روستاهای رامیان از کمبود زیرساخت‌های آموزشی رنج می‌برند. از سرانه پایین فضای آموزشی گرفته تا مهاجرت دانش‌آموزان به شهرهای دیگر فقط بخشی از مشکلات آموزشی در این روستاهاست. رئیس آموزش و پرورش شهرستان رامیان با بیان اینکه حدود 15هزار دانش‌آموز در این شهرستان تحصیل می‌کنند، می‌گوید: اگر بخواهیم این عدد را در مقاطع گوناگون تفکیک کنیم، در دوره ابتدایی حدود 10هزار و 41 نفر، دوره متوسطه اول حدود 3300 نفر و متوسطه دوم حدود 1700 نفر مشغول تحصیل هستند.

 چالش رامیان با کمبود معلم و فضای آموزشی

به گزارش گلستان 24  ؛ «صفرعلی سوسرایی» عمده‌ترین مشکل در مدارس را مربوط به کمبود فضای آموزشی می‌داند و می‌افزاید: تعداد دانش‌آموزان ما در حال افزایش است و متناسب با افزایش دانش‌آموز، کمبود معلم هم احساس می‌شود. کمبود معلم از دو جهت است؛ از یک سو تعداد دانش‌آموزان زیاد می‌شود و از سوی دیگر برخی معلمان بازنشسته می‌شوند. همچنین تعداد افرادی که می‌توانیم به عنوان معلم جذب کنیم نسبت به تعداد افرادی که بازنشسته می‌شوند، توازن ندارد. 

 

 

کمک خیران مدرسه‌ساز 

 

وی در مورد مهاجرت دانش‌آموزان رامیانی در طول سال تحصیلی بیان می‌کند: کوچ دانش‌آموزان شهرستان رامیان به شهرهای مجاور علت‌های متعددی دارد. دلیل اصلی آن ساختار فرهنگی جامعه است. به طور مثال مدرسه در منطقه فندرسک روستای شفیع‌آباد یا روستای جعفرآباد وجود دارد، اما به دلیل باور قدیمی، مردم فکر می‌کنند در شهر‌های مجاور خدمات آموزشی بهتری ارائه می‌شود یا فضای مناسب‌تری وجود دارد. 

 

سوسرایی ادامه می‌دهد: مدارس شهید مدنی و امام رضا(ع) در روستای رضاآباد که حدود 700 دانش‌آموز را پوشش می‌دهند، مدرسه فارابی نی‌تپه که دو کلاس کم داشت و توسط خیران، دو کلاس هم به مدرسه اضافه شد، همینطور مدرسه کلو که سال گذشته افتتاح شد، از مدارس نوساز شهرستان هستند. وی با بیان این‌که تاکید و سیاست‌گذاری ما بر جذب خیران مدرسه‌ساز است، اضافه می‌کند: مدارسی که در شهرستان ساخته می‌شوند عموما از سوی اداره کل نو‌سازی یا طرح برکت احداث خواهند شد. 

 

این مسئول در مورد کلاس‌های چندپایه‌ای که به شکل‌های مختلف در سنین متفاوت و به صورت همزمان برگزار می‌شوند نیز توضیح می‌دهد: در بعضی از نقاط کلاس‌های چندپایه‌ای وجود دارد که باید بعضی از آنها منحل شوند و دانش‌آموزان به مناطق مجاور بروند. البته این موضوع بیشتر در مناطق روستایی دیده می‌شود که کم‌جمعیت هستند. 

 

 

جذب بازماندگان از تحصیل 

 

سوسرایی در مورد کودکان بازمانده از تحصیل این شهرستان هم می‌گوید: با همکاری دهیاری و خانه‌های بهداشت این کودکان را شناسایی و دلایل بازماندگی آنها را از تحصیل پیگیری می‌کنیم. اگر در زمان تحصیل قصد ترک آن را داشته باشند با کمک مدیران و انجمن اولیا برای جذب دانش‌آموزان تلاش می‌کنیم. این مسئول با بیان این‌که کلاس‌های نهضت سوادآموزی هم برقرار است، می‌افزاید: 73 آموزشیار نهضت سوادآموزی داریم که در حال آموزش دوره‌های مختلف سوادآموزی به بزرگسالان هستند. سازمان نهضت سوادآموزی به طور مستقل در کنار آموزش و پرورش فعالیت می‌کند. البته کودکان استثنایی به عهده ما نیستند و مدارس کودکان استثنایی به صورت استانی کنترل می‌شود و زیر نظر آموزش و پرورش استثنایی است، اما رامیان یک مدرسه استثنایی به نام شهید باغچه‌بان هم دارد که 80 دانش‌آموز استثنایی از سراسر شهرستان در آن تحصیل می‌کنند. 

 

وی اضافه می‌کند: بخش‌های فرهنگی، هنری، بهداشتی، مشاوره و تربیت بدنی نیز در عموم مدارس دایر است که هر یک از آنها برنامه‌های خاص خود را دارند. مرکز مشاوره ما در مجاورت آموزش و پرورش مستقر است و اگر مدیر مدرسه‌ای احساس کند دانش‌آموزی احتیاج به مشاوره دارد، باید وی را به مرکز مشاوره سوق دهد. 

 

 

ضرورت فرهنگ‌سازی 

 

«عیسی موحدی» کارشناس آموزشی معتقد است که حد تمام و کمال برخی مشکلات آموزشی از عهده دولت خارج است. وی می‌گوید: در خصوص تامین فضای آموزشی نیاز به مشارکت بالای خیران مدرسه‌ساز داریم. نکته جالب این است که با تغییر سیاست دولت از سال 92 و افزایش توجه به سمت روستاها، امروزه بسیاری از روستاها دارای مدارس نوساز هستند، اما برخی مدارس شهری فرسوده‌اند. 

 

موحدی بیان می‌کند: در بسیاری مناطق کلاس‌هایی با چند پایه وجود دارد که به شکل همزمان در آن تدریس انجام می‌شود که کم‌جمعیتی مناطق به دلیل مهاجرت روستاییان عمده‌ترین دلیل آن است. وی ادامه می‌دهد: در مورد مشکلی مانند مهاجرت دانش‌آموزان به دلیل باورهای قدیمی، راهی جز فرهنگ‌سازی وجود ندارد. این مسئول می‌گوید: آموزش و پرورش رامیان به دلیل مشکلات گسترده که البته با تمام توان برای حل آن تلاش می‌کند، باید سراغ تشکل‌های مردمی و خیران آموزشی برود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار