معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور پیشنهاد کرد نام استان گلستان به نام باستانی آن (هیرکان) تغییر کند.

پیشنهاد معاون سازمان میراث فرهنگی برای تغییر نام استان گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ محمدحسن طالبیان در نشست خبری به مناسبت ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی با حضور استانداران و مدیران کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، مازندران، گلستان، سمنان و خراسان شمالی افزود: برای جنگل‌های هیرکانی باید بودجه و ردیف اعتباری مستقل لحاظ شود که یکی از بندهای آن مربوط به تجهیز و توسعه این جنگل‌ها به ابزار فناورانه است.
وی گفت: همچنین باید جابجایی جاده های ترانزیتی موجود در پارک ملی گلستان به محدوده خارج از عرصه حریم ثبت شده جهانی در ضلع شمالی پارک با توجه به طرح مصوب باید پیگیری شود.

طالبیان مقابله با قاچاق چوب را یکی دیگر از برنامه های الزامی در حفاظت از جنگل های ثبت جهانی شده هیرکانی ذکر و اضافه کرد: تامین منابع اعتباری لازم توسط دستگاه های ذیربط برای کنترل قاچاق چوب و افزایش نیروهای حفاظتی از دیگر اقدامات الزامی است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، افزود: ساماندهی مدیریت گردشگران در سایت های ثبت شده و متناسب با افزایش ظرفیت برد گردشگری، ایجاد سامانه اطفا حریق در هر سایت ثبت شده در آینده نزدیک از جمله اقداماتی است که انجام می شود.

طالبیان اضافه کرد: مدیریت پسماند زباله های شهری و روستایی و گردشگری در محدوده سایت های ثبت شده، توانمندسازی جوامع محلی و مشارکت جوامع محلی در بحث حفاظت از جنگل های هیرکانی از دیگر اقدامات ضروری برای حفاظت از این منطقه است.

وی با بیان اینکه باید یک روز در تقویم ایران به نام جنگل های هیرکانی ثبت شود، ادامه داد: ایجاد جشنواره جایزه ملی هیرکانی برای کسانی که در حوزه هیرکانی کار شاخصی انجام داده اند و برگزاری جشن های ملی و استانی جنگل هیرکانی از دیگر برنامه هایی است که باید پیگیری شود.

معاون سازمان میراث فرهنگی همچنین پیشنهاد کرد نام استان گلستان به نام باستانی آن تغییر کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار