شروع فصل گرما در گلستان همواره با نگرانی‌های قطعی برق همراه بوده و این موضوع مشکلات زیادی را برای مردم، صنایع و تولیدی‌ها ایجاد می‌کند.

فصل گرما و نگرانی قطعی برق در گلستان/ خاموشی به تولید آسیب می‌زند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، همه با شروع فصل گرما شاهد قطعی‌های مکرر برق در بخش‌های خانگی و صنعتی هستیم که این امر به دلایل مختلف از جمله کمبود تولید در نیروگاه‌های برق آبی کشور روی می‌دهد.

با توجه به تداوم خشکسالی و کمبود بارش، شرایط سال جاری هم مانند سنوات قبل بوده و این مسأله نگرانی مردم و صنعتگران را برای خاموشی و مدیریت مصرف در پی داشته است.

سال گذشته جداولی برای خاموشی‌ها براساس سهیمه هر استان طراحی شده بود که البته این موضوع در بیشتر موارد در گلستان رعایت نشده و گلستانی‌ها شاد خاموشی‌های آزاردهنده در ساعات اوج گرما و قطعی‌های خارج از برنامه بودند؛ به گونه‌ای که قطعی‌ها تا چند بار در روز کشیده می‌شد.

تولیدی‌ها و صنایع گلستان هم نسبت به خاموشی‌های بی برنامه شاکی بوده و خواهان برنامه ریزی مناسب برای این بخش بودند. یک تولیدکننده گلستانی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: زمانبندی قطعی برق در سال گذشته، در بسیاری از مواقع رعایت نمی‌شد و حتی ممکن بود که این قطعی چند ساعت بعد از آن هم تمدید شود.

عبدالحی چن سبلی افزود: اگر قطعی برق طبق ساعت مشخص بود با برنامه‌ریزی و تحمل هزینه می‌توانستیم تا حدودی خسارت را جبران کنیم.

خسارت قطعی برق به تولیدی‌ها

وی با بیان اینکه قطعی برق سبب خسارت به دستگاه‌ها و تجهیزات تولیدی‌ها می‌شود، ادامه داد: در برخی از صنایع هم خاموشی‌ها سبب هدررفتن مواد اولیه شده و هزینه‌های زیادی را به آن‌ها تحمیل می‌کند.

فصل گرما و نگرانی قطعی برق در گلستان/ خاموشی به تولید آسیب می‌زند

چن سبلی گفت: برای خرید موتور ژنراتور هم باید هزینه زیادی متقبل شده و ضمن اینکه تأمین سوخت آن هم به چالش دیگر تبدیل می‌شود این در حالی است که فعالیت ژنراتور هم تنها می‌تواند ۴۰ درصد نیاز شرکت را جواب دهد.

‌سال گذشته با قطعی برق ۱۵ درصد افت خروجی و کاهش راندمان داشتیموی افزود: در این شرایط ما باید با اضافه کاری، کارگر را نگه داشته تا به تعهد خود عمل کنیم و اعتبار ما در برابر مشتری زیر سوال نرود و این موضوع با توجه به خستگی کار سنگین و گرمای هوا، راندمان کارگر را پایین می‌آورد.

چن سبلی با توجه به احتمال قطعی برق، گفت: باید فکری به حال تولیدکنندگان شده و اگر قرار است وضعیت مانند سنوات قبل باشد باید با ارائه تسهیلات و ایجاد زیرساخت‌ها و یا تأمین سوخت و مانند آن کاری کنیم که صنایع در تابستان دچار آسیب نشوند زیرا قرار نیست همیشه به «تولید» ضربه وارد شود.

وی ادامه داد: در سال گذشته علی‌رغم برنامه ریزی انجام شده توسط شرکت و داشتن موتور ژنراتور، ۱۰ الی ۱۵ درصد افت خروجی و کاهش راندمان داشتیم.

سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در صنعت برق تنها یک درصد است

یک کارشناس برق هم با بیان اینکه مشکلات فعلی صنعت برق کشور مربوط به بخش تولید و توزیع است، به خبرنگار مهر گفت: در بخش تولید با علتی همچون خشکسالی و خارج شدن نیروگاه‌های برق آبی کشور از مدار، کهنگی تجهیزات و مشکل سرویس‌های دوره‌ای نیروگاه‌ها، فرسودگی شبکه‌های توزیع و همچنین عدم مدیریت مناسب در مصرف درست این انرژی پاک هستیم و این موارد موجب قطعی‌های مکرر می‌شود.

کامران میرمحمدی افزود: به گزارش رسمی وزارت نیرو، ظرفیت تولید برق در نیروگاه‌های کشور بیش از ۸۵ هزار مگاوات بوده اما در عمل تولید برق به ۵۶ هزار مگاوات هم نمی‌رسد و با این شرایط، ۱۰ هزار مگاوات کسری داریم.

فصل گرما و نگرانی قطعی برق در گلستان/ خاموشی به تولید آسیب می‌زند

میرمحمدی بیان کرد: البته براساس بررسی‌ها ظرفیت واقعی تولید برق در کشور ۶۲ هزار مگاوات است که ۱۲ هزار مگاوات آن توسط نیروگاه‌های برق آبی تولید می‌شود که با خشکسالی‌های اخیر این نیروگاه‌ها با ۵۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند.

وی گفت: طبق آمارهای وزارت نیرو ۴۲ درصد از ظرفیت تولید برق کشور مربوط به نیروگاه‌های حرارتی و گازی و بخاری بوده که با راندمان ۲۰ الی ۳۲ درصد در حال تولید هستند اما این در حالی است که با تبدیل این نیروگاه‌ها به چرخه سیکل ترکیبی می‌توان راندمان آن را به بیش از ۴۵ درصد رساند که تاکنون در این زمینه توفیق چندانی نداشته‌ایم.

میرمحمدی افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی ایران توسعه پروژه‌های تولید برق از راه انرژی‌های تجدیدپذیر مانند برق خورشیدی و بادی وجود داشته اما هم اکنون سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق کشور حدود یک درصد است این در حالی است که در کشوری مانند ترکیه یک پنجم نیاز برقی خود را از این انرژی‌ها تأمین می‌کنند.

وی همچنین به فرسودگی و تلفات برق در شبکه‌های توزیع اشاره کرد و گفت: مجموع این عوامل سبب ناتراز بودن تولید و مصرف شده و خاموشی و کمبود برق را به دنبال دارد.

میرمحمدی بیان کرد: می‌توان با سرمایه‌گذاری مناسب برای کنترل مصرف در شبکه‌های توزیع، محدودیت مصرف بخش کشاورزی و صنعت، توسعه کشت‌های با نیاز آبی کمتر و استفاده از تکنولوژی‌های جدید در بخش کشاورزی شاهد خاموشی‌های کمتر بخش خانگی باشیم.

وی گفت: در بخش تجاری هم با بازدیدهای دوره‌ای و استاندارد کردن لوازم آن‌ها می‌توان مصرف را کنترل کرد.

ثبات انرژی با حمایت از بخش خصوصی

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم به خبرنگار مهر گفت: تأمین آب و برق گلستان با توجه به قطعی‌های متعدد در تابستان سال گذشته بسیار حائز اهمیت بوده و در این خصوص جلسه‌ای با وزیر نیرو داشتیم.

فصل گرما و نگرانی قطعی برق در گلستان/ خاموشی به تولید آسیب می‌زند

رمضانعلی سنگدوینی افزود: در این جلسه برنامه‌های خوبی مطرح شد اما با توجه به عقب ماندگی‌های چند ساله نمی‌توان ظرف ۶ الی هفت ما این محرومیت‌ها را برطرف کرد.

وی با بیان اینکه ۱۵ هزار مگاوات کسری برق در کشور وجود دارد، گفت: با توجه به اینکه دچار خشکسالی هستیم و نیروگاه‌های برق آبی از مدار خارج می‌شوند اما امسال نسبت به سال گذشته میزان خاموشی‌ها کمتر خواهد بود.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در این میان باید به صنایع هم توجه کرد؛ سال گذشته صنایع به دلیل قطعی‌های مکرر متضرر شده و اگر برق صنعت قطع شود سیستم نیروی انسانی از کار می‌افتد و تولید هم کاهش می‌یابد.

وی بر ضرورت مدیریت مصرف در بخش خانگی تأکید کرد و افزود: بخش اعظمی از برق کشور را بخش خصوصی تأمین می‌کنند و آنها در یک بازه زمانی تا ۲۰۰ هزار نیروی انسانی هم داشتند و هم اکنون هم وزیر نیرو توجه ویژه‌ای به این بخش کرده تا دوباره از سرمایه گذاری خصوصی‌ها استفاده شود.

سنگدوینی متذکر شد: حمایت از بخش خصوصی می‌توان ثبات انرژی را به همراه داشته زیرا دولت توان سرمایه‌گذاری نداشته بلکه وظیفه پشتیبانی دارد.

فصل گرما و نگرانی قطعی برق در گلستان/ خاموشی به تولید آسیب می‌زند

مصرف برق گلستان در تابستان ۴ برابر می‌شود

سرپرست شرکت توزیع نیروی برق گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: مصرف برق گلستان در طول سال ۴۰۰ مگاوات بوده که در تابستان و در پیک بار، به هزار و ۵۰۰ مگاوات هم می‌رسد.

سید احمد موسوی افزود: ناگزیر هستیم در فصل تابستان، چهار برابر ظرفیت، تولید، انتقال و توزیع کنیم که هزینه‌های زیادی را به استان تحمیل می‌کند.

وی در خصوص توسعه نیروگاه‌ها بیان کرد: روا نیست برای سه ماه از سال و آن هم روزی چند ساعت هزینه غیرضروری انجام دهیم.

موسوی گفت: در فصل گرما در کشور بین تولید و مصرف یک ناترازی به وجود می‌آید لذا باید به سمت مدیریت مصرف برویم.

سرپرست شرکت توزیع نیروی برق گلستان عنوان کرد: امسال هم این ناترازی و عدم توزان بین تولید و توزیع وجود دارد که البته تاکنون تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.

وی افزود: مردم باید با الگوی صحیح مصرف آشنا شده و در اوج بار وسایل پرمصرف را از مدار خارج کنند.

موسوی اضافه کرد: همچنین تاکید و توصیه ما این است که صنایع، روز تعطیل خود را از جمعه به یکی از روزهای عادی ببرند که در زمینه تأمین برق کمک خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، با شروع فصل گرما نگرانی مردم برای قطعی برق در گلستان افزایش یافته لذا باید با اتخاذ تصمیم مناسب و برنامه‌ریزی درست و همچنین توسعه زیرساخت‌ها و تأسیسات برق در دوره زمانی مشخص، شرایط مطلوب‌تری را در استان ایجاد کنیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار