در پی انتصابات جدید فرماندهی معظم کل قوا؛

فرمانده کنونی از سال ۸۴ در حال خدمت است و با ۱۱ سال فرماندهی، رکورددار محسوب می‌شود.

ارزیابی و پیش‎بینی کارشناس ارگان سیا درباره تغییرات ارتش ج.ا.ایران

ارزیابی و پیش‎بینی کارشناس ارگان سیا درباره تغییرات ارتش ج.ا.ایران

به گزارش گلستان24، "مراد ویسی" از اعضای شورای سردبیری نشریه توقیف شده «یاس نو» که پس از خروج از کشور فعالیتش را در "رادیو فردا" (ارگان رسانه‌ای سازمان سیا) ادامه می‌دهد، در صفحه فیس بوک خود، پستی را به موضوع احکام جدید فرمانده معظم کل قوا در ارتش جمهوری اسلامی اختصاص داده است؛ احکامی که طی آن، حضرت آیت الله خامنه‌ای، سرتیپ کیومرث حیدری را به فرماندهی نیروی زمینی و سرتیپ احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی را به عنوان جانشین جدید فرمانده کل ارتش منصوب فرمودند.

 

 

"ویسی" در این یادداشت که با عنوان «سرلشکر پوردستان چهارمین فرمانده کل ارتش ایران؟» منتشر نموده، می‌نویسد: «پوردستان و صالحی رکورددار سمت‌های خود در جمهوری اسلامی هستند. پوردستان بین سال های ۸۷ تا ۹۵ یعنی ۸ سال فرمانده نیروی زمینی بوده. طول دوره‌ای از فرماندهی که پیش از وی تجربه نشده بود. (ولی الله فلاحی ۵۷ تا ۵۸- قاسمعلی ظهیرنژاد ۵۸ تا ۶۰- علی صیاد شیرازی ۶۰ تا ۶۵- حسین حسنی سعدی ۶۵ تا ۷۰- عبدالله نجفی ۷۰ تا ۷۳- احمد دادبین ۷۳ تا ۷۶- عبدالعلی پورشاسب ۷۶ تا ۷۹- ناصر محمدی فر ۷۹ تا ۸۴- محمدحسین دادرس ۸۴ تا ۸۷).

سرلشکر عطاءالله صالحی نیز که به‌عنوان سومین فرمانده کل ارتش و از سال ۸۴ در حال خدمت در این سمت است، با ۱۱ سال فرماندهی ارتش رکورددار است. (علی شهبازی ۷۷ تا ۷۹- محمد سلیمی ۷۹ تا ۸۴).

سرلشکر صالحی که دارای ۴۹ سال سابقه خدمت در ارتش است سال ۸۴ بازنشسته شده بود، اما خودش می‌گوید در نوروز ۸۴ آیت الله خامنه‌ای در حرم امام رضا او را دیده و از او احوالش را پرسیده و او هم گفته است بازنشسته شده و قصد خادمی امام رضا را دارد؛ اما آیت الله خامنه ای گفته بعد از تعطیلات عید سری به او بزند و حاصل این دیدار بازگشت او به خدمت نیروهای مسلح و صدور حکم فرماندهی‌اش بر ارتش بوده است.»

 

سرلشکر عطاءالله صالحی

 

گزارش‌نویس رادیوفردا در ادامه می‌افزاید: «حال اگرقرار باشد در آینده و به‌جای سرلشکر صالحی فرمانده جدیدی برای ارتش انتخاب شود، شاید شانس سرتیپ پوردستان -که این هفته برای جانشینی او انتخاب شده- کم نباشد. نگاهی به سوابق و ویژگی‌های حرفه‌ای و مواضع سیاسی سرتیپ پوردستان ۶۰ ساله نشان می‌دهد که او از زمره افسران مطلوب جمهوری اسلامی و مورد توجه آیت الله خامنه ای است.»

 

این کارشناس مسائل نظامی با اشاره اجمالی به سوابق درخشان سرتیپ پوردستان، می‌نویسد: «۱۰۰ ماه سابقه جبهه و جنگ و حضور در مناطق عملیاتی را دارد. مجروح جنگی است و تمام رده‌های عملیاتی را یک‌به‌یک طی کرده است. از حضور طولانی در مهمترین لشکر زرهی ایران در دوران جنگ -یعنی لشکر ۹۲ زرهی اهواز- تا فرماندهی تیپ تکاور ۲۵ شمال غرب (۷۸-۷۹) فرماندهی لشکر ۸۴ پیاده خرم آباد (۸۰-۸۲) فرماندهی لشکر ۷۷ خراسان و فرمانده قرارگاه شمال شرق (۸۲ به بعد) و در نهایت فرماندهی نیروی زمینی از ۸۷ تا 95.»

 

ویسی در ادامه، مواضع سیاسی سرتیپ پوردستان را در راستای منویات رهبر انقلاب معرفی کرده و می‌افزاید: «در مواضع سیاسی نیز همان بوده که رهبری خواسته است. هم علیه فتنه (تهدید داخلی)، هم علیه داعش و آمریکا (تهدید خارجی)»

 

امیر احمدرضا پوردستان

 

کارشناس رادیوفردا فرماندهی نیروی زمینی را از مزیت‌های سرتیپ پوردستان برشمرده و می‌نویسد: «مزیت پوردستان، فرماندهی بزرگترین و مهمترین و عملیاتی‌ترین بخش ارتش است. پوردستان در نیروی زمینی و با دستور آیت الله خامنه ای همان کاری را کرده که سرلشکر محمد علی (عزیز) جعفری در سپاه کرده است؛ یعنی واگذاری استقلال فرماندهی به تیپ‌های ارتش برای مقابله با تهاجم احتمالی به جای تکیه بر روش سنتی منتظر رسیدن دستور از فرمانده لشکرها و قرارگاه‌ها.»

 

به نوشته این تحلیلگر نظامی، «مواضع سیاسی سرتیپ پوردستان می‌تواند در کنار تجربه فرماندهی نیروی زمینی به‌عنوان بزرگترین و مهمترین نیرو از نیروهای چهارگانه ارتش (هوایی- دریایی- زمینی و پدافند) او را به مهم‌ترین شانس فرماندهی آینده ارتش ایران تبدیل کند. شاید حکم بعدی فرماندهی کل ارتش برای سرلشکر احمدرضا پوردستان باشد.»


منبع : جام

ارسال نظر

آخرین اخبار