مدارس گلستان با ورود مستقیم دستگاه قضایی و تشکیل کمیته تخصصی برای رفع خطر و جلوگیری از بروز حوادث تلخ، ایمن می شود.

 رفع خطر مدارس گلستان جدی گرفته شد

به گزارش گلستان 24 ؛دادستان عمومی و انقلاب مرکز گلستان به تازگی به موضوع مدارس ناایمن در این استان ورود کرده و دستور تشکیل و فعالیت کمیته رفع خطر از مدارس ناایمن با هدف مقابله با تکرار حوادث تلخ را داد.

حجت الاسلام سید رضا سید حسینی دادستان گرگان که برای شناسایی و رفع ایرادهای فنی، بهداشتی و خطرساز مدارس استان پیشقدم شده به اعضای این کمیته یک ماه فرصت داد تا گزارش نهایی از وضعیت مدارس استان را تهیه کنند.

سازمان نظام مهندسی ، آتش نشانی، اداره بهداشت، سازمان نوسازی مدارس، معاونت عمرانی فرمانداری‌ها و شهرداری‌های استان و دادستانی به عنوان مدعی العموم از جمله اعضای این کمیته هستند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان در این مورد گفت: این کمیته از دیروز یکشنبه آغاز به کار کرد و در اولین روز فعالیت گروه های اعزامی وضعیت ایمنی مدارس گرگان بررسی شد.

مهدی قره قاشی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این طرح کارشناسان از وضعیت استاندارد بخاری، سیم کشی برق، گاز کشی، امکانات بهداشتی و ایمنی فضاهای آموزشی گزارش تهیه و در اختیار کمیته قرار می دهند.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس گلستان هم گفت: در استان یک هزار و 945 فضای آموزشی با 11 هزار و 900 کلاس درس وجود دارد که میانگین عمر مدارس 29 سال است.

یاسر لیوانی افزود: از تعداد فضای آموزشی گلستان، یک هزار و 339 مدرسه در مناطق روستایی و 606 مدرسه در مناطق شهری مورد استفاده دانش آموزان قرار می گیرد.

وی گفت: تاکنون 55 درصد مدارس غیر ایمن، تخریب و بازسازی شده و 25 درصد آن ها نیز مقاوم سازی شد.

لیوانی بیان کرد: بیشترین مدارس نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی گلستان در شهرهای غرب و شرق استان قرار دارد.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس گلستان ادامه داد: هم اکنون 23 درصد مدارس استان نیاز به تخریب و بازسازی و 35 درصد مدارس هم نیازمند مقاوم سازی است که برای انجام آن به افزون بر 15 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

به گفته وی از ابتدای امسال 47 مدرسه با یک هزار و 413 کلاس درس در استان ساخته و تحویل آموزش و پرورش شد و ساخت 49 طرح دیگر هم در دست اجرا است.

او در خصوص تجهیز مدارس استان در سال جاری افزود: اعتبار ملی تجهیزات مدارس گلستان 55 میلیارد ریال و از بودجه استانی هفت میلیارد و 500 میلیون ریال است.

وی استاندارد سازی سامانه گرمایشی مدارس را از دیگر طرح های این اداره برشمرد و گفت: تاکنون 55 درصد از سامانه گرمایشی مدارس استان استاندارد شده و برای پوشش مدارس باقی مانده به 250 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان نیز گفت: طرح دادستان گرگان برای رفع خطر مدارس استان، گامی مهم برای افزایش مشارکت دستگاه ها در فراهم سازی فضای عالی برای تعلیم و تربیت است.

احسان گوهری راد اظهار داشت: اکنون در استان هیچ مدرسه تخریبی مورد استفاده دانش آموزان قرار ندارد اما 5 هزار کلاس درس معادل 45 درصد فضاهای مدارس استان نیازمند مقاوم سازی است.

وی به وضعیت سامانه گرمایشی مدارس اشاره کرد و افزود: در حال حاضر از 700 دستگاه بخاری کاربراتوری در مدارس استان استفاده می شود که اختصاص اعتبار ویژه ناشی از سفر اخیر رییس جمهوری به استان این نوع بخاری ها جمع آوری و سامانه استاندارد گرمایشی برقی جایگزین خواهد شد.

گوهری راد همچنین مشارکت دولت در ساخت حدود 800 کلاس درس خیر ساز در 2 سال آینده را از دیگر رهاوردهای سفر رییس جمهوری به استان اعلام کرد و گفت: برای تهیه وسایل گرمایشی، تجهیزات و مشارکت در ساخت مدارس خیرین ساز، یک هزار و 300 میلیارد اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این که مشکلات سخت افزاری آموزش و پرورش استان عمیق است گفت: با این اعتبار نمی توان تمام مشکلات را حل کرد اما با اولویت بندی مصرف این بودجه ها می توان ضریب مقاوم سازی مدارس استان را افزایش داد.

استان گلستان واقع در شمال کشور دارای 33 نقطه شهری و یک هزار و 75 روستا است.


انتهای پیام /

 

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار