رئیس میراث فرهنگی و گردشگری گالیکش:

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گالیکش گفت: تاکنون ۷۹ اثر تاریخی و گردشگری شهرستان گالیکش ثبت ملی شده و ۹ اثر دیگر نیز در حال نقشه‌برداری است.

۷۹ اثر تاریخی و گردشگری شهرستان گالیکش ثبت ملی شد

به گزارش گلستان24، مریم آتابای صبح امروز در حاشیه افتتاح آموزشگاه و نمایشگاه صنایع دستی با چرم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در راستای ایجاد کارگاه‌های تولیدی صنایع دستی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان،  پروانه 2 کارگاه تولیدی را در زمینه گلیم‌بافی و پوشاک سنتی بلوچ صادر کرده و این افراد برای اخذ تسهیلات به بانک معرفی شدند.

وی افزود: همچنین در راستای اقتصاد مقاومتی، روستاهایی که ظرفیت و پتانسیل لازم برای ایجاد صنایع دستی را دارند شناسایی شده‌اند که در این راستا در سال جاری، پروانه تولید انفرادی برای مشاغل خانگی در رشته‌های ابریشم بافی، گلیم بافی، نمدمالی، چرم، معرق کاری، انواع سوزن‎دوزی، قلاب‌بافی و غیره برای 290 نفر صادر شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گالیکش ادامه داد: یکی از برنامه‌های در دستور کار این اداره این است که با همکاری مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای، افرادی که آموزش‌های این مرکز را دیدند و از میراث فرهنگی پروانه تولید انفرادی را دریافت کردند و اشتغالزائی دارند بتوانیم بیمه کنیم که تاکنون 40 نفر از این افراد شناسایی و بیمه شدند.

آتابای اظهار داشت: ابریشم بافی، پیله‌کشی و ابریشم کشی در شهرستان گالیکش سابقه دیرینه دارد و در تلاش هستیم این شهرستان را قطب ابریشم‌بافی و گردشگری معرفی کنیم، به همین منظور در بحث گردشگری و ساماندهی اقامتگاه‌های مسافران، در ورودی استان گلستان از سمت گالیکش طرح بومی‌گردی را در روستای تنگراه فعال کردیم و تاکنون 8 موافقت اصولی انجام شده و برای اخذ تسهیلات به بانک سینا با سود 4 درصد معرفی شدند تا این اقامتگاه‌ها توسعه و یا ایجاد شود که در تعطیلات نوروز هم این اداره نمایشگاه‌های صنایع دستی به صورت آلاچیق دایر می‎شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گالیکش تصریح کرد:  تاکنون 79 اثر در شهرستان گالیکش ثبت ملی شده است و 9 اثر دیگر در حال نقشه‌برداری است که امیدواریم تا بهمن سال جاری به ثبت برسد.

آتابای اظهار کرد: غار کیارام، امامزاده حسن، آبشار فارسیان و بومی‌گردی قوشه چشمه جزء 9 اثر گردشگری هستند که بنا داریم برای توسعه و جذب گردشگر بومی‌گردی صنایع دستی و ایجاد بازارچه و امکانات رفاهی را این مناطق گردشگری گسترش دهیم.

وی در زمینه ایجاد هتل در این شهرستان اظهار داشت: از آنجائی که شهرستان گالیکش مسیر پرتردد مسافران در طول سال است، 2 هتل در حال ساخت است که یکی از آن‎ها در حال راه‎اندازی است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار