سرطان بیماری خطرناک و کشنده این روزها محسوب می‌شود که با راهکاری‌هایی نسبتا ارزان می‌توان از شر آن خلاص شد.

چند راه برای جلوگیری از سرطان

به گزارش گلستان ۲۴؛ داشتن رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات فراوان یکی از بهترین انتخاب‌ها برای جلوگیری از بروز سرطان است؛ مطالعات جدید نشان می‌دهد علاوه بر موارد ذکر شده مصرف خوراکی‌های ارگانیک هم از پیشرفت این بیماری جلوگیری می‌کند.

در مطالعه‌ای روی ۷۰ هزار فرانسوی طی یک دوره ۵ ساله تأثیر مصرف خوراکی‌های ارگانیک و میوه بر بروز یا پیشرفت سرطان مورد توجه قرار گرفت و شرکت‌کنندگان در این مطالعه به سه گروه تقسیم شدند؛  گروهی که هرگز خوراکی‌های ارگانیک مصرف نکردند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان قرار گرفتند.

مصرف مواد ارگانیک تأثیر بسزایی بر محافظت از بدن در برابر سرطان هوچکین و سرطان سینه دارد علاوه بر آن ریسک سرطان‌های پوست، پروستات و روده را به یک سوم کاهش پیدا می‌دهد.

در ادامه ۶ دلیلی که نشان می‌دهد چرا باید خوراکی‌های ارگانیک مصرف کنیم تا سرطان نگیریم، مرور می‌کنیم.

 آفت‌کش‌ها

آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) معتقد است که مصرف آفت‌کش‌ها با مقدار استاندارد برای انسان آسیب‌زا نیست، ولی با وجود این باید توجه داشته باشیم که بسیاری از مواد شیمیایی بعد از ورود به بدن هضم نشده و در بافت‌های چربی تجمع پیدا می‌کنند و همین عامل می‌تواند برای سلامت انسان خطرناک باشد.

مطالعات نشان داده‌اند نرخ ابتلا به سرطان در کشاورزانی که از آفت‌کش‌ها استفاده می‌کنند بیش از سایر افراد است و آنها در معرض سرطان‌هایی چون خون، لنفاوی، پوست، معده و پروستات قرار می‌گیرند؛  باید توجه داشته باشیم که کارمندان شاغل در مشاغل مربوط به تولید و استفاده از سموم کشاورزی هم در معرض این بیماری‌ها قرار می‌گیرند.

هورمون رشد

معمولا در گوشت‌های تولیدی که به دست مردم می‌رسد از هورمون رشد استفاده می‌شود؛ این هورمون مقدار گوشت حیوان را افزایش می‌دهد، اما در کنار آن خطر ابتلا به سرطان‌های مربوط به دستگاه تولید مثل هم محتمل‌تر می‌شود.

براساس یافته‌ها هورمون رشد خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مردان ۶۰ درصد افزایش می‌دهد.

احتمال داده می‌شود که افزایش نرخ سرطان در دوران کودکی به دلیل استفاده از هورمون رشد در گوشت‌ها باشد.

 آنتی بیوتیک‌ها

در بسیاری از مزارع کشاورزی و دامداری‌ها ، دام‌ها  را با آنتی‌بیوتیک‌ها تغذیه می‌کنند تا از بروز بیماری جلوگیری شود.

استفاده بی رویه از آنتی بیوتیک‌ها خطری بزرگ محسوب می‌شود چرا که احتمال ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی را افزایش داده و سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند که همین موضوع عاملی برای بروز سرطان است.

 غذا‌های دستکاری شده ژنتیکی

همواره با شگفتی‌های پیشرفت‌های علمی مواجه می‌شویم، اما همیشه هم این پیشرفت‌ها خوب نیست به عنوان مثال گیاهان یا حیوانات دستکاری شده  ژنتیکی نسبت به آفت‌کش‌ها و بیماری‌ها مقاوم می‌شوند که مصرف چنین محصولاتی می‌تواند در بروز سرطان مؤثر باشد.

خوراکی‌های ارگانیک مواد مغذی بیشتری دارند

استفاده از مواد ارگانیک به دلیل دارا بودن مواد مغذی تأثیر بهتری در سلامت بدن دارد؛ مطالعات نشان می‌دهند ویتامین C در خوراکی‌های ارگانیک ۲۷ درصد بیشتر از انواع غیر ارگانیک است همچنین منیزیم، آهن و فسفر بیشتری در مواد ارگانیک وجود دارد و این خواص از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند.

 مراقبت‌های بهداشتی برای حفظ سلامتی

مصرف خوراکی‌های ارگانیک یکی از روش‌های مؤثر برای پیشگیری از سرطان است؛ همچنین مصرف میوه و سبزیجات هم از بروز این بیماری خطرناک جلوگیری می‌کند، اما باید در شستشوی میوه‌ها و سبزیجات دقت کافی داشته باشیم که آفت‌کش‌ها را تا حد ممکن از بین ببریم.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

 

ارسال نظر

آخرین اخبار