مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گالیکش گفت: ‎پیش‎بینی می‎شود امسال 16 تن «قارچ ترافل (دنبلان)» از عرصه‎های منابع طبیعی شهرستان گالیکش به کشورهای دیگر صادر شود.

16 تن «قارچ ترافل» از گالیکش به خارج صادر می‎شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ صفر سیجانی صبح امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در شهرستان گالیکش اظهار کرد: برای نخستین بار بهره‎برداری از  «قارچ ترافل» به بخش خصوصی واگذار شد تا این قارچ به صورت اصولی جمع‎آوری شود.

وی افزود: در این راستا و برای نخستین بار علاقمندان و متقاضیان جمع‎آوری «قارچ ترافل» در یک سامانه ساماندهی شده تا آموزش‎های لازم را ببینند.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گالیکش تصریح کرد: بر این اساس 600 نفر متقاضی جمع‎آوری «قارچ دنبلان» در سامانه ثبت‎نام کرده که از این تعداد 485 نفر آموزش اصولی جمع‎آوری این قارچ را دیده و گواهی لازم را دریافت کردند.

 

 

وی با بیان اینکه حتی جمع‎آوری اصولی «قارچ ترافل» توسط نیروی انسانی به منابع طبیعی و تکثیر این قارچ صدمه می‎زند، ادامه داد: در تلاش هستیم تا در سال‎های آینده جمع‎آوری این قارچ تنها توسط حیوان آموزش‎دیده (سگ) صورت گیرد و افرادی می‎توانند در جمع‎آوری این قارچ به بخش خصوصی همکاری کنند که سگ آموزش‎دیده داشته باشند.

سیجانی گفت: پیش‎بینی می‎شود امسال بخش خصوصی به طور میانگین 16 تن قارچ ترافل (دنبلان) را به کشورهای همسایه صادر کند.

وی درباره تعهدات بخش خصوصی در قبال واگذاری بهره‎برداری «قارچ ترافل» خاطرنشان کرد: در قبال بهره‎برداری و صادرات «قارچ ترافل» توسط بخش خصوصی، این پیمانکار موظف است تا 80 هکتار از اراضی منابع طبیعی شهرستان را به وسیله نهال‎کاری و کشت دانه‎های جنگلی احیا کرده و در نگهداری و حفاظت از این عرصه‎ها به مدت یکسال کوشا باشد.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گالیکش تاکید کرد: در حال حاضر ترکیه بزرگترین بهره‎بردار و صادرکننده «قارچ ترافل» در دنیا است و با فرآوری این محصول به صورت فریز کردن، خشک کردن و تهیه سس توانسته 4 هزار نفر را در این حوزه اشتغالزایی کند.

وی افزود: در ایران این محصول خام‎فروشی می‎شود، ما هم بتوانیم این محصول را فرآوری کنیم ارزش‎افزوده آن افزایش پیدا می‎کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار