برهانی گفت: پیکره سنگی سردار ساسانی گرگان برای اولین بار در سرزمین مادری در موزه باستان شناسی به نمایش گذاشته شده است.

نمایش پیکره سنگی سردار ساسانی گرگان برای اولین بار در سرزمین مادری

به گزارش گلستان ۲۴؛ «محمدمهدی برهانی» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: پیکره سنگی سردار ساسانی گرگان که در اختیار موزه بابل است، به صورت امانی برای اولین بار در سرزمین مادری در موزه باستان شناسی به نمایش گذاشته شده است.

 

مدیر موزه باستان شناسی گرگان افزود: مجسمه سنگی مرد ساسانی گرگان، پیکره تمام قد انسانی از جنس سنگ یکپارچه است که در اوایل دهه خورشیدی و پس از وقوع سیل به طور اتفاقی در جنگل النگدره گرگان در بستر رودخانه شناسایی و کشف شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل آسیب های وارده تا پیش از زمان کشف، قسمت هایی از بدن وی از جمله گردن، سر، دست راست و قسمت هایی از دو مچ پا به پایین مفقود شده است.

 

برهانی اظهارداشت: این مجسمه دارای 104 سانتی متر ارتفاع و 58 سانتی متر پهنا است و با توجه به نوع شکستگی در قسمت پایین پا، به نظر می رسد مجسمه بر روی یک سطح یا سکویی سوار بوده است.

 

وی در خصوص سال ساخت این اثر، گفت: بر اساس نظرات برخی پژوهشگران و همچنین مطالعات تطبیقی صورت گرفته بر روی خصوصیات شمایل نگارانه، این مجسمه به دوران اشکانی یا ساسانی به ویژه دوره ساسانی تعلق داشته باشد.

 

مدیر موزه باستان شناسی گرگان افزود: این مجسمه به صورت ترکیبی از شیوه های هنر شاخص ساسانی و سبک بومی و نیز به سفارش یک فرمانده نظامی یا حاکم محلی ساخته شده است.

 

وی گفت: علاقمندان برای بازدید از این پیکره تا (30 آذر) می توانند همه روزه از ساعت 8 صبح تا 17 عصر به موزه باستان شناسی گرگان مراجعه کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار