کوچ بهاره عشایر کُرد بعد از ۶ ماه اقامت در مراتع گلستان به سمت استان‌های خراسان شمالی و رضوی برای تابستان‌گذرانی آغاز شد.

کوچ ییلاقی عشایر کُرد از گلستان آغاز شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ مدیرکل امور عشایر گلستان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: با توجه به پایان مهلت تعویق حدود یک ماهه کوچ بهاره به دلیل بروز خشکسالی مفرط در استان‌های مقصد، کوچ عشایر از مراتع قشلاقی استان از امروز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سه ایلراه خشتلی، شلمی و قازانقایه به سمت مراتع ییلاقی خراسان شمالی و رضوی آغاز شد.

رضا علیپوری افزود: به طور معمول عشایر کوچنده برای حمل دام و بار از کامیون و وانت استفاده می‌کنند و پیش بینی می‌شود جابجایی کامل آنان تا پایان هفته جاری ادامه داشته باشد.

وی اظهارداشت: تیم‌های دامپزشکی و بهداشتی در مبادی ورودی و خروجی حرکت عشایر در گلستان و خراسان شمالی بر سلامت عشایر و دام آنان نظارت خواهند داشت و تامین امنیت آنان در مسیر بر عهده نیروهای امنیتی، انتظامی و بسیج عشایری است.

مدیرکل امور عشایر گلستان بیان کرد: عشایر کوچنده استان‌های خراسان شمالی و رضوی با سه هزار و ۳۲۱ خانوار و جمعیت ۱۱ هزار نفری از ۱۵ آبان هر سال برای گذران قشلاق وارد مراتع گلستان می‌شوند و تا ۱۵ فروردین سال بعد حضور دارند.

علیپوری ادامه داد: با توجه به خشکسالی و کاهش علوفه و نیاز شدید عشایر به نهاده‌ و آب شرب برای دام‌ها در طول مسیر کوچ علاوه بر استقرار تانکرهای آبرسانی، علوفه‌ دامی مورد نیاز به میزان هزار و ۲۰۰ تن و همچنین ۱۵۵ تن آرد از طریق تشکل‌های عشایری استان گلستان تامین و بین عشایر کوچنده توزیع شده است.

وی بیان کرد: همچنین همزمان با عشایر کُرد، عشایر تراکمه بومی گلستان هم با جمعیت هزار و ۸۷۹ خانوار ساکن در مراتع قشلاقی استان کوچ خود را به سمت مناطق ییلاقی آغاز کردند.

به گزارش ایرنا، جمعیت عشایری گلستان چهار هزار و ۲۰۰ خانوار با بیش از ۲۳ هزار نفر سکنه است که هزار و ۸۷۹ خانوار آن عشایر بومی ترکمن و ۲ هزار و ۳۲۱ خانوار از عشایر استان‌های خراسان رضوی، شمالی و سمنان هستند.

عشایر گلستان اعم از بومی و کوچنده در مجموع ۷۶۰ هزار راس دام برای پرورش در اختیار دارند که در سطح ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع سه شهرستان گنبدکاووس، مراوه تپه و کلاله در شرق این استان مشغول فعالیت هستند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار