شنیده‌ها حاکی از آن است که نرخ خرید تضمینی گندم به زودی اعلام می‌شود.

نرخ خرید تضمینی گندم و زمان دقیق اعلام آن

به گزارش گلستان ۲۴؛ آمارها نشان می‌دهد که هزینه تولید در سال گذشته، به شدت افزایش یافته است. آیا دولت در قیمت‌گذاری نرخ خرید گندم از کشاورزان، این تورم ۷۰ درصدی را لحاظ خواهد کرد؟ سوال مهم دیگر آن است که نرخ خرید در سال زراعی جدید دقیقا چه زمانی اعلام می‌شود؟ برای یافتن پاسخ سوالات خود با رئیس بنیاد ملی توامندسازی گندمکاران ایران به گفت‌وگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

 

تعلل در قیمت‌‌گذاری تازگی ندارد

 علیقلی ایمانی اظهارکرد: تعلل در اعلام قیمت، هر سال اتفاق می‌افتد. طبق قانون خرید تضمینی، وزات جهاد کشاورزی باید در تیرماه نرخ پیشنهادی را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام کند که در نهایت شورای‌عالی اقتصاد هم نظر خود را اعلام کند. براساس قانون، باید ابتدای سال زراعی یعنی پایان شهریور نرخ جدید اعلام شود ولی در دولت‌های مختلف شاهد تعلل بوده‌ایم و به ندرت پیش آمده که قیمت‌گذاری در موعد مقررشده انجام شود. قیمت‌گذاری معمولا با دو یا سه ما تاخیر انجام می‌شود و بعضی مواقع حتی به سال بعد کشیده می‌شود.

نرخ جدید چه زمان اعلام می‌شود؟

وی در تکمیل این بخش از سخنان خود اظهارکرد: البته وزارت جهاد کشاورزی امسال در موعد تعیین‌شده نظر خود را اعلام کرد و اخیرا هم وزیر اصلاحیه‌ای داده است و به آقای نوبخت تاکید کرده که قیمت‌گذاری هرچه سریعتر نهایی شود. تاجایی که اطلاع داریم کار کارشناسی هم انجام شده و طبق قول‌های داده‌شده امیدوار هستیم که تا پایان هفته یا اوائل هفته بعد نرخ اعلام شود.

نرخ قانونی از الان مشخص است

رئیس بنیاد ملی توامندسازی گندمکاران ایران در ادامه افزود: دو رزو قبل جلسه‌ای با حضور نمایندگان مجلس، نمایندگان وزارتخانه‌های صمت و کشاورزی برگزار شد و در آن درباره نحوه قیمت‌گذاری بحث و گفت‌وگو شد. ما هم پیشنهادات خود را ارائه کردیم. گفتیم که اگر می‌خواهیم تولید پایدار داشته باشیم طبق قانون را ملاک قرار دهیم و از اظهارنظرشخصی و تفسیر خودداری کنیم. بعد از نوسانات ارز، هزینه تولید به ویژه در بخش کشاورزی به شدت تغییر کرد. نرخ نهاده‌ها، ماشین‌آلات و ابزارها، حمل‌ونقل و نیروی کار افزایش یافت. طبق قانون مقدار نرخ جدید باید حداقل به اندازه میزان تورم باشد. طبق آمار منتشرشده نرخ تورم در بخش تولید ۶۹ و نیم درصد است. اگر قانون را مبنا قرار دهیم نرخ گندم از الان مشخص است. اگر درصد تورم تولید را در نرخ سال زراعی ۹۷-۹۸ ضرب کنیم به عدد ۲ هزار و ۸۰۵ تومان می‌رسیم. اگر دولت نخواهد فشار را به دوش گندمکار بیندازد نرخ تضمینی گندم باید همین مقدار باشد. نرخ تورم مشخص است و هر کسی با ضرب آن در نرخ سال گذشته می‌تواند نرخ امسال را محاسبه کند. به هر حال دولت هم مشکلات مالی خاص خود را دارد و به دنبال راضی کردن کشاورز خواهد بود.

مجلسیان ورود کنند

وی در ادامه افزود: طبق قانون، مجلس ناظر اجرای قانون است و انتظار داریم که مجلس و کمیسیون کشاورزی ورود کنند و شورای‌عالی اقتصاد را به اجرای قانون قانع کنند. باید کاری کرد که دغدغه اصلی کشاورز تولید و افزایش آن باشد. دغدغه کشاورز نباید بازار و نرخ و بازرگانی و موضوعات این چنینی باشد. اگر قیمت‌گذاری طبق قانون انجام شود کشاورز سردرگم نمی‌شود و می‌تواند برای سال زراعی جدید برنامه‌ریزی کند. درحال‌حاضر کشاورزان سردرگم هستند و انتظار می‌کشند. از سراسر کشور تماس می‌گیرند و نرخ تضمینی خرید را از ما جویا می‌شوند.

نرخ سال جدید مناسب نبود

«آیا گندمکاران در مجموع از نرخ خرید گندم راضی هستند؟» رئیس بنیاد ملی توامند‌سازی گندمکاران ایران در پاسخ این سوال گفت: یک میلون و ۲۵۰ هزار کشاورز گندمکار داریم که اختصاصا گندم می‌کارند. ما به عنوان نماینده این جامعه بزرگ از نرخ سال گذشته راضی نبودیم. دولت ابتدا رقم ۱۴۷۰ تومان را اعلام کرد. این رقم اگر کارشناسی‌شده و بر اساس نرخ تورم بود نباید افزایش پیدا می‌کرد. وقتی از طرف تشکل‌های کشاورزی و نمایندگان مجلس فشار وارد شد این نرخ در نهایت به ۱۶۰۰ تومان و مدتی بعد به ۱۷۰۰ تومان افزایش یافت. اگر رقم اول، کارشناسی و قانونی بود دولت به هیچ عنوان آن را تغییر نمی‌داد. این به آن معناست که قانون اجرا نشده است. نارضایتی کشاورزان باعث شد که امسال مقدار خرید گندم از آنها در سطح مطلوبی نباشد. پیش‌بینی می‌شد ۱۱ میلیون تن گندم از کشاورز خریداری شود ولی ۸ میلیون تن خریداری شد. کشاورزان بخشی از محصول خود را نگه داشته‌اند و به بخش خصوصی تحویل داده‌اند. به هر حال این گندم وارد چرخه خرید دولتی نشد. نرخ مصوب، مناسب نبود.

زمان پرداخت خوب بود

وی در ادامه افزود: انصاف حکم می‌کند که محاسن هم دیده و بیان شود. باید اذعان داشت که امسال وضعیت پرداخت‌ها توسط دولت بسیار مناسب بود. حداکثر ظرف ۱۲ روز پول کشاورز پرداخت شد. از این بابت بسیار ممنون هستیم. برخلاف سال‌های گذشته که پرداخت بعضا تا آبان و آذر طول می‌کشید امسال تا اول مهر ماه پول گندم خریداری شده پرداخت شد.

موجودی گندم کافی است

وی در ارتباط با میزان تولید امسال گفت: سیلاب امسال باعث شد مقدار تولید در استان‌های گندم‌خیزی مثل خوزستان، گلستان و لرستان به میزان یک میلیون تن کاهش یابد. با این حال بارش‌های خوب امسال باعث شد که تولید در مجموع شرایط خوبی داشته باشد و درباره موجودی گندم هیچ نگرانی وجود ندارد. با این حال همانطور که گفته شد بخشی از تولید به‌دست گندم نرسیده است.

/گسترش نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار