معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از کارگران شاغل و فعال در حوزه‌های مختلف صنفی، خدماتی، صنعتی و غیره بیمه نبوده و به صورت غیررسمی مشغول هستند.

بیش از ۵۰ درصد از کارگران شاغل در حوزه‌های مختلف بیمه نیستند/ سالانه بیش از ۳ هزار کارگر گنبدی بیکار می‌شوند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گنبدکاووس، محمد رهبری در حاشیه بازدید از واحدهای صنعتی و تولیدی شهرستان گنبدکاووس به مناسبت هفته کار و کارگر اظهار کرد: در حال حاضر ۴۶۵ هزار کارگر به عنوان شاغلان فعال در حوزه‌های مختلف در سطح استان مشغول به کار هستند که از این تعداد بیش از ۵۰ درصد بیمه نبوده و غیررسمی محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران در سال جدید تصریح کرد: این افزایش حقوق به خاطر همخوانی حقوق با شرایط تورم در کشور بوده و سعی ما بر این است تا اشتغال را حفظ کرده و بتوانیم محصولات تولید شده در استان را به فروش برسانیم.

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان خاطرنشان کرد: در جلسات برگزار شده با کارفرمایان و مدیران واحدهای تولیدی گلستان آنها نگران افزایش حقوق کارگران نبوده و انتظار دارند دولت در بخش مالیات و بیمه‌های تامین اجتماعی از آنها حمایت کند.

* سالانه بیش از ۳ هزار کارگر در گنبدکاووس بیکار می‌شوند
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان گنبدکاووس در این بازدید گفت: با توجه به ارزیابی‌ها و آمار موجود به طور میانگین سالانه ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از کارگران شاغل در حوزه‌های مختلف تعدیل نیرو شده و به جمعیت بیکاران افزوده می‌شوند.

عبدی بدراق‌نژاد اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون با توجه به افزایش دستمزد کارگران و ناتوانی برخی از کارفرمایان و واحدهای تولیدی حدود ۴۰۰ نفر از کارگران به دلیل اختلاف با کارفرمای خود به این اداره شکایت کرده که از این تعداد ۱۱۰ نفر بیکار شده و از مقرری بیمه بیکاری برخوردار شده و مابقی با صلح و سازش به کار خود بازگشتند.

وی تصریح کرد: افزایش حقوق و دستمزد کارگران نتوانسته بین کارگر و کارفرما تعادل ایجاد کند و یکی از وظایف ما در کمیته کارگری ایجاد عدالت بین این دو قشر و جلوگیری از هرگونه مشکلات و حواشی است.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان گنبدکاووس گفت: امروز با حضور فرماندار شهرستان، معاون کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، برخی از مدیران مرتبط از چند واحد تولیدی واقع در شهرک صنعتی بازدید شد و در این بازدیدها از ۲۰ کارگر نمونه بخش های مختلف که ۵۰ درصد آنها دانش بنیان بودند تجلیل به عمل آمد.

* ۲۰ میلیارد تومان برای تصفیه خانه شهرک صنعتی گنبدکاووس مصوب شد
سرپرست شهرک صنعتی شهرستان گنبدکاووس در این بازدید گفت: در سفر رئیس جمهور به استان گلستان مبلغ ۲۰ میلیارد تومان برای تصفیه خانه شهرک صنعتی این شهرستان مصوب شده است.

شریعتی اظهار کرد: در صورت تخصیص این اعتبار ظرفیت این تصفیه خانه از ۴۵۰ متر مکعب به یک‌هزار و ۲۰۰ متر مکعب افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: حجم فاضلاب این شهرک نسبت به ظرفیت تصفیه خانه بالا بوده و چندین سال است که مطالعات و طراحی توسعه تصفیه خانه انجام شده و در انتظار تخصیص اعتبار هستیم.

سرپرست شهرک صنعتی شهرستان گنبدکاووس خاطرنشان کرد: مساحت فعلی این شهرک ۱۰۰ هکتار بوده که حدود ۸۳ هکتار آن فاز صنعتی است و ۷۴ بهره‌بردار به صورت تک‌شیفت، دو شیفت و سه شیفت در این شهرک در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر این شهرک به مساحت ۶۵ هکتار در حال توسعه بوده و بیش از ۵۰ سرمایه‌گذار آمادگی استقرار و فعالیت در این شهرک را دارند، اگر این شهرک به مساحت ۲۰۰ هکتار توسعه پیدا کند بزرگترین شهرک صنعتی استان خواهد شد.

* میز خدمت برای کارگران شهرستان برپا می‌شود
سرپرست فرمانداری شهرستان گنبدکاووس در این بازدید گفت: با توجه به نیازها و مشکلات حوزه کارگری میز خدمت برای رسیدگی به مشکلات و نیازهای آنها در هفته کار و کارگر در یکی از واحدهای بزرگ شهرستان برگزار خواهد شد تا کارگران بدون دغدغه و در محیطی آرام مشکلات خود را بیان کنند.

مهدی دهرویه اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود سامانه‌ای برای بیان مشکلات کارگران طراحی و فعال شود تا کارگران بدون ترس از اخراج شدن از سوی کارفرما  در صورت بیان مشکلات بتوانند مسائل خود را مستقیم با اداره کار در میان بگذرانند.

وی تصریح کرد: حوزه نظارت و رصد برای ایجاد محیط آرام، امن و مطمئن برای کارگران و کارفرمایان تشدید شود تا این دو قشر در کنار هم بدون دغدغه بتوانند در حوزه تولید فعال بوده و تعادل بین عرضه و تقاضا جامعه کارگری برقرار شود.

سرپرست فرمانداری شهرستان گنبدکاووس گفت: در بازدیدهای به عمل آمده بیشترین مشکلات در واحدهای تولیدی عدم حمایت‌های لازم در حوزه مالیات و بیمه تامین اجتماعی، تسهیلات بانکی و افزایش بی‌رویه مواد اولیه بود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار