تاریخ شناس برجسته گلستانی عنوان کرد:

خارکوهی گفت:حکومت پهلوی با اعمال زور اموال ملی ومردم کشور را برای خود تصاحب می کرد.

900 هکتار از زمین های مرغوب گنبد به نام همسر رضا خان بود/بیشترین نابودی جنگل های گلستان در حکومت پهلوی اتفاق افتاد/بیش از 80 درصد از روستاهای کشوردر زمان پهلوی از خدمات اولیه رفاهی محروم بودند

به گزارش گلستان 24؛غلام رضا خارکوهی تاریخ شناس برجسته گلستانی در گفت و گویی با خبرنگار گلستان24 در خصوص جنایات حکومت پهلوی بر مردم کشور و استان ،اظهار داشت:در روز های انقلاب استان گلستان نزدیک به 60 شهید تقدیم انقلاب کرد که حدود48 تن از این شهدا در گلستان دفن هستند و باقی آنها در استان مازندران دفن شده اند.

خارکوهی با تاکید بر این که حکومت پهلوی هیچ اساس و پایه قانونی نداشت، اذعان کرد:رضا خان در سال 1292 شمسی با کودتای نظامی که تحت حمایت انگلستان بود بر سر کار آمد و هیچ مقبولیت مردمی نداشت.

او ادامه داد:بعد از رضا خان هم فرزندش با حمایت آمریکا و انگلیس بر روی کار آمد و مخصوصا در کودتای 28 مرداد آمریکا برخلاف میل باطنی مردم محمد رضا شاه را دوباره بر سر کار آورد که این موضوع عدم مقبولیت و قانونی بودن این رژِیم را نشان می دهد.

وی خاطر نشان کرد:یا این تفاصیل این رژِیم که با حمایت خارجی ها بر روی کار آمده بود هیچگاه دلش برای مردم نمی سوخت و به جای این که نیاز ها و مشکلات مردم را بر طرف کند تنها دستورات آمریکا و انگلیس را انجام می داد.

  تلاش رضا شاه برای تغیر فرهنگ اصیل ایرانی

خارکوهی یادآور شد:یکی از مسائلی که رضاه شاه با انجام دادنش ظلم زیادی بر مردم ایران نمود غربی کردن کشور و نابود سازی فرهنگ اصیل ایرانی بود؛رضا شاه لباس و پوشش سنتی ایران را تغیر داد و به جای آن مردم را مجبور کرد تا از پوشش های خارجی استفاده کنند.

وی اضافه کرد:این موضوع در حال اتفاق می افتد که پوشش مردم و زن های ایرانی ریشه ای اسلامی داشت و هم ریشه در فرهنگ باستانی ایران، بدین صورت که حتی همسر کوروش کبیر هم پوششی مناسب برای خودش داشت.

این تاریخ شناس گلستانی با اشاره به این که اجبار نظامی زیادی بر قانون کشف حجاب بود،تصریح کرد:رضاه شاه کارمندان دولت را مجبور کرده بود تا به نوبت در خانه های خود مراسم کشف حجاب بگیرند و همکاران خود را دعوت کند و اگر کسی این کار را انجام نمی داد مجازات و از کارش اخراج می شد.

ارتش پوشالی رضا شاه و فرار فرماندهان ارتش در زمان جنگ

خارکوهی،خاطرنشان کرد: رضاخان به وساطه ی قزاق بودنش خوی نظامی گری داشت و با ایجاد یک ارتش به ظاهر قدرتمند قصد تثبیت قدرتش را داشت که در جنگ جهانی  با حمله ارتش متفقین به کشور ارتش پوشالی وی در یک روز از هم پاشید.

 وی  ادامه داد:در زمانی که لشکر متفقین هنوز به گلستان  نرسیده بودند فرماندهان ارتش رضاشاه درشهریور سال 1320 به همین روستای زیارت گرگان فرار کردند و از ترس پنهان شدند.

 این استاد دانشگاه با تاکید بر پوشالی بودن ارتش رضاشاه، تصریح کرد: ارتش رضاه خان برای ایستادن جلوی متجاوزان هیچ کارایی نداشت و فقط برای سرکوب مردم تشکیل شده بود.

اقدام رضا شاه علیه مذهب و شعائر دینی مردم

غلام رضا خارکوهی بابیان اینکه رضا شاه هیج اعتقادی به دین نداشت،یاد آور شد:در گرگان حدود12 تکیه وجود داشت که تمامی این تکیه ها به دستور رضاشاه تخریب شدندو حتی نوحه خانی توسط حکومت پهلوی در بین مردم ممنوع شده بود.

وی اضافه کرد:گرگان به واسطه داشتن امام زاده های زیاد و حوزه علمیه در دوران قاجار به دارالمومنین معروف بود،چند حوزه علمیه تاریخی در گرگان وجود داشت که در زمان صفویه و قاجار ساخته شده بود  که توسط رضاشاه نابود شد.

تصاحب اموال مردم و کشور توسط حکومت پهلوی

این تاریخ شناس گلستانی، بیان داشت:کل گنبد و زمین هایش به نام رضاخان بود،ر ضاخان هرچه زمین مرغوب در ایران وجود داشت، مخصوصا در استان های شمالی کشور را به نام خود زد و تصاحب کرد؛ که طبق اسناد حدود 900 هکتار از زمین های گنبد به نام یکیاز همسران رضاخان بوده است.

او ادامه داد:فرمانداران دوره رضا خان فرمانده نظامی بوده اند و این فرمانداران در منطقه استر آباد وظیفه داشته اند که هر جا زمین مرغوبی وجود داشت را به نام رضاخان تصاحب کنند، بدون این که هیچ اطلاعی به صاحب زمین بدهند.

وی یادآور شد:البته بعد از انقلاب این زمین ها توسط بنیاد مستظعفان به خانواده های کم بضاعت داد شد و بین مردم تقسیم شد.

خوی غارتگری حکومت پهلوی از پدر تا پسر

خارکوهی با اشاره به این کهبعد از رضا خان فرزندش محمد رضاشاه هم همانند پدر خود به غارت اموال ملی دست می زد، بیان کرد: حدود هزاران هکتار از جنگل های استان گلستان توسط حکومت به تیمسار ها و نور چشمی های  داده می شد  و شاید بشود گفت که بیشترین نابودی جنگل های استان گلستان در دوران پهلوی رخ داده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه  فساد جنسی و اداری در حکومت پهلوی زبان زد بود،تصریح کرد: در حکومت پهلوی اگر می خواستی کار اداری خود را  پیش ببری باید  از وزارتخانه تا کدخدای ده را رشوه می دادی تا کارت را انجام دهند.

وی در پایان خاطر نشان کرد:در حکومت پهلوی برای سهولت زندگی مردم تلاشی نشد و حدود80 درصد از روستای های کشور از نعمت برق،آب و دیگر امکانات اولیه رفاهی محروم بودند ولی بعد از انقلاب ما میبینیم که روستا های کشور از لحاظ خدماتی  همانند شهر ها هستند.

انتهای پیام/پ

 

 

ارسال نظر

  • ناشناس
    0

    آقای خارکوهی

آخرین اخبار