن بهره می‌برنند می‌توان این ۲ تهدید و معضل که هر ساله میلیاردها تومان صرف مقابله با آن می‌شود را به فرصت و ایجاد درآمد برای شهرداری‌ها تبدیل کرد.

رییس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی اضافه کرد: این دانشگاه در نظر دارد در قالب این تفاهم نامه که یک همکاری درازمدت خواهد بود، شهر گنبدکاووس را به‌عنوان پایلوت استفاده از روش‌های طبیعی در مدیریت بوستان‌ها و فضای سبز شهری در استان گلستان تبدیل کند.

همچنین رییس کمیسیون محیط زیست و فضای سبز شورای شهر گنبدکاووس نیز دراین مراسم گفت: هدف از امضای تفاهم نامه همکاری شهرداری با دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، ایجاد و توسعه فضای سبز شهری با نگاه اکولوژیک به منظور کنترل آلودگی‌های زیست محیطی، مدیریت مصرف آب و آبیاری فضای سبز با آب‌های نامتعارف است.

رسول پایدار افزود: براساس این تفاهم نامه گونه‌های گیاهی بومی سازگار با شرایط اقلیمی گنبدکاووس در فضاهای سبز شهری بالاخص در پنج بوستان پیش بینی شده اولیه غرس می‌شود.

رییس شورای شهر گنبدکاووس هم در این مراسم گفت: باتوجه به شرایط اقلیمی این شهر، پدیده خشکسالی و ریزگردها ضرورت بازنگری در فضاهای سبز شهری و گونه‌های گیاهی آن با نگاه علمی و دانشگاهی احساس می‌شد.

پرویز ناصری افزود: برخی گونه‌های گیاهی و درختان فعلی در فضاهای سبز، بوستان‌ها و حاشیه معابر گنبدکاووس مانند "اکالیپتوس و کاج" غیربومی و نامناسب هستند که باید گونه‌های بومی را جایگزین آنها نمود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار