با انتشار خبر ورود قریب‌الوقوع امام خمینی به ایران گروهی از مردم گرگان جمع شدند و به تهران رفتند، محل استقرار آنها مسجد «لرزاده» تعیین شد.

حمایت گسترده مردم گرگان و دشت از دولت موقت امام خمینی / بیعت هزاران نفر از اهل سنت گلستان با امام خمینی در 17 بهمن

به گزارش گلستان24؛ پس از چند روز دولت بختیار فرودگاه را بست، در اعتراض‌به جلوگیری از ورود امام به ایران تعدادی از روحانیون در دانشگاه تهران تحصن کردند که عده‌ای از علمای گرگان از جمله سیدکاظم نورمفیدی و سیدحسین میربهبهانیدر آن حضور داشتند، این تحصن چند روز طول کشید و متحصنین شب‌ها همانجا می‌خوابیدند، در آن روزها در محیط دانشگاه بر ضددولت بختیار تظاهرات می‌شد و سخنرانی‌های پی‌درپی توسط استادان دانشگاه و حوزه صورت می‌گرفت.

در کتاب «انقلاب اسلامی در گرگان و دشت» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده درباره حمایت مردم استان گلستان از دولت وقت آمده است: «روحانیون گرگان متحصن در دانشگاه تهران در مصاحبه با خبرنگار کیهان از کشتارهای بی‌رحمانه مأموران شهربانی و جلوگیری از برگزاری مراسم مجالس ترحیم، هفتم و چهلم شهدا انتقاد کردند و به وقایع روز ٢٨ صفر و به گلوله بستن مردم اشاره کردند، آنان همچنین بدرفتاری پلیس گرگان با روحانیون شهر و اعمال نفوذ آنها در توزیع مواد سوختی و تعرض‌ مأموران به مغازه‌ها و ایجاد مانع در توزیع مواد غذایی را به‌شدت محکوم کردند.»

با مسجل شدن ورود امام، کمیته استقبال تعدادی را به‌صورت ویژه برای حضور در مراسم استقبال در فرودگاه مهرآباد دعوت کرد، از گرگانی‌ها سیدکاظم نورمفیدی و نیز محمد محمدی که سابقه  مبارزاتی و زندانی‌شدن را در رژیم پهلوی داشت، انتخاب شدند، پس از مراسم استقبال جمعیت گرگانی که برای این منظور به تهران آمده‌بودند، به گرگان بازگشتند.

در گرگان و دشت به‌ مناسبت ورود امام‌خمینی تظاهرات وسیعی به وقوع پیوست، در شهر گرگان، کلاله و ... مردم به شادی پرداختند.

روزنامه اطلاعات در این‌باره گزارش داد: شهر گرگان به‌مناسبت ورود امام خمینی غرق گل و گلاب و نقل شد و مردم مقدم امام‌خمینی را گرامی داشتند، بیش از 3 هزار نفر از مردم گرگان که به عنوان اعتراض‌ به کشتارها و آتش زدن مغازه‌ها از روز قبل در بیمارستان متحصن شده‌اند، مراسم جشن و سرور برپا کردند پس از انتصاب مهندس بازرگان به نخست وزیری توسط امام خمینی در ١٧ بهمن، سراسر گرگا‌ن‌ و دشت صحنه‌ی تظاهرات به پشتیبانی از دولت موقت امام خمینی شد و مردم گرگان، علی‌آبادکتول، گنبدکاووس، گالیکش، مینودشت، رامیان، کردکوی، شاهپسند و بندرگز به تظاهرات پرداختند.

ده‌ها هزار نفر از مردم گرگان در یک راهپیمایی از دولت موقت حمایت کردند، در این راهپیمایی شیخ رسول رضایی و شیخ سیدمحمد رئیسی سخنرانی کردند، در گنبدکاووس نیز تظاهرات عظیمی در تأیید دولت منتخب امام با شرکت بیش از 20 هزار نفر انجام شد، تظاهرکنندگان با در دست داشتن عکس‌هایی از امام خمینی از مسجد قائمیه به راهپیمایی پرداختند.
چند هزار نفر از اهالی بلوچ اهل سنت در حضور حجت‌الاسلام حسینی‌‌رامیانی، پشتیبانی و حمایت خود را از امام‌خمینی و دولت موقت اعلام داشتند.

هزاران نفر مینودشتی نیز طی یک راهپیمایی ضمن اعلام طرفداری از دولت موقت امام‌خمینی خواستار استعفای میرعرب نماینده مینودشت در مجلس و آزادی علی‌اصغر حاج سیدجوادی شدند.

همچنین در گالیکش و علی‌آبادکتول نیز تظاهراتی به حمایت از دولت موقت صورت گرفت، اهالی کلاله نیز ضمن اعلام طرفداری از دولت موقت، خواستار برکناری بختیار شدند، تظاهرات مشابهی نیز در بندرگز صورت گرفت./فارس

برگرفته از کتاب «انقلاب اسلامی در گرگان و دشت»

 

ارسال نظر

آخرین اخبار