بسیاری از مسئولان بر این باورند که با توجه به ذخایر کافی اقلام اساسی و نبود مشکل در تولید و واردات، جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر نوسان قیمت در بازار نیست.


واردات گوشت جهت کنترل قیمت در بازار افزایش یافت/ دلالان چقدر در نوسان قیمت مرغ و ماهی نقش دارند؟

به گزارش گلستان 24  ؛با توجه آنکه تنها ۶۷ روز به آغاز سال جدید باقی مانده است، قیمت محصولات پروتئینی اعم از گوشت قرمز، مرغ و ماهی با نوساناتی روبروست که این امر خانوار‌ها را بیش از پیش با نگرانی‌هایی مواجه کرده است.

 در سال‌های گذشته به کرات مشاهده شده که از چند ماه مانده به سال جدید، نوک پیکان قیمت‌ها با روند صعودی در بازار همراه شده است، در حالیکه مسئولان مدام اذعان می‌کنند که جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر نوسان قیمت در بازار وجود ندارد و خانوار‌ها را به امر تنظیم بازار دلگرم می‌کنند.

با توجه به آنکه تاثیر تحولات اخیر اقتصادی بر سفره خانوار غیر قابل انکار است، از مسئولان تنظیم بازار و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی اصلی تولید و تنظیم بازار انتظار می‌رود که با تامین مناسب گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و ذخیره در سردخانه‌ها از افزایش چشمگیر قیمت‌ها و سودجویی دلالان در ایام پایانی سال بکاهند تا خانوار‌ها برای تامین محصولات پروتئینی مورد نیاز با چالش روبرو نشوند.

با وجود آنکه بازار ماهی از ابتدای سال نوسان صد درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل در بازار تجربه کرده است، بسیاری از مسئولان بر این باورند که تشدید نظارت دستگاه‌های متولی و واگذاری غرفه‌های میادین میوه و تره بار به  اتحادیه‌ها و تولیدکنندگان می‌تواند تا حد زیادی از نوسان قیمت در بازار بکاهد چرا که در شرایط فعلی، سودجویی عوامل واسطه و دلالی عامل اصلی اختلاف ۳۰ تا ۷۰ درصدی قیمت ها از مزرعه تا سفره است.

در چند روز گذشته وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، قاچاق دام تحت تاثیر نوسان نرخ ارز در ماه‌های اخیر را عامل اصلی گرانی گوشت قرمز مطرح کرد و گفت: آنچه که به ما مربوط می‌شود با واردات، سعی در حل مسئله داریم و این کار را شدت بخشیده ایم و از طرفی قرار شده تا مسئولان وزارت کشور، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و نیروی انتظامی موضوع قاچاق دام سبک را به شدت در مرز‌ها دنبال کنند.

با وجود افزایش ۲ برابری واردات گوشت گرم نسبت به مدت مشابه سال قبل به نظر می‌رسد که اختلالات گسترده‌ای در سیستم‌های ناظر در این حوزه وجود دارد که دلیل اصلی نابسامانی بازار گوشت و خروج غیر قانونی دام از مرز‌های کشور است و این امر می‌تواند چالش های گسترده‌ای را در بازار مصرف ایجاد کند.

آخرین بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که هر کیلو مرغ گرم با نرخ ۱۲ تا ۱۳ هزار و ۵۰۰، سینه با کتف ۲۲ هزار، سینه بدون کتف ۲۳ هزار، فیله مرغ ۲۶ هزار، پاچینی ۳۵ هزار، جوجه کباب زعفرانی با استخوان ۲۸ هزار، جوجه کباب زعفرانی بی استخوان ۳۳ هزار، شقه گوسفندی بدون دنبه ۷۳ هزار، سردست ۸۰ هزار، شقه گوساله ۷۲ هزار، قزل آلا ۲۶ هزار، شیر جنوب ۵۵ هزار، کپور ۲۷ هزار، سفید پرورشی ۲۵ هزار، راشگو جنوب ۱۲۰ هزار، سالمون نروژ ۱۲۵ هزار، تیلاپیا ۳۷ هزار و کپور ۳۰ هزار تومان است.

بسیاری از فروشندگان می‌گویند: قیمت مرغ، گوشت قرمز و ماهی طی ماه‌های اخیر با افزایش چند برابری در بازار روبرو شده و  این امر به سبب کاهش قدرت خرید خانوار بر رکود بازار دامن زده است.

ترکاشوند یکی از فروشندگان پروتئینی شرق تهران در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، می‌گوید: با توجه به توزیع گوشت‌های منجمد و گرم وارداتی و  مرغ منجمد تنظیم بازاری، بخشی از تقاضا به این سمت سرازیر شده که استمرار این روند می‌تواند بر کنترل بازار تاثیر گذار باشد.

این فروشنده از روند کاهشی قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: خوشبختانه با عرضه مرغ منجمد از طریق صنف و فروشگاه‌های زنجیره ای، قیمت طی روز‌های اخیر ۲ هزار تومان در بازار کاهش یافته است که با ادامه این روند جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر افزایش قیمت در ایام پایانی سال نیست.

حال به نظر می‌رسد که مسئولان با عرضه مناسب گوشت قرمز گرم و منجمد وارداتی و مرغ منجمد با نرخ مصوب در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و همچنین عرضه مستقیم ماهی از سوی تولیدکنندگان با در اختیار گذاشتن غرفه‌های میادین میوه و تره بار، آرامش را به بازار بازگردانده اند تا خانوار‌ها برای تامین مایحتاج خود دچار مشکل نشوند.

حال به سراع مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از شرایط توزیع محصولات پروتئینی و پیش بینی قیمت در ایام پایانی سال با خبر شویم:

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به اینکه جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر نوسان چشمگیر قیمت مرغ در ایام پایانی سال وجود ندارد، اظهار کرد: اگر مسئولان دولتی و ارگان‌های نظارتی از افزایش مجدد قیمت نهاده‌های دامی در بازار جلوگیری کنند، قیمت مرغ برای شب عید از ۱۲ تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بالاتر نخواهد رفت چرا که مشکلی در تولید وجود ندارد.

وی با اشاره به عوامل موثر در گرانی قیمت مرغ افزود: طی چند روز اخیر شاهد تلاطم و نوسان نرخ نهاده‌های دامی در بازار بودیم به طوریکه نه تنها قیمت مشخصی برای این نهاده‌ها وجود نداشت، بلکه بسیاری از عرضه کنندگان از توزیع اجتناب کردند و در نهایت کار به جایی رسید که دولت طی ۴۸ ساعت گذشته نرخ‌های جدیدی  اعلام کرد.

حجت ادامه داد: قیمت نهاده‌های دامی با افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی نسبت به قبل به صورت رسمی از سوی دولت اعلام شد، با این وجود بارگیری، مجددا از این هفته  آغاز می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: قیمت هر کیلو ذرت از یک هزار و ۲۰۰ به یک هزار و ۳۵۰ و کنجاله سویا از ۲ هزار و ۳۰۰ به ۲ هزار و ۴۵۰ و ۲ هزار و ۶۵۰  تومان بسته به کیفیت به صورت رسمی از سوی دولت اعلام شد که این امر بر هزینه تمام شده تولید تاثیر گذار است.

به گفته وی، با وجود افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت نهاده‌های دامی همواره این نگرانی در بین مرغداران وجود دارد که عرضه کنندگان با تکرار این ماجرا، دولت را مجبور به قیمت گذاری مجدد کالا کنند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی  افزود: با عرضه مناسب دان در بازار، مرغداران به روند تولید امیدوار می‌شوند و اقدام به جوجه ریزی سالن‌های خود می‌کنند، اگر مجدد عرصه کنندگان نهاده‌های دامی با امتناع از توزیع بخواهند کالا را با قیمت‌های غیر متعارفی در اختیار مرغدار قرار دهند، خواه ناخواه این امر بر قیمت تمام شده کالا اعم از مرغ و تخم مرغ اثر می‌گذارد، در حالیکه اگر دولت و سازمان‌های نظارتی مصمم باشند که نهاده‌ها با قیمت‌های فعلی تا پایان سال، در بازار توزیع شود، قیمت مرغ نوسانی نخواهد داشت.

حجت با اشاره به اینکه کمبودی در تولید مرغ وجود ندارد، بیان کرد: اگر دولت با نظارت بر واردکنندگان قیمت نهاده‌های دامی را در بازار کنترل کند، عرضه کالا با چالش مواجه نخواهد شد چرا که تولیدکنندگان هدفی جز تولید ندارند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در برخی مواقع کمبود ناشی از دست بردن در بازار رخ می دهد، اظهار کرد: به طور مثال اواسط هفته گذشته به علت نبود نهاده‌های دامی اکثر مرغداران مجبور شدند قبل از رسیدن مرغ به وزن مطلوب اقدام به عرضه کالا در بازار کنند، توزیع خارج از زمان مقرر ممکن است منجر به کمبود در روز‌های آتی شود که دولت این کمبود را از طریق توزیع مرغ منجمد جبران کرد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان تصریح کرد: اگر قیمت ذرت از یک هزار و ۳۵۰ و کنجاله سویا از ۲ هزار و ۶۰۰ تومان بالاتر نرود، قیمت مرغ نوسانی نخواهد داشت. در صورت توزیع ذرت با قیمت یک هزار و ۶۰۰ و کنجاله سویا با قیمت  ۳ هزار تومان در بازار، قیمت دستخوش تغییر و تحولاتی قرار می‌گیرد و مصرف کنندگان را با چالش‌های متعددی روبرو می‌کند.

 

 ۸۰ درصد نوسان قیمت ماهی مربوط به سودجویی دلالان است/ حضور پررنگ دستگاه‌های نظارتی دست دلالان را از بازار ماهی شب عید کوتاه می‌کند

ارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه تکثیر پرورش و صادرات آبزیان در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به دلایل گرانی ماهی در بازار اظهار کرد: در شرایط عادی قیمت ماهی در ایام پایانی سال به سبب افزایش تقاضا ۳ تا ۵ درصد در بازار افزایش می‌یابد، اما در شرایط فعلی که بازار در دست دلالان است، هیچ چیز قابل کنترل و پیش بینی نیست.

وی افزود: در شرایط فعلی بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد نوسان قیمت ماهی ناشی از سودجویی دلالان است چرا که قیمت ماهی در مزرعه نسبت به سال گذشته تحت تاثیر عواملی همچون تورم، دستمزد و نهاده افزایش منطقی داشته است.

قاسمی با انتقاد از اختلاف ۳۰ تا ۷۰ درصدی قیمت ماهی از مزرعه تا سفره بیان کرد: اگرچه منکر سود منطقی و منصفانه خرده‌فروشی نیستیم، اما اختلاف چشمگیر قیمت، بیانگر اشکال در سیستم توزیع و رها کردن بازار از سوی دستگاه‌های نظارتی است.

به گفته وی، با وجود آنکه بار‌ها و بار‌ها از طریق رسانه‌ها و نامه نگاری درخواست کرده‌ایم تا تنظیم بازار در اختیار اتحادیه‌ها قرار بگیرد، اما این امر تاکنون تحقق نیافته است.

قاسمی با انتقاد از این مسئله که سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و شیلات به عنوان دستگاه‌های مسئول، نظارتی بر بازار ندارند، بیان کرد: اگرچه غرفه‌های میادین میوه و تره بار باید در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد تا با عرضه مستقیم محصول، اختلاف قیمت به حداقل ممکن برسد، اما هم اکنون غرفه‌های میادین به سبب کمبود نظارت دستگاه‌های مسئول به اسم تولیدکننده در اختیار دلالان قرار می‌گیرد و این امر به ضرر مصرف کننده تمام می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر پرورش و صادرات آبزیان در پایان با اشاره به ضرورت حضور پررنگ دستگاه‌های ذی ربط بر بازار ماهی شب عید، تصریح کرد: حضور پررنگ دستگاه‌های مسئول در ایام پایانی سال موجب شده است تا قیمت ماهی نوسان چندانی در بازار نداشته باشد، این در حالی است که کمبود نظارت زمینه را برای سودجویی و افزایش چشمگیر قیمت در بازار فراهم می‌کند.

 

محدودیتی در توزیع اقلام اساسی وجود ندارد/ افزایش واردات گوشت قرمز برای کنترل بازار شب عید

رضا سالمی مدیر کل پشتیبانی امور دام استان تهران در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به اینکه محدودیتی در عرضه مرغ و گوشت قرمز برای تنظیم بازار وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به نوسان قیمت مرغ در هفته‌های اخیر برای تعادل بخشی به بازار، اقدام به عرضه مرغ منجمد با نرخ مصوب ۸۹۰۰ تومان در فروشگاه‌های زنجیره ای، میادین میوه و تره بار و صنوف دارای معرفی نامه از اتحادیه پرنده و ماهی کرده ایم.

وی افزود: هم اکنون با همکاری زنجیره‌های تولید و مرغداران، مرغ گرم با نرخ مصوب ۹۸۰۰ تومان در میادین میوه و تره بار توزیع می‌شود و این امر موجب شده  است تا قیمت مرغ طی یک هفته اخیر در بازار  ۲ تا ۲۵۰۰ تومان در بازار کاهش یابد.

سالمی با اشاره به اینکه عرضه مرغ منجمد و مرغ گرم تا رسیدن قیمت به نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار ادامه دارد، بیان کرد: شرکت پشتیبانی امور دام به میزان کافی ذخایر در سردخانه‌های خود دارد و تا رسیدن قیمت مرغ به نرخ ۹ هزار و ۸۰۰ تا ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان عرضه استمرار خواهد داشت.

مدیر کل پشتیبانی امور دام استان تهران ادامه داد: هم اکنون هر کیلو گوساله منجمد وارداتی با قیمت ۲۹ هزار تومان و گوشت گوساله گرم وارداتی بین دامنه ۳۳ تا ۳۵ هزار تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار عرضه می‌شود.

وی نرخ هر کیلو لاشه گوشت گوسفند استرالیایی را ۴۰ هزار تومان و آسیای میانه را ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به نوسان قیمت گوشت قرمز در بازار، پشتیبانی امور دام طی ۱۰ روز آینده در بخش اول ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار رأس دام زنده از رومانی وارد می‌کند و این امر می تواند در تنظیم بازار و کاهش قیمت گوشت تاثیر بسزایی داشته باشد.

سالمی با اشاره به اینکه محدودیتی در توزیع اقلام اساسی نظیر گوشت قرمز و مرغ و تخم مرغ وجود ندارد، تصریح کرد: با توجه به ذخایر مناسب پشتیبانی امور دام، افزایش واردات در خصوص گوشت قرمز و ذخیره مناسب گوشت مرغ به مردم توصیه می‌شود که از خرید‌های غیرضروری اجتناب کنند تا بازار دچار تلاطم نشود چرا که کالا به میزان کافی از محل تولید داخل و واردات تأمین شده است.

 

واردات دام زنده، بازار گوشت قرمز را به آرامش می‌رساند

منصور پوریان رئیس شورای صادرکنندگان دام زنده در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، قاچاق دام در ماه‌های اخیر را عامل اصلی نوسان قیمت گوشت و کمبود دام در میادین اعلام کرد و گفت: هم اکنون هر کیلو لاشه گوسفندی با نرخ ۵۹ تا ۶۱ هزار تومان در عمده فروشی و ۷۰ تا ۷۱ هزار تومان در خرده فروشی ها عرضه می‌شود.

وی افزود: با استمرار توزیع گوشت‌های وارداتی و واردات دام زنده پیش بینی می‌شود که نرخ گوشت در بازار داخل به تعادل برسد.

پوریان نرخ هر کیلو دام زنده درب دامداری را ۲۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که به سبب سودجویی دلالان، دام در میادین با نرخ‌های ۳۰ تا ۳۱ هزار تومان عرضه می‌شود.

رئیس شورای صادرکنندگان دام زنده در پایان تصریح کرد: هم اکنون برخی دامداران به امید افزایش قیمت دام در ماه‌های آتی از عرضه امتناع می‌کنند که به همین خاطر پشتیبانی امور دام در نظر دارد با واردات از رومانی، کمبود‌های ناشی از قاچاق و تصنعی را در بازار مرتفع کند تا بازار گوشت قرمز به آرامش برسد.

 

قیمت مرغ تا پایان بهمن نوسانی ندارد

محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، از کاهش یک هزار و ۵۰۰ تومانی نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۱ هزار تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی افزایش تولید، عرضه مناسب مرغ منجمد و کاهش تقاضا را دلیل اصلی اُفت قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و افزود: با توجه به شرایط مساعد تولید و روند کنونی عرضه و تقاضا پیش‌بینی می‌شود که تا اواخر بهمن قیمت مرغ تغییر چندانی در بازار نداشته باشد و تنها از ابتدای اسفند به دلیل ازدیاد تقاضا ممکن است با نوسانات جزئی در بازار روبرو شویم.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در پایان نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۸ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ را ۱۲ تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: فروش با نرخ‌های پایین‌تر زیان تولید کننده را به همراه دارد که با این وجود ادامه تولید برای مرغدار میسر نخواهد بود.

انتهای پیام/

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار