معاون میراث فرهنگی کشور از محوطه میراث جهانی برج قابوس در گنبدکاووس و اثر تاریخی دیوار دفاعی گرگان نامزد ثبت جهانی، به عنوان 2 میراث ارزشمند در استان گلستان دیدن کرد.

 بازدید معاون میراث فرهنگی از 2 اثر تاریخی گلستان

به گزارش گلستان 24 ؛ براساس اعلام روز شنبه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان، محمدحسین طالبیان با حضور در این محوطه های تاریخی، بر تکمیل طرح های در دست اقدام ساماندهی، مرمت و تعیین حریم این طرح ها تاکید کرد.

وی با حضور درمحوطه برج تاریخی گنبد قابوس گفت: باید حریم منظری و کالبدی این اثر ارزشمند جهانی با تعیین ضوابط و طرح های الگویی و پیشنهادی سیما و منظر و لزوم توجه بیشتر دربازنگری طرح تفصیلی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایرنا فاز اول ساماندهی محوطه میراث جهانی گنبد قابوس شامل محوطه سازی این اثر به مساحت 5 هزار و 600مترمربع و با هزینه بیش از 12 میلیارد ریال اجرا شد.

برج قابوس بنایی تاریخی از سده چهارم هجری است که در شهر گنبد کاووس در میان پارکی زیبا و در سه کیلومتری شهرتاریخی جرجان قرار دارد.

این برج آجری درسال 375 هجری خورشیدی و در زمان سلطنت شمس المعالی قابوس بن وشمگیر در حوزه شهر جرجان که پایتخت پادشاهان آل زیار بوده ،بنا شده است.

پیش از این برج قابوس به عنوان بلندترین برج آجری دنیا و یکی از آثار ارزشمند معماری دوره اسلامی ثبت جهانی شده و هم اینک پرونده دیوار دفاعی گرگان برای ثبت در فهرست آثار تاریخی جهان در دست تکمیل است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین در راستای آماده سازی پرونده نامزدی ثبت جهانی و تداوم پژوهش، حفاظت و مرمت دیوار دفاعی گرگان، از مسیر این اثر تاریخی دیدن کرد.

طالبیان از دیوار دفاعی گرگان، قلعه ها، قلعه شهرها، کانال های آبرسانی، سد خاکی، کوره های آجرپزی، دیوار و خندق، پادگان نظامی، روستاهای تاریخی پیرامونی و سایر تاسیسات این دیوار بازدید نمود.

وی در حاشیه این دیدار تاکید کرد که برای ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان باید تهیه نقشه دیوار، کامل شدن مطالعات باستانی سد گرکز، خواناسازی ها، احیا زهکشی، ساماندهی بافت های روستایی در مسیر دیوار، راه اندازی سه پایگاه حفاظتی در طول دیوار و ادامه پی گردی و کاوش های باستان شناسی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایرنا دیوار بزرگ گرگان، طولانی ترین اثر معماری ایران باستان به طول 200 کیلومتر و بعد از دیوار چین با طول6 هزار و سمیز آلمان با طول 548 کیلومتر، سومین دیوار دفاعی دنیا است.

این دیوار یکی از بارزترین آثار معماری تاریخی دشت گرگان است که از روستای صفاایشان شهرستان گمیشان (شمال غرب گلستان) شروع و تا ارتفاعات نیل کوه و جنگل گلستان در محدوده شهرستان کلاله (شرق استان) امتداد دارد.

سد انوشیروان، سد اسکندر، سد فیروز، قزل آلان (مار سرخ) یا قزل آلانگ از جمله نام های این اثر تاریخی است.

عرض دیوار گرگان در بخش های مختلف بین 2 تا 10 متر بوده که با مصالح آجر به ابعاد 10×40×40 سانتیمتر ساخته شده است.

دیوار دفاعی گرگان در طول مسیر دارای تاسیسات وابسته نظیر خندق، زنجیره ای از قلعه ها، کوره های آجرپزی، سد و کانال های هدایت آب بوده است.

دیوار از نظر شرایط زیست محیطی در دو بخش کوهستانی و نیمه بیابانی جای دارد و به لحاظ موقعیت جغرافیایی به فاصله اندکی از گرگانرود و در امتداد آن (ضلع شمالی رودخانه) واقع است.

امروزه بقایای دیوار تاریخی از کرانه های شرقی دریای خزر تا ارتفاعات و دره های البرز شرقی در دامنه بیلی کوه در شهرستان کلاله (شرق گلستان) قابل مشاهده است.

پیشتر تاریخ ساخت دیوار گرگان را به دوره اشکانی نسبت می دادند، اما مطالعات پژوهشی و آزمایشگاهی انجام شده در سال های اخیر نشان داد که این دیوار در دوره ساسانی و به منظور جلوگیری از هجوم اقوام شمالی احداث شده است.

پیش از این ابراهیم کریمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان به خبرنگار ایرنا گفته بود که دیوار دفاعی گرگان برای ثبت در فهرست آثار جهانی به 50 میلیارد ریال بودجه و فراهم آوردن برخی زیرساخت های اولیه نیازمند است.

جرجان یکی از شهرهای معتبر دوره های سامانیان، آل زیار و سلجوقیان بود که بر اثر حمله مغول در 617 هجری قمری از بین رفت.

این شهر در حوزه شهرستان گنبدکاووس واقع بوده و بر روی ویرانه شهری از دوران پارتی و ساسانی با وسعتی در حدود 1200 هکتار ساخته شده و از لحاظ معماری شهرسازی آن دوران پیشرفته بوده است.

استان مرزی گلستان واقع در شمال کشور یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت دارد که از اقوام مختلف هستند.

 

انتهای پیام /

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار