سفر وزیر آموزش و پرورش به استان، برگزاری چهارمین جلسه رسیدگی به دادگاه پرهام، صدور مجوز لایروبی ۱۰ هزار متر مکعب از رسوبات خلیج گرگان، حضور ۴۰ هزار گلستانی در مراسم اربعین حسینی در کربلا، تجهیز پارک ملی گلستان به امکانات نوین و آغاز برداشت زعفران از ۳۲۱ هکتار باغ بارور استان از جمله رویدادهای خبری گلستان در هفته گذشته بود.

گلستان در هفته‌ای که گذشت

به گزارش گلستان ۲۴؛ محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش روز پنجشنبه برای افتتاح پروژه هایی مانند ساخت نخستین هنرستان کشاورزی گرگان در روستای آلوکلاته، هنرستان و کارگاه تولیدی صنایع چوبی و مبلمان در روستای عطاآباد آق قلا و مدرسه ۶ کلاسه بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی روستای اوچ تپه آق‌قلا و شرکت در جلسه شورای معاونین و مدیران آموزش و پرورش به استان گلستان سفر کرد.

وزیر آموزش و پروش در این سفر اظهار داشت: هم اکنون ۹۸.۵ درصد دانش آموزان لازم‌التعلیم کشور زیر پوشش تحصیلی قرار دارند و برای اینکه ۱.۵ درصد باقی مانده نیز زیرپوشش قرار گیرند، همه مسوولان، خانواده‌ها و خیرین باید به آموزش و پرورش کمک کنند.

وی بیان کرد: چتر آموزش و پرورش ایران بسیار گسترده است و هم اکنون ۲۳ هزار واحد آموزشی در نقاط مختلف کشور داریم که هر کدام فقط ۱۰ دانش‌آموز دارند که نشان از توسعه عدالت آموزشی در کشور است.
وی، مشکلات اقتصادی و خانوادگی را از مهمترین علل بازماندن کودکان از تحصیل اعلام کرد و بیان داشت که باید با گفت وگو با خانواده‌ها و بررسی مشکلات آنها، شرایط را برای حضور کودکان در مدارس فراهم کنیم.

**

دادستان عمومی و انقلاب گرگان در چهارمین جلسه دادگاه علنی رسیدگی به پرونده اخلاگران نظام اقتصادی موسوم به پرهام گفت: از آنجا که متهمان به دنبال کسب رضایت شاکیان نبوده و کار آنان مقابله با نظام یا اقدام موثر در این راستا بوده، این افراد مفسدفی‌الارض شناخته شده و باید اعدام شوند.

حجت‌الاسلام سیدرضا حسینی اظهار داشت: ۴۸ شاکی جدید از استانهای سیستان و بلوچستان و گلستان به جمع شاکیان پرونده اضافه شدند و هم اکنون تعداد شاکیان در مجموع به دو هزار و ۸۵۲ نفر است.
وی بیان داشت: چنانچه قاضی پرونده صلاح بداند کیفرخواست جدید در خصوص مفسدفی‌الارض بودن سه متهم پرونده شامل سیداحمد میرمحمدی متهم ردیف اول و مهدی و نادر قوانلو متهمان ردیف‌های دوم و سوم صادر خواهد شد. 

 

پرونده پرهام ۳۳ هزار صفحه و ۲۶۰ جلد دارد که حداکثر در هشت جلسه طی روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر هفته با موضوع اخلال در نظام اقتصادی رسیدگی می‌شود.

پرونده‌های اخلال در نظام اقتصادی کشور در شعب ویژه رسیدگی می‌شود که به درخواست مسوولان قضایی استان گلستان و موافقت معاون اول قوه قضاییه برای سهولت دسترسی شاکیان که بیشتر گلستانی هستند این پرونده در گرگان مورد رسیدگی قرار می گیرد.

**

برداشت گل زعفران از سطح ۳۲۱ هکتار باغ‌ باور گلستان آغاز شد. 

کارشناس زعفران معاونت باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: به ازای هر ۷۰ تا ۸۰ کیلوگرم گل زعفران، یک کیلوگرم محصول سَرگل تولید می شود.

معصومه ژیان اظهار داشت: اکنون هر کیلوگرم سَرگل زعفران حدود ۸۰ میلیون ریال معامله می شود در حالی که سال زراعی قبل و در اواخر برداشت محصول، هر کیلوگرم محصول ۱۲۰ میلیون ریال هم به فروش رفت.

سَرگل زعفران تولیدی باغداران استان گلستان بیشتر به صورت فله به بازار مشهد در خراسان رضوی ارسال می شود. 

**

محیط‌بانان پارک ملی گلستان با هدف ارتقای سطح حفاظت از این عرصه ملی، مجهز به فناوری نوین مانند دوربین‌های فیلم برداری و عکاسی چشمی، شبکه بی‌سیم و جی‌پی‌اس شدند.

رییس پارک ملی گلستان اظهار داشت: با افتتاح مرحله نخست پروژه هوشمندسازی حفاظت از پارک ملی گلستان به عنوان یکی از ذخیره‌های زیست‌کره که روز گذشته انجام شد، محیط‌بانان از این پس وضعیت بهتری در پایش منطقه دارند.

مهدی تیموری با بیان اینکه برای اجرای مرحله نخست این طرح ۱۲ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است گفت: با توجه به اهمیت حفاظت از پارک ملی گلستان، استفاده از فناوری نوین و امکانات روز حفاظتی مانند شبکه بی‌سیم، دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری چشمی، جی‌پی‌اس و دوربین پایش میدانی برای کمک به محیط‌بانان با هدف جلوگیری از فعالیت‌های غیرمجاز متخلفان ضروری است.

وی  ادامه داد: شبکه بی‌سیم محیط‌بانان این پارک بعد از چند سال خرابی با همکاری شرکت صاایران و با استفاده از تجهیزات روز فعال شد و حدود ۱۲ دستگاه از دوربین‌های مختلف پایش در مرحله نخست اجرای پروژه در محدوده پاسگاه محیط‌بانی میرزابایلو نصب شد.

**

 مرحله استانی بیست و دومین جشنواره قصه‌گویی گلستان  پس از رقابت ۳۶ نفر در سه بخش صحنه‌ای "زنان و مردان، نوجوانان و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها" با شناخت نفرات برتر در گرگان به کار خود پایان داد.
**

جانشین مدیریت حج و زیارت گلستان گفت: امسال حدود ۴۰ هزار گلستانی در پیاده‌روی اربعین حسینی در کربلا شرکت کردند که این تعداد در مقایسه با سال قبل صد درصد بیشتر شد.

محمدرحیم ملاح اظهار داشت: بر اساس آمار سامانه سماح (سامانه مشتاقان اربعین حسینی) پارسال ۲۱ هزار گلستانی در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی در کربلا شرکت کرده بودند.

**

مدیرکل بنادر و دریانوردی گلستان گفت: مجوز لایروبی ۱۰ هزار متر مکعب از پهنه آبی خلیج گرگان در مجاورت  ابنیه امور ماهیان خاویاری و دریابانی استان در خلیج گرگان صادر شد.

الله یار اسعدی اظهار داشت: با صدور این مجوز از سوی محیط زیست و با عملیاتی شدن پروژه، برخی از مشکلات موجود در زمینه تردد و انتقال لندی گرافت(شناور صفحه ای ) شرکت ماهیان خاویاری در مسیر بندرترکمن - جزیره آشوراده و همچنین سختی های رفت و آمد شناورهای نیمه سنگین پیرامون تاسیسات این دستگاه ها برطرف می شود.

**
با حضور رییس و جمعی از کارشناسان و مدیران سازمان جهادکشاورزی گلستان، برای نخستین بار پیله پاییزه نوغان (کرم ابریشم) در این استان برداشت شد.

 رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: با تحقیقات و تلاش کارشناسان، بهره‌برداری از برگ درختان توت برای پرورش کرم ابریشم در پاییز مورد توجه قرار گرفت و این طرح در نهایت نتیجه داد و نخستین پیله‌های کرم ابریشم با تغذیه از برگ درختان توت در تابستان و پاییز به وسیله نوغانداران روستای صالح آباد کلاله جمع‌آوری شد.

مختار مهاجر گفت: از اوایل شهریور سال جاری ۵۰ جعبه تخم نوغان بین نوغانداران استان گلستان توزیع شد که با تولید حدود سی کیلوگرم پیله ابریشم از هر جعبه، درآمد خوبی نصیب آنان گردید.

**

مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت که امسال دو هزار و ۲۰۰ تن انواع فرآورده خام دامی شامل تخم مرغ، میگو، پا و پنجه مرغ و میگو از این استان به کشورهای دیگر صادر شد.

 غلامرضا محرابی اظهار داشت: همچنین در این مدت ۶۶۳ هزار قطعه جوجه یک روزه گوشتی، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تخم مرغ نطفه دار گوشتی و ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار کیلوگرم خوراک آبزیان از این استان راهی کشورهای دیگر شد.

به گفته وی مقصد صادرات فرآورده های خام دامی گلستان، کشورهای ترکمنستان، افغانستان، ویتنام، هنگ کنگ، امارات متحده عربی و عراق بود.

**
فرمانده انتظامی گلستان گفت که آمار دقیقی از تعداد اسلحه‌های غیرمجاز در این استان وجود ندارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از سلاح‌های موجود در سطح منطقه شکاری بوده و خطر چندانی برای امنیت پایدار محسوب نمی‌شود.

سرتیپ دوم ستاد روح الامین قاسمی اظهار داشت: تعداد سلاح‌های غیرمجاز را هیچ نهاد و دستگاهی نمی‌تواند اعلام کند و اگر آمار دقیق و مشخصی از تعداد و پراکندگی آن ها وجود داشته باشد با جمع آوری کامل آن خیال مردم را آسوده خواهیم کرد.

**

رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت که این استان از سرمایه‌گذاری در صنعت پرورش گاومیش با هدف توسعه کمی و صنعتی و گسترش برنامه‌های اصلاح نژادی جمعیت این پستاندار استقبال و حمایت می‌کند.

 

گلستان دو هزار و ۱۰۰ راس گاومیش دارد که بخش عمده آن ها در بندرگز، گُمیشان، کردکوی، گنبدکاووس و ترکمن نگهداری می شوند.

**

رییس شورای حل اختلاف گلستان گفت: خانواده داغدار جوان آق‌قلایی که ۱۶ سال قبل در جریان یک درگیری به قتل رسیده بود در آستانه اجرای حکم قصاص و به حرمت ایام اربعین حسینی از قاتل خون فرزندشان گذشتند.

احمد جعفری اظهار داشت: محکوم به قصاص، ۱۶ سال قبل و زمانی که ۲۵ ساله بود هنگام دعوا یک جوان ۳۲ ساله را به قتل رساند.

حکم قصاص این جوان در مرحله اجرا بود که با پادرمیانی اعضای شورای حل اختلاف آق قلا و ریش‌سفیدان منطقه، خانواده مقتول به حرمت اربعین از حق قانونی و شرعی خود گذشتند و قاتل را در ۴۱ سالگی بخشیدند.

**

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت که ۵۶ پرونده حوزه منابع طبیعی این استان به ارزش بیش از ۶ هزار میلیارد ریال در مراجع قضایی استان در حال رسیدگی است.

ابوطالب قزل سفلو اظهار داشت: بیشترین تخلف پرونده های تشکیل شده مربوط به تصرف غیرقانونی زمین های ملی و بیشترین آمار پرونده ها در میان شهرستان های استان مربوط به گرگان است.

**

رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی گلستان گفت: وقوع جرایم سایبری این استان در ۶ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵۰ درصد بیشتر شد.

سرهنگ دوم ابراهیم پرسا اظهار داشت: از مجموع این پرونده‌ها ۷۴ درصد مربوط به برداشت‌های غیرمجاز، ۱۳ درصد مربوط به کلاهبرداری رایانه‌ای، ۹ درصد مربوط به هتک حیثیت و نشر اکاذیب و مابقی در بخش های دیگر بود که ۹۳ درصد آن ها کشف شد.

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار