مدیرکل هواشناسی گلستان از تخصیص ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای خرید سامانه راداری هواشناسی این استان خبر داد و گفت: مکان یابی این پروژه با حضور کارشناسان داخلی و خارجی آغاز شد.

تخصیص ۱۶۰ میلیارد ریال برای خرید سامانه راداری هواشناسی گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ نوربخش داداشی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : تجهیزات این سامانه راداری به زودی از خارج کشور خریداری و حداکثر در ۲ سال آینده در استان مستقر و راه اندازی خواهد شد.

وی بیان کرد: اطلاع رسانی دقیق از ورود سامانه های مخرب جوی، از جمله نتایج راه اندازی این سامانه راداری است.

مدیرکل هواشناسی گلستان گفت که در حال حاضر بنادر انزلی و امیرآباد به همراه ۴ استان دیگر به این سامانه راداری مجهز هستند.

داداشی ادامه داد: علاوه بر اعتبار خرید این سامانه راداری، یکصد میلیارد ریال دیگر نیز برای ابنیه و تاسیسات این پروژه پیش بینی شده که از محل اعتبارات استانی و ملی تامین خواهد شد.

مدیر کل هواشناسی گلستان با یادآوری سیل اخیر و کم سابقه استان گفت: برای رصد دقیق داده های پیش یابی و تبدیل پیش بینی ۷۲ ساعته به کمتر از این زمان در رخدادهای نقطه ای و برای مقابله با سیلاب ها و کاهش آثار تخریبی آن، نصب رادار هواشناسی بسیار موثر است.

داداشی چندی قبل گفته بود: تغییر اقلیم باعث شده بارش‌ها در استان گلستان نقطه‌ای، منطقه‌ای و شدید باشد که برای جلوگیری از عواقب و خسارت‌های ناشی از این بارش‌های سیل آسا، باید از پیش بینی دقیق با بهره مندی از تجهیزات مدرن و روزآمد استفاده کرد.

وی افزود: رادار امیرآباد در مازندران، غرب گلستان را هم پوشش می دهد اما به دلیل وجود نقاط کور، توان پیش بینی دقیق بارش های شرق استان از جمله در محدوده جنگل گلستان را ندارد که از قضا این منطقه مستعد بارش های رگباری و سیل آسا است.

گلستان با مساحتی افزون بر ۲۰ هزار کلیومتر مربع و ۱۴ شهرستان، دارای ۷۸ ایستگاه باران سنجی، ۲۱ ایستگاه اقلیم شناسی و ۱۰ ایستگاه سینوپتیک است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار