رئیس سازمان حفظ نباتات:

درگاهی گفت: تاکنون در ۶ استان کشور در سطحی معادل ۳۸ هزار هکتار مبارزه با ملخ‌های صحرایی صورت گرفته است.

آخرین جزئیات ورود ملخ‌های صحرایی به کشور/ تنها یک درصد از سطح کشاورزی مورد تهدید است/ضرورت تخصیص ۱۲ میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با ملخ ها

به گزارش گلستان۲۴،به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد رضا درگاهی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور درباره آخرین وضعیت مبارزه با ملخ‌های صحرایی در کشور اظهار کرد: این روز‌ها در فضای رسانه‌ای به موضوع مبارزه با ملخ‌های صحرایی پرداخته می شود چرا که ورود ملخ‌های صحرایی در این حجم گسترده طی ۴۰ سال اخیر بی سابقه بوده است.

این مقام مسئول ادامه داد: در سال جدید احساس می‌شود که کشور‌های حوزه خلیج فارس کمتر به وظایف خود درخصوص  مبارزه با ملخ‌های صحرایی پرداخته اند و همین کم توجهی موجب شده است  تا دسته‌ها و گروه‌های ملخ‌های صحرایی از شبه جزیره عربستان و عمان وارد استان‌های جنوبی کشور شوند.

وی یادآوری کرد: ۵۹ کشور در معرض هجوم ملخ‌های دنیا هستند و  به همین خاطر در فائو  کنوانسیونی به نام سواک شکل گرفته  که ایران نیز از اعضای آن بشمار می رود.

درگاهی با بیان اینکه بنابر آمار سازمان فائو از دهه اول بهمن سال گذشته کشور در معرض هجوم ملخ‌های صحرایی قرار گرفته است، افزود: ملخ‌ها در مدت زمان ۱ تا ۲ روز، مسیر ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر را طی کرده و به کشور ما رسیده اند.

رئیس سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه ملخ‌ها قدرت پروازی بسیار بالایی دارند، بیان کرد: زمانیکهملخ‌های صحرایی فاز تهاجمی پیدا می‌کنند، مسیر ۱۰۰۰ کیلومتری را از روی دریا طی می‌کنند و خود را به سواحل می‌رسانند و پس از تغذیه و جفت گیری، تخم ریزی می‌کند، به همین  منظور در روز‌های نخست، استان هرمزگان سریع در حالت آماده باش قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه ۶ استان جنوبی کشور گرفتار هجوم ملخ‌های صحرایی هستند، افزود: هم اکنون ملخ‌های صحرایی استان‌های بوشهر، فارس، هرمزگان، جنوب کرمان، خوزستان و سیستان و بلوچستان را به شدت آلوده کرده اند.

درگاهی ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی طی نامه‌ای از وزیر کشور خواست تا  استانداران ۶ استان جنوبی کشور، با تشکیل ستاد بحران،  تمهیدات و اعتبارات لازم را در نظر بگیرند.

به گفته این مقام مسئول، با توجه به آنکه ملخ یک آفت عمومی است، از این رو دولت وظیفه دارد که بحث مبارزه را انجام دهد.

وی در توصیه‌ای به کشاورزان گفت: از کشاورزان تقاضا داریم که در صورت رویت دسته جات ملخ در استان‌های جنوبی، نتیجه مشاهدات خود را بلافاصله به مراکز جهاد کشاورزی استان‌ها اطلاع دهند تا هر چه سریع‌تر بحث مبارزه آغاز شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه تا کنون در ۶ استان کشور در سطحی معادل ۳۸ هزار هکتار مبارزه با ملخ صحرایی صورت گرفته است، افزود: تا پایان تیر باید در سطحی معادل ۲۰۰ هزار هکتار مبارزه انجام شود چرا که یک درصد از سطوح زراعی و باغی کشور یعنی ۳۰ درصد از محصولات زراعی و باغی مورد تهدید قرار گرفته اند.

درگاهی با بیان اینکه ۱۰ هواپیمای سم پاش در این استان‌ها مشغول فعالیت هستند، افزود: با فعالیت شبانه روزی همکاران حتی در تعطیلات عید، رصد و مبارزه زمینی و هوایی علیه ملخ‌های صحرایی در ۶ استان کشور انجام شده است به طوریکه در برخی نقاط به رغم صعب العبور بودن مسیر، مبارزه به صورت هوایی صورت گرفته است.

رئیس سازمان حفظ نباتات ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی طی نامه‌ای به وزیر کشور خواستار ۱۲ میلیارد تومان اعتبار شد و  رحمانی فضلی با این امر موافقت کرده و موضوع را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارجاع داده است، امیدواریم طی روز‌های آتی اعتبار مورد نیاز دریافت شود تا با تزریق منابع به استان‌ها مدیریت خوبی در بحث کنترل آفات صورت گیرد.

تاکنون ملخ‌های صحرایی وارد عرصه‌های زراعی و باغی نشده اند

وی با بیان اینکه سایر کشور‌های دنیا هجوم آفت و ملخ‌های صحرایی را عاملی تهدید کننده در امنیت غذایی کشور می‌دانند، گفت: با تزریق به موقع منابع ضمن مبارزه جدی با ملخ‌های صحرایی در استان‌های جنوبی کشور، از ورود این ملخ‌ها به عرصه‌های زراعی و باغی جلوگیری می‌شود.

درگاهی با اشاره به اینکه تاکنون ملخ‌های صحرایی وارد عرصه‌های زراعی و باغی نشده اند، اظهار کرد: هم اکنون ملخ‌های صحرایی را در عرصه‌های مرتعی کنترل کرده ایم و به هیچ عنوان اجازه نداده ایم که ملخ‌های صحرایی وارد عرصه‌های زراعی و باغی شوند تا امنیت غذایی کشور در معرض خطر قرار گیرد.

رئیس سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه ملخ‌ها قدرت باروری بالایی دارند، افزود: هر ملخ صحرایی با ورود به کشور و پس از تغذیه، جفت گیری و تخم ریزی ۳۰۰ برابر می‌شود به طوریکه در هر دوره تخم ریزی ۲۵۰ تا ۳۰۰ پوره تولید می‌کند که با بالغ شدن نسل پنجم پوره ها، ملخ‌ها قدرت تهاجمی پیدا می‌کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ وی با بیان اینکه اعتبارات سازمان حفظ نباتات تنها مختص ملخ‌های صحرایی نیست، بیان کرد: با توجه به آنکه هجوم ملخ‌های صحرایی در استان‌های جنوبی کشور پدیده غیر قابل پیش بینی بوده است، از این رو باید تمهیداتی جدی در این خصوص به کار گرفته شود تا با تامین وسایل مورد نیاز اعم از سم، هواپیما و .. قدرت مبارزه علیه این آفت خطرناک را داشته باشیم.

درگاهی با بیان اینکه ملخ‌های صحرایی موجود در کشور به  ۲ فاز تقسیم شده اند، افزود: خوشبختانه تاکنون با تلاش همکاران در ۶ استان بوشهر، فارس، هرمزگان، جنوب کرمان، خوزستان و سیستان و بلوچستان، ملخ‌ها در فاز انفرادی و بینابینی کنترل شده اند و نگذاشته ایم ملخ‌ها حالت تهاجمی پیدا کنند.

وی تسریع در روند مبارزه با ملخ‌های صحرایی را امری ضروری دانست و گفت: با توجه به آنکه تسریع در روند مبارزه تاثیر بسزایی در جلوگیری از حالت تهاجمی ملخ‌های صحرایی دارد، از این رو تخصیص اعتبارات لازم برای مبارزه در جلوگیری از ورود ملخ‌ها به عرصه‌های زراعی و باغی تاثیر بسزایی دارد.

این مقام مسئول در پایان شیوه کنونی مبارزه با ملخ‌های صحرایی را شیمیایی اعلام کرد و گفت: از ۲ ماه گذشته بحث مبارزه با ملخ‌های بالغ به صورت سم پاش‌های زمینی و هوایی آغاز شده است و تا پایان تیر بحث مبارزه همچنان ادامه دارد تا مشکلی برای امنیت غذایی کشور رخ ندهد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار