آغاز دادگاه علنی رسیدگی به پرونده لیزینگ خودرو آزادشهر موسوم به پرهام، شکستن رکورد علی دایی توسط سردار آزمون، ناکامی والیبالیست‌های گلستان در تور جهانی تک ستاره بندرترکمن، تمرکز بهزیستی استان بر ایجاد مراکز نگهداری سالمندان به صورت روزانه و استمرار امنیت و پایداری در ۴۵۸ کیلومتر از مرزهای استان از جمله رویدادهای خبری هفته گذشته گلستان بود.

گلستان در هفته‌ای که گذشت

به گزارش گلستان ۲۴؛ نخستین نشست دادگاه علنی رسیدگی به پرونده کلاهبرداری لیزینگ خودرو استان‌های گلستان و سیستان و بلوچستان معروف به "پرهام" یکشنبه گذشته در گرگان برگزار شد و ۳ متهم اصلی این پرونده تفهیم اتهام شدند. 

این پرونده ۲۸۷۱ نفر شاکی دارد که ۲۵۰۷ نفر آنها از استان گلستان و بقیه از استان سیستان و بلوچستان هستند.

دادستان گرگان گفت: متهم اول این پرونده سیداحمد میرمحمدی متهم به مشارکت با متهمین ردیف دوم و سوم برای اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق وصول پول مردم به صورت کلان تحت عنوان مضاربه و پیش فروش خودرو در استان گلستان به مبلغ ۹۷۴ میلیارد و ۳۹۳ میلیون ریال و در استان سیستان و بلوچستان به مبلغ یک هزار و ۳۰۰  ۱۳۰میلیارد و ۹۳ میلیون ریال است.

حجت الاسلام سید رضا حسینی بیان کرد: متهم دوم و سوم این پرونده، مهدی و نادر قوانلو هستند که اتهام آنان مشارکت با متهم ردیف اول در اخلال نظام اقتصادی کشور از طریق گرفتن پول مردم به صورت کلان تحت عنوان مضاربه و پیش فروش خودرو در استان گلستان است که منجر به حیف و میل مبلغ  ۹۷۴ میلیارد و ۳۹۳ میلیون ریال از سرمایه شاکیان شد.

این پرونده دو سال در دادگستری شهرستان سرباز استان سیستان و بلوچستان تشکیل و مورد رسیدگی قرار گرفت و سپس با موافقت رییس قوه قضائیه به گلستان انتقال یافت.

این پرونده قرار است طی هشت نشست و در هر هفته با برپایی دو نشست رسیدگی و برای آن رای صادر شود.

پرونده های اخلال در نظام اقتصادی کشور در شعب ویژه رسیدگی می شود که به درخواست مسوولان قضایی گلستان برای تعیین دادگاه رسیدگی پرونده پرهام نیز با معاون اول قوه قضاییه نامه نگاری صورت گرفت تا در صورت امکان برای سهولت دسترسی شاکیان که بیشتر گلستانی هستند این پرونده در استان مورد رسیدگی قرار گیرد.

گفته می شود متهمان در پرونده موسوم به لیزینگ خودرو شرکت پرهام، با تاسیس یک شرکت و با این ادعا که می‌توانند خودروهای ساخت داخل را چند میلیون تومان پایین‌تر از قیمت بازار به مشتریان بفروشند، میلیاردها تومان در استان های گلستان و سیستان و بلوچستان به جیب زده اند.

**

مهاجم ملی پوش گلستان و ستاره زنیت روسیه، با گلزنی در دیدار تیمش زنیت با فنرباغچه ترکیه در مرحله یک شانزدهم نهایی لیگ اروپا، رکورد علی دایی آقای گل فوتبال جهان در اروپا را شکست.

در این دیدار سردار آزمون ۲ گل زد و به بهترین گلزن تاریخ ایران در رقابت های اروپایی تبدیل شد. 

علی دایی، بازیکن سابق بایرن مونیخ و تیم ملی ایران با زدن ۶ گل در زمینه رکورددار بود ولی آزمون با زدن ۲ گل به فنرباغچه این رکورد را شکست و با ۸ گل در صدر قرار گرفت.


**
دومین تور جهانی تک ستاره والیبال ساحلی بندرترکمن که از ۹مهر و با حضور ۹ تیم از ایران، سه تیم از ژاپن، دو تیم از تایلند، دو تیم از لهستان و یک تیم از سوئد آغاز شده بود با قهرمانی تایلند به پایان رسید.

در این مسابقات ۹ والیبالیست گلستانی حضور داشتند که تیم سالمی و وکیلی از گلستان در دیدار رده بندی با نتیجه دو بر صفر در برابر تیم تسوچیا و موراکامی از ژاپن به برتری رسید و سوم شد. 

سال گذشته و در دوره نخست این رقابت‌ها تیم ایران الف با ترکیب بهمن سالمی و آرش وکیلی با پیروزی مقابل تیم ایران ب با ترکیب رحمان رئوفی و عبدالحامد میرزاعلی که هر ۴ والیبالیست گلستانی بودند به مقام قهرمانی دست یافته بود.

**

مجسمه سنگی سرباز ساسانی که ۳۸ سال قبل در دل جنگل‌های النگدره روستای زیارت استان گلستان کشف شده بود برای نخستین بار در گرگان شهری که به آن تعلق دارد به نمایش عمومی درآمد.

مجسمه سرباز متعلق به دوره ساسانیان، سال ۱۳۷۵ برای نگهداری و نمایش عمومی از موزه ایران باستان تهران به موزه بابل در استان مازندران منتقل شد که با هماهنگی‌ به عمل آمده برای بازدید یک ماهه علاقه مندان میراث فرهنگی گلستان به گرگان انتقال یافت.

پیکره سنگی سرباز ساسانی پس از وقوع سیل در اوایل دهه ۶۰ خورشیدی در جنگل النگدره گرگان، توسط ماموران یگان حفاظت میراث فرهنگی شناسایی و به موزه بابل ( تنها موزه مازندران قبل از تفکیک استان گلستان) منتقل شد.

این مجسمه بر اثر آسیب های وارده تا پیش از زمان کشف فاقد گردن، سر، دست راست و قسمت هایی از دو مچ پا به پایین است.

زبیده جعفری از کارشناسان حوزه میراث به خبرنگار ایرنا گفت: این مجسمه سنگی پیکره انسان متعلق به دوره اشکانی و از جنس سنگ آهک است و به علت شباهت‌های هنر دوره اشکانی و ساسانی برخی کارشناسان احتمال داده‌اند اثر متعلق به دوره ساسانی باشد.

**

فرمانده مرزبانی گلستان با یادآوری افزایش توانمندی عملیاتی مرزداران استان بویژه از طریق تعامل موثر با ریش سفیدان و متنفذین ساکن در سرحدات استان گفت که مجموعه این عوامل به امنیت پایدار و جلوگیری از تردد و خروج غیرقانونی از مرزهای منطقه منجر شده است.

سرهنگ بهزاد ابراهیمی اظهار داشت: روابط حسنه دو کشور و تعامل مرزبانی ایران با کشور همسایه /ترکمستان/ برقرار است و در طول مرزهای دریایی و خشکی گلستان مشکل و دغدغه ای وجود ندارد بطوریکه در یک سال گذشته خروج غیرقانونی ثبت نشده و حریم مرزها به دقت کنترل و نظارت شده و می شود. اکنون پایداری و امنیت بالا در تمام نوار مرزی گلستان به طول بیش از ۴۵۸ کیلومتر وجود دارد.

**

به گفته مدیرکل گمرکات گلستان در نیمه نخست امسال ۱۸۰ هزار تن انواع کالا به ارزش ۶۴ میلیون دلار از مبادی گمرکی این استان صادر شده که برابر با مدت مشابه سال قبل است.

سیدابراهیم حسینی اظهار داشت : عمده کالاهای صادراتی گلستان در نیمه نخست امسال شامل لبنیات، انواع میلگرد، آهن و پروفیل، سیمان، رب گوجه فرنگی و پلی استایرن بوده است که بیشتر به چهار کشور عراق، ترکمنستان، قزاقستان و افغانستان صادر شده است.

**

رئیس پلیس راه گلستان گفت: تعداد کل تصادفات جاده های برون شهری در ۶ ماهه ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد کاهش یافت.

سرهنگ عبدی  در خصوص آمار تلفات افزود: در این مدت ۱۶۸ نفر در سوانح ترافیکی استان جان خود را از دست داده اند که در مقایسه با سال گذشته ۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

**
 مدیرکل بهزیستی گلستان گفت که این سازمان با هدف تحکیم بنیان خانواده برنامه‌ای برای افزایش تعداد خانه سالمندان در این استان ندارد اما ارایه خدمت به سالمندان در مراکز بنیاد فرزانگان را همچنان ادامه خواهد داد.

ابراهیم غفاری ظهر اظهار داشت: گلستان ۹ مرکز نگهداری روزانه، ۳ مرکز نگهداری شبانه سالمندان و ۴ بنیاد فرزانگان دارد که تلاش می کنیم با توسعه راه اندازی بنیاد فرزانگان و توسعه خدمات این مراکز، سالمندان را ترغیب به حضور در این مراکز کنیم.

مدیرکل بهزیستی گلستان افزود: بر اساس رویکرد سازمانی، در هر شهرستان یک بنیاد فرزانگان احداث می شود که هدف از توسعه این خدمات، بهره مندی حداکثری خانواده ها از نعمت حضور سالمندان در منزل است.

**

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت که بر خلاف برخی گزارش‌ها و تبلیغات رایج، ابتلا به بیماری سرطان معده و مری در این استان خیلی رایج نیست.

عبدالرضا فاضل اظهار داشت: طبق آمار وزارت بهداشت، گلستان جایی در میان ۷ استان اول مبتلا به این بیماری ندارد. 

مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی گلستان بهمن ماه سال ۱۳۹۷ اعلام کرده بود: مناطق شرقی گلستان به دلیل عادت های اشتباه غذایی و بهداشتی، یکی از مراکز اصلی ابتلا به سرطان مری کشور و آسیا است.

 معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم اردیبهشت ماه امسال در گنبدکاووس اعلام کرده بود که سرطان مری دومین سرطان شایع در بین مردم گلستان بویژه مناطق شرقی استان است.

 رضا ملک زاده گفته بود: عوامل ژنتیکی، مصرف تریاک و چای داغ با دمای بالای ۶۵ درجه، نوشیدن آب غیر بهداشتی مانند آب های ذخیره شده در آب انبارها، مصرف کم سبزیجات و میوه های تازه، بهداشت ضعیف دهان و دندان و استفاده از سوخت های نفتی و بیوزیستی از مهم ترین علل شیوع سرطان مری در گلستان است.

**

فرمانده انتظامی گلستان در نشست خبری به مناسبت هفته نیروی انتظامی با تاکید بر برخورد شدید پلیس با مجرمان خشن گفت که چاقوکشی و نزاع دسته جمعی در این استان افزایش یافته است.

سردار روح الامین قاسمی اظهار داشت: چاقوکشی و نزاع جمعی نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۳۳ و ۴۰ درصد و دستگیری مرتکبان آن ۲۱۳ و ۱۲۰ درصد افزایش یافت.

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار