معاون بهبود تولیدات‌گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان از ورود آفتی تحت عنوان مگس‌های مدیترانه‌ای به باغات استان خبر داد.

حمله مگس‌های مدیترانه‌ به باغات گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ مگس میوه مدیترانه‌ای یکی از آفت‌های بسیار خطرناک برای باغات محسوب می‌شود و در ابتدا  این آفت در کشور آفریقا مشاهده شد و از قرن 19 میلادی به بعد در بسیاری از کشورها انتشار یافت.

مگس مدیترانه‌ای تا سال 1354 جزء آفت‌های قرنطینه‌ای ایران محسوب می‌شد و لارو این آفت در فصل پاییز سال جاری برای نخستین‌بار خسارت‌هایی را به باغات هلو در مشهد مقدس وارد کرد.

بر اثر سرمای شدید هوا؛ نسل این آفت در سال 1357 در ایران منقرض شد و همچنین با منع واردات میوه به کشور ایران از سال 1358 شاهد عدم ورود این آفت به کشور بودیم.

 

 

متاسفانه مگس مدیترانه‌ای در سال جاری مجددا وارد کشور و به تبع آن وارد استان گلستان شده و خسارت‌هایی را به باغات این استان وارد کرده است.

آفت مگس میوه مدیترانه‌ای می‌تواند به ۲۵۰ گونه گیاهی از جمله هلو، شلیل، خرمالو، انار، انجیر، گلابی، نارنگی و ... خسارت وارد کند.

در این راستا گفت و گویی با محمدرضا عباسی «معاون بهبود تولیدات‌گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان» صورت گرفت که در ادامه با هم می‌خواهیم.

* باغداران به طور مداوم از باغات خود بازدید کنند/ کشاورزان در صورت ریزش‌های مشکوک میوه در باغات، سریعا به کلینیک گیاه‌پزشکی مراجعه کنند

 با توجه به ورود آفت مگس مدیترانه‌ای به باغات استان گلستان چه توصیه‌ای به باغداران دارید؟

عباسی: باغداران به طور مداوم از باغات خود بازدید کنند و در صورت مشاهده کردن علائم مشکوک از جمله ریزش میوه‌ها هرچه سریع‌تر به کلینیک‌های گیاه‌پزشکی مراجعه و اقدامات لازم را انجام دهند.

 

همه باغداران باید نسبت به این آفات اقدامات لازم را انجام دهند اگر باغداری اقدام به مبارزه علیه این بیماری کرد ولی باغدار همسایه هیچ واکنشی نسبت به این آفت در باغ از خود نشان ندهد مجددا این آفت به باغات حمله کرده و خسارت‌هایی را وارد می‌کند.

 از علام ورود مگس مدیترانه‌ای به باغ را بیان کنید؟  

عباسی: کشاورزان درصورت ریزش‌های مشکوک میوه در باغات، سریعا به نزدیک‌ترین کلینیک گیاهپزشکی یا مرکز خدمات مراجعه کنند.

باغدارنی که این آفت به باغ آنها وارد شده است باید میوه‌های ریزش پیدا کرده را جمع‌آوری و در عمق حداقل 9 متری خاک دفن کنند و یا در نهایت در نایلون گذاشته و محکم ببندند و سریعا آن را از باغ خارج کنند تا این آفت معدوم شود.

از جمله خسارت‌هایی که این آفت به باغات وارد می‌کند، تغییر رنگ در محل تخم‌ریزی مگس بر روی میوه و همچنین ایجاد پوسیدگی میوه در اثر تغذیه کرم یا لارو آفت است که ریزش شدید و نابجای  میوه را به همراه دارد.

* بیشترین علاقه مگس مدیترانه‌ای به میوه‌های آبدار است

مگس مدیترانه‌ای از چه طریقی می‌تواند میوه‌ها را آلوده کند؟

عباسی: مگس مدیترانه‌ای از طریق مختلف و توسط اندام‌های گیاهی آلوده می‌تواند منتقل شود که میوه تولیدی درخت جزو مهمترین اندام گیاهی در انتقال و گسترش آفت در باغ است که این میوه همراه با تخم و لارو این آفت منتقل می‌شود.

 این آفت اکثرا به چه باغ‌هایی خسارت وارد می‌کند؟

عباسی: این مگس به انواع میوه‌ها حمله و خسارت وراد می‌کند اما بیشترین علاقه مگس مدیترانه‌ای به میوه‌های آبدار نظیر هلو، انار، شلیل و خرمالوست.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار