سرما خیلی زود آمد و رفت، اما تلخی این سرما همچون سال 1386 و 1390 در ذهن کشاورزان و به ویژه باغ‌داران گلستانی باقی ماند؛ آنان که در این حادثه سخت جوی متضرر شدند.

تکرار دوباره سرما در گلستان با طعم 4 درجه زیر صفر

به گزارش گلستان24، قرار است باز هم هوا سرد شود، اما نه به آن سردی، اما همین هشدار هم برای مردم مارگزیده نگران‌کننده است، اما بدون شک دیگر نگرانی چون گذشته نیست چرا که مرکباتی هم اگر بود از سرمای گذشته تاثیر پذیرفته و از بین رفته است.

این بارش‌ها برخلاف، سرمای سامانه جوی سیبری، می‌تواند اتفاقی خوب برای کشاورزانی باشد که محصولات غله‌ای خود را کاشته‌اند و یا می‌خواهند محصولات پائیزه را در میانه آخرین ماه پائیز بکارند و دوباره هیجان زندگی و رویش را به بذر امید در کالبد زمین جاری سازند.

*برف و یخبندان در اوایل آذر بی‌نظیر بود/گلستانی‌ها به دنبال کشت دوباره پائیزه

یک کشاورز گلستانی که در سرمای اخیر تمامی زراعت کلزای خود را از دست داده است، گفت: این شرایط و به ویژه این سرما اصلا باورکردنی نبود، آن هم در این موقع از فصل سال، اما آنچه که نباید اتفاق می‌افتاد روی داد.

سیدمحمد عقیلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: اکنون به دنبال بارش دوباره باران هستیم تا فرصتی مناسب برای کاشت دوباره کلزا مهیا شود.

وی با اشاره به خسارت چهار هکتار از زمین کشاورزی کلزای وی در سرما و یخبندان اخیر گلستان افزود: متاسفانه محصولات کشاورزان بیمه نیستند و شرایط مناسبی نیز برای بیمه کشاورزی مهیا نیست و مجبوریم که این خسارت را تحمل کنیم.

عقیلی تصریح کرد: با این شرایط باید دوباره بذر را تهیه و پس از شروع بارش احتمالی ضمن شخم و دیسک کردن زمین، آن را مهیای کشت کلزا کنم.

وی با تاکید بر توجه بیشتر دولت به کشاورزان اذعان کرد: باور کنید شغل کشاورزی با چنین شرایطی خیلی سخت شده و دولت اگر نخواهد از کشاورزان حمایت کند به هیچ جا نخواهیم رسید.

باید پذیرفت با چنین اوضاعی چه بسا بارش احتمالی بتواند مرهمی باشد برای زخم‌های تازه کشاورزان گلستانی، تا به واسطه بارش رحمت الهی، دردی را که از بابت حوادث اخیر جوی متحمل شده‌اند از یاد ببرند.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان با اشاره به صدور اطلاعیه و اخطاریه برای شرایط آینده جوی استان گفت: الگوهای پیش‌یابی بیانگر تقویت جریانات جوی در سطح زمین از سوی شرق و جنوب شرق به استان گلستان است.

نوربخش داداشی تنکابنی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: این شرایط جوی استان تا ظهر روز دوشنبه پایدار است که پیامد آن آسمانی صاف تا کمی ابری و در شب نیز توام با افزایش ابر و وزش باد خواهد بود.

 وی ادامه داد: از ظهر دوشنبه این هفته به تدریج اولین موج سامانه ناپایدار به استان خواهد رسید که موجب دگرگونی هوا، افزایش ابر، مه غلیظ و بارش پراکنده خواهد شد.

*کاهش 10 درجه‌ای دما در گلستان/ ورود 2 موج سرد به گلستان  

نوربخش تنکابنی خاطرنشان کرد: از دیگر تبعات این سامانه جوی در استان، کاهش دمای 10 درجه‌ای هوا، بارش پراکنده و در برخی نواحی مرتفع و سردسیر، ریزش برف خواهد بود.

وی ادامه داد: مرحله اول سامانه جوی در سه‌شنبه شب از فراز استان عبور خواهد کرد و دوباره دمای هوا افزایش خواهد یافت و گلستان شاهد آسمانی صاف خواهد بود.

عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به بررسی آخرین خروجی مدلهای جوی استان افزود: از ظهر روز پنجشنبه، 18 آذرماه، موج دوم بارشی به تدریج استان را تحت تاثیر قرار داده و موجب افزایش ابر، بارندگی متناوب و در نواحی مرتفع و سردسیر،ریزش برف، گاهی وزش باد شدید، مه غلیظ و کاهش نسبی دما می‌شود. 

داداشی تنکابنی تصریح کرد: این سامانه جوی تا روز شنبه 20 آذرماه در استان فعال است و طی این مدت دما در بعضی ساعات شب به غیر از نواحی ساحلی استان به  صفر تا چهار درجه منفی سلسیوس خواهد رسید.

اگر چه شرایط به نسبت شرایط جوی دو هفته گذشته نگران کننده نیست، اما بارندگی در این فصل از سال نیاز اصلی کشاورزان گلستانی است که به نظر می‌رسد این بارش‌ها شرایط خوبی را برای کشت پائیزه مهیا می‌سازد اما سرما برای دامداران گلستان نگران‌کننده است.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به تغییرات جوی پیش‌رو گفت: با توجه به شروع فصل سرما و به منظور جلوگیری از تلفات و خسارات ناشی از سرمازدگی در زنبورستان‌های استان برای زمستان‌گذرانی، زنبورداران حتما به توصیه‌های فنی کارشناسان دام و طیور شهرستان‌ها توجه کنند.

قدرت‌الله مقصودلو در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: نوغان‌داران طی این ایام آرایش و ترکیب غذایی و طبیعی شان‌های داخل کندو را به هم نزنند و زنبوران خود را از مناطق مرتفع به مناطق پایین دست و گرمتر و قشلاقی کوچ دهند.

وی ادامه داد: زنبورداران به دنبال متراکم کردن فضای داخلی کندو باشند و فضای داخل کندو را با موادی از قبیل فوم، روزنامه، برگ خشک درختان و گونی‌های پلاستیکی پر کرده تا فضای داخل کندو کاملاً تنگ و متراکم شود.

مقصودلو خاطرنشان کرد: داخل کندو نباید به هیچ عنوان خیس و مرطوب باشد، رطوبت داخل کندو یکی از عوامل مهم تلفات زمستانه‌ زنبور عسل است، لذا توصیه می‌شود که از کندوهای کف باز استفاده شود و در عین حال سوراخ پرواز کندو را در فصل زمستان برای ممانعت از ورود جوندگان کوچک و کوران سرما کوچک‌تر شود اما به هیچ عنوان بسته نشود.

*زنبورداران گلستانی توصیه های فنی را جدی بگیرند/کشاورزان تا دوشنبه این هفته وقت دارند کلزا بکارند

وی یادآور شد: نیاز به مصرف شهد «انرژی» و گرده «پروتئین» در ماه‌های اسفند و فروردین افزایش می‌یابد، لذا در تأمین آن کوتاهی نشود.

 مقصودلو تصریح کرد: زنبورداران از باز و بسته کردن درب کندو در طول زمستان جداً خوداری کرده و چنانچه می‌خواهند از زنده بودن جمعیت کندو آگاهی یابند، با ضربه‌ای آرام به کندو و شنیدن صدای زنبور از سوراخ پرواز مطمئن شوند.  

وی یادآور شد: زنبورداران برای دریافت توصیه‌های کامل‌تر فنی می‌توانند با جهاد کشاورزی استان و شهرستان تماس حاصل کرده و از آخرین توصیه‌ها با خبر شوند.

 همچنین معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان با اشاره به شرایط جوی پیش رو از کشاورزان گلستانی خواست تا چنانچه بر اثر سرما زراعت کلزای آنها خسارت دیده و تصمیم به شخم زمین و کشت زراعت جایگزین دارند توصیه می‌شود در صورتی‌که قبل از کاشت از علفکش «ترفلان» استفاده کرده‌اند به عنوان کشت جایگزین نخودفرنگی، باقلا و یا آفتابگردان بکارند.

سهراب سهرابی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اضافه کرد: چنانچه کشاورزان بعد از کاشت از علفکش «بوتیزان» استفاده کرده‌اند به عنوان کشت جایگزین می‌توانند بعد از شخم زمین یک ماه بعد از مصرف علفکش، گندم کشت کنند.

وی تصریح کرد: کشاورزانی که قصد کشت کلزا را دارند، حداکثر تا فردا دوشنبه باید اقدام به کشت و برای تسریع در رشد مزرعه کلزا و افزایش مقاومت به تنش‌های سرمایی نسبت به مصرف کود پتاس و اوره هرکدام به میزان 50 تا 75 کیلوگرم در هکتار اقدام کنند.

سهرابی با اشاره به افت دما در اواخر هفته جاری اذعان کرد: کشاورزان گلستانی در صورت امکان پمپ‌ها، ماشین‌آلات کشاورزی و تجهیزات آبیاری را پس از تخلیه آب به مکان‌های سرپوشیده منتقل و در غیر این‌صورت، تمهیدات لازم را برای جلوگیری از خسارت یخبندان پیش‌بینی کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی کاهش دما، اقدام به راه‌اندازی سیستم گرمایشی برای گلخانه‌ها و نهالستان‌های استان امری ضروری است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان با تاکید بر اهمیت توجه به توصیه‌های ایمنی کشاورزی متذکر شد: باغ‌داران در باغ‌های یک ‌ساله نسبت به پوشاندن نهال اقدام و در سایر باغ‌های دو یا چند ساله نسبت به پوشاندن تنه درختان اقدام کنند.

سهرابی ادامه داد: باغ‌داران برای پوشش تنه درختان با آب آهک به نسبت چهار کیلو در 200 لیتر آب اقدام کنند تا بتوانند شرایط را برای تحمل سرما توسط نهال مهیا سازند.

وی با اشاره به برودت ناشی از کاهش دما و ضررهای ناشی از آن برای دام طیور اذعان کرد: گرم کردن سالن پرورش طیور قبل از جوجه‌ریزی در داخل سالن‌های پرورش طیور حتما انجام پذیرد.

*لزوم اعتماد جامعه کشاورزی و دامداران گلستان به اخطاریه‌های جوی/ لزوم پوشاندن نها‌ل‌ نهالستان‌ها

سرما در راه است و تنها راه روبه‌رو شدن کشاورزان و دامداران گلستانی سازگاری آنان با شرایطی که رخ خواهد داد و در چنین شرایط بهتر است که آنان با اعتماد بیشتر به هشدارهای هواشناسی توجه کرده و نظرات فنی کارشناسان جهاد کشاورزی استان را جدی بگیرند.

اشتباه و بی‌اعتمادی که در سرمای چندی پیش استان موجب شد تا علاوه بر مرکبات و کلزا به دام و طیور استان نیز آسیب وارد و خسارتی 2 هزار میلیارد ریالی را نصیب کشاورزان و دامداران گلستانی سازد.

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار