تلف شدن سه توله خرس قهوه ای، دست رد برزیل به کمک ۲۰ میلیون دلاری اروپا برای مهار آتش جنگل های آمازون،موضع وزیر بهداشت درخصوص واردات خودروهای دیزلی و نگرانی سازمان ملل متحد از مهاجرت اقلیمی ۲۸۰ میلیون نفر در جهان بر اثر گرم شدن ۲ درجه ای دما عناوین بسته خبری محیط زیست این هفته ایمنا است.

افزایش سطح دریاها ۲۸۰ میلیون نفر را بی خانمان می‌کند

گزارش گلستان ۲۴؛ سازمان ملل به تازگی در گزارش جدیدی به طور خوشبینانه پیش بینی‌ کرده است که در صورت افزایش ۲ درجه‌ای حرارت زمین که به افزایش سطح آب اقیانوس‌ها خواهد انجامید، دست کم ۲۸۰ میلیون نفر مجبور به تغییر محل زندگی‌ خود یا "مهاجرت اقلیمی" خواهند شد.

هیئت بین دولتی ارزیابی تغییرات اقلیمی می گوید که تا سال ۲۰۵۰، افزایش تندبادها باعث جاری شدن سالانه سیل در بسیاری از کلان‌ شهرها در سطح جهان خواهد شد.

این نهاد پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۱۰۰ میلادی، ۳۰ درصد از ۹۹ درصد مناطق یخ‌زده روی زمین ذوب خواهند شد.

سازمان ملل ضمن هشدار  در این گزارش می افزاید: کلاهک‌های یخی گرینلند و جنوبگان بیش از ۴۰۰ میلیارد تن از حجم‌شان را در دهه پیش از سال ۲۰۱۵ از دست داده‌اند. این پدیده بر اثر بالا آمدن سطح آب دریا به اندازه ۱.۲ میلیمتر رخ داده است.

از سوی دیگر یخچالهای طبیعی کوهستان‌ها نیز در همین دوره زمانی، سالانه حدود ۲۸۰ میلیارد تن از یخ‌هایشان ذوب شده است که بطور سالیانه باعث افزایش ۰.۷۷ میلیمتری سطح دریاها شده است.

حدود ۲۰۰ هزار یخچال طبیعی روی زمین وجود دارد که در برابر افزایش دمای زمین آسیب پذیرند. گرمایش زمین و ذوب شدن یخچالهای طبیعی برای برخی مناطق جهان در وضعیت کنونی چیزی شبیه به کابوس است.

ذوب شدن یخ‌ها به گفته مارکوس آندراد مدیر آزمایشگاه فیزیک جوی در دانشگاه سن آندره بولیوی، منجر به رانش بیشتر زمین، ریزش بهمن و آلودگی آب می شود.

 

سه توله خرس قهوه ای کشته شدند

روز سه شنبه پنجم شهریور ماه کارشناسان محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد حین بازدید از جایگاه دفن زباله شهرستان سی سخت متوجه لاشه تازه و خونین دو توله خرس قهوه ای شدند.
در جریان کالبد شکافی و بررسی لاشه ها مشخص شد هر دو توله خرس ماده و یک ساله بودند که بر اثر شلیک اسلحه شکاری با گلوله چارپاره که به ناحیه سر و سینه توله ها اصابت کرده کشته شده اند.
گمانه زنی ها حاکی است که متخلفان از باغداران اطراف سی سخت و یا شکارچیانی بوده اند که مادر توله خرس ها را نیز شکار کرده و لاشه توله ها را در محل دفن زباله شهرستان رها کرده اند.

صبح روز پنجشنبه هفتم شهریورماه نیز در یک اتفاق مشابه در استان گلستان نیروهای محیط زیست در منطقه ریگ چشمه علی آباد با خرس نابالغ مجروحی روبه رو شدند که یک پای حیوان قطع شده، استخوان پا به کامل بیرون زده و عفونت شدیدی عضو قطع شده را فرا گرفته بود.

نیروهای محیط زیست خرس مجروح را برای درمان به گرگان منتقل کردند اما خرس در مسیر از بین رفت. بررسی دامپزشکان نشان داده که این خرس از چند ناحیه هدف گلوله اسلحه شکاری قرار گرفته است.‌ این خرس قهوه ای چندین روز با جراحات ناشی از اصابت گلوله و با تحمل رنج و درد فراوان زندگی کرده است.

آخرین جزئیات اجرای برنامه عمل حفاظت از خرس قهوه‌ای

شهاب الدین منتظمی مدیر کل دفتر حفاظت و حیات وحش سازمان حفاظت محیط در رابطه با برنامه عمل حفاظت از خرس قهوه‌ای اظهار کرد: برنامه عمل حفاظت از خرس قهوه‌ای تدوین و به استان‌ها نیز ارسال شده است.

وی افزود: هم اکنون سازمان حفاظت محیط زیست در حال نظام‌مند کردن پایش‌ حیات وحش و گونه خرس قهوه‌ای است.

مدیرکل دفتر حفاظت و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در برنامه حفاظت از خرس قهوه‌ای به تعارضات، حفاظت از مناطق چهارگانه و نواحی تعیین شده برای پایش اشاره شده است.

 


شمار فلامینگوها بر فراز دریاچه ارومیه از مرز ۵۰ هزار بال گذشت

 حجت جباری معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به بهبود وضعیت نسبی دریاچه ارومیه اظهارکرد: امسال بعد از بهبود نسبی آب دریاچه ارومیه تعداد پرندگان مهاجر بخصوص فلامینگو به بیش از ۵۰هزار بال رسیده است

وی ادامه داد: تعداد فلامینگوها در طی سالهای اخیرتعداد پرندگان مهاجر بدلیل عدم وجود آب و کمبود و نبودن تامین مواد غذایی پرندگان بخصوص آرتمیا تقریبا به صفر رسیده بود.

مشاهده سسک شالیزار در تالاب گندمان

شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری از مشاهده گونه پرنده "سسک شالیزار" در تالاب گندمان شهرستان بروجن خبر داد و افزود: سسک شالیزار با نام علمی  (Acrocephalus agricola) پرنده‌ای است از تیره سسک و از راسته گنجشک سانان که برای نخستین بار در تالاب گندمان مشاهده شده است.

به گفته وی ، تا اکنون از حضور این پرنده در سطح استان هیچ گزارش مستندی دریافت نشده بود.

 وی افزود: این پرنده ۱۲ سانتی‌متر طول دارد و خیلی شبیه سسک تالابی معمولی ولی کمرنگ‌تر است.این گونه کمیاب در باتلاق‌ها، نیزارها، کنار دریاچه‌ها و در بوته‌های کوتاه تالاب‌ها لانه می سازد.

انتخاب سازمان محیط زیست به عنوان دستگاه اجرایی برتر در جشنواره شهید رجایی

برای نخستین بار و در پانزدهمین جشنواره شهید رجایی، « سازمان حفاظت محیط زیست» به عنوان دستگاه اجرایی برتر، معرفی و مورد تقدیر رئیس‌جمهور قرار گرفت.

 سازمان حفاظت محیط زیست برای نخستین بار، چنین عنوانی را در جشنواره شهید رجایی کسب کرده است.

موضع وزیر بهداشت در قبال سواری‌های دیزلی

وزیر بهداشت در واکنش به اخباری درباره ورود سواری‌های دیزلی به چرخه حمل و نقل کشور و مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست با شماره‌گذاری این خودروها، گفت: ما در وزارت بهداشت به عنوان متولی امر سلامت در این زمینه در کنار سازمان محیط زیست قرار داریم.

سعید نمکی وزیر بهداشت تاکید کرد: اگر قرار باشد آلاینده‌های تولید شده توسط خودروهای دیزلی، سلامت مردم و جامعه را تحت تاثیر قرار دهد، قطعا در مقابل تولید آن ایستادگی خواهیم کرد.

وزیر بهداشت ادامه داد: در خصوص کاهش آلاینده‌های شهری که توسط کامیون‌ها و اتوبوس‌های دیزلی ناوگان حمل‌ونقل عمومی تولید می‌شود نیز شهرداری تهران را تحت فشار قرار دادیم و امیدواریم مشکلات موجود در این زمینه به زودی برطرف شود.

 

برزیل کمک ۲۰ میلیون دلاری برای مهار آتش سوزی آمازون را نپذیرفت

برزیل روز دوشنبه اعلام کرد که کمک ۲۰ میلیون دلاری گروه‌ ۷ برای کنترل و اطفای آتش سوزی‌های گسترده در جنگل‌های آمازون را نمی پذیرد.

اونیکس لورنزونی، رئیس دفتر ریاست جمهوری برزیل بعد از اعلام این خبر به رئیس جمهوری فرانسه توصیه کرد که "به خانه و مستعمراتش" بپردازد.

وی افزوده است: ما از گروه‌۷ برای این کمک تشکر می کنیم اما شاید بهتر باشد این امکانات برای احیای جنگل‌ها در اروپا مورد استفاده قرار گیرد.

خبرگزاری فرانسه نوشته است که این بیانیه از طرف رئیس جمهوری برزیل تایید شده است.
از طرف دیگر برخی شخصیت های مشهور نیز اعلام کرده‌اند که برای خاموش کردن آتش سوزی جنگل‌های آمازون کمک مالی خواهند کرد. لئوناردو دی‌کاپریو، بازیگر سرشناس هالیوود گفته است که ۵ میلیون دلار به گروه‌های محلی و جامعه سرخپوستان برزیل با هدف حفاظت از جنگل‌های آمازون کمک می کند

انستیتو ملی تحقیقات فضای برزیل اعلام کرده است که در سال جاری بیش از ۷۲ هزار مورد آتش سوزی در جنگل‌های آمازون رخ داده است در حالی که سال گذشته این آمار ۴۰ هزار مورد آتش سوزی بوده است. در حال حاضر محققان می‌گویند که آتش سوزی در بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نقطه در جنگل‌های آمازون فعال است.

جنگل‌های آمازون از آن نظر اهمیت دارد که یکی از مهمترین ابزار دفاعی زمین در برابر تغییرات اقلیمی است و به‌عنوان ریه‌های کره زمین از آنها نام برده می شود که ۲۰ درصد اکسیژن زمین را تولید می کند.

سنبل‌ آبی تهدید جدی برای تالاب عینک

به گفته محمدپور مدیرکل محیط زیست گیلان گیاه مهاجم سنبل‌ آبی تهدید جدی برای محیط زیست تالاب عینک است و جمع‌آوری این گیاه  از تالاب عینک رشت آغاز شده است.

وی افزود: این عملیات پاکسازی بصورت مکانیکی با استفاده از دستگاه جمع آوری زباله های شناور از هفته گذشته شروع شده و همچنان ادامه دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت:سنبل آبی (water Hyacinth) یا ارکیده آبی به دلیل رشد سریع در محیط‌ های آبی و مصرف مقادیر زیادی از اکسیژن آب، یکی از خطرناک‌ترین گونه‌های گیاهی غیر بومی آبزی است که با سرعت بالایی تکثیر می‌شود و با گسترش در مناطق مختلف پهنه آبی، تهدیدی جدی برای تنوع زیستی به شمار می‌رود.

 


افعی دم‌عنکبوتی به فهرست گونه‌های سایتس افزوده شد

گونه‌ منحصر به فرد «افعی دم‌عنکبوتی» به ضمیمه شماره دو کنوانسیون تجارت گونه‌های نادر (سایتس) افزوده شد و از این پس ورود و خروج این گونه از کشور، تنها با مجوز رسمی مراجع بین‌المللی امکان‌پذیر است.

افعی دم‌عنکبوتی با نام علمی  Pseudocerastes urarachnoides گونه‌ای از افعی‌های شاخدار است که تنها در برخی نواحی غرب ایران پراکنش دارد. این گونه‌ اندمیک طبیعت ایران، برای نخستین بار در سال ۲۰۰۶ میلادی به عنوان گونه‌ای جدید از مارهای ایران توصیف شده است.

افعی دم عنکبوتی که تنها در غرب ایران و کوهستان‌های زاگرس ایران زندگی می‌کند، تکاملی منحصر به‌فرد را از سر گذرانده و رفتار جالبی برای شکار طعمه خود دارد.

انتهای دمِ این افعی، شبیه به یک گوی با زائده‌های رشته‌ای شکل است که آن را شبیه به عنکبوت کرده است. این افعی برای شکار طعمه‌های خود، با استفاده از رنگ فلس‌های روی بدنش، در میان سنگ‌ها استتار می‌کند و دم خود را به گونه‌ای حرکت می‌دهد که شبیه به حرکت یک عنکبوت روی سنگ‌هاست. پرندگان نیز با خیال شکار یک عنکبوت بزرگ جثه به مار نزدیک می‌شوند و افعی دم عنکبوتی با گزیدن پرنده، آن را شکار می‌کند.

/ایمنا

ارسال نظر

آخرین اخبار