تقریبا در سال جاری نرخ دلار کاهش یافته و روندی با ثبات داشته است، اما چرا قیمت کالاهای اساسی طی سال جاری در چندین مرحله افزایش قیمت یافته است؟

چرا قیمت کالاهای اساسی طی سال جاری در چندین مرحله افزایش یافت؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم ؛ در اوایل سال 97 با ادامه تنش‌های ارزی، دولت تصمیم به اجرای سیاست تثبیت نرخ ارز با قیمت هر دلار 4200 تومان گرفت. این سیاست در 22 فروردین ماه به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد. در حال حاضر نزدیک به 1.5 سال از اجرای این سیاست می‌گذرد و بسیاری از تریبون‌داران به نقد این سیاست دولت پرداخته‌اند.

متأسفانه به‌دلیل عدم رعایت برخی الزامات قیمت ارز در سال 97 با جهش‌های بزرگی مواجه شد و حتی ورود به کانال 19 هزار تومان نیز در برهه‌‌هایی لمس شد. نکته قابل توجه اینکه در ابتدای اجرای این سیاست دولت تضمین کرد که تمام نیازها و حتی تأمین ارز واردات کالاهای مصرفی مانند خودرو را با استفاده از ارز 4200 تومانی پوشش خواهد داد. رفته رفته این وجه غلط سیاست اثرات خود را نشان داد و دولت تصمیم به اصلاح و اعلام ممنوعیت واردات نزدیک به 1400 قلم کالای مصرفی از جمله خودرو گرفت.

اکنون این نکته قابل توجه است که در حال حاضر با اعمال محدودیت‌های ذکر شده بازار ارز از ثبات نسبی برخوردار شده و حتی پیش‌بینی‌هایی از کاهش بیشتر نرخ ارز در بازار آزاد نیز مطرح می‌شود.

گفتنی است؛ بعد از ثبات بازار ارز، نوبت به بررسی اثرات این سیاست رسید و اعداد و ارقام مختلفی از سوی منتقدین سیاست تحت عنوان حیف‌ومیل ارزهای نفتی در قالب سیاست ارز 4200 مطرح شده است، این درحالی است که دستگاه‌هایی مثل گمرک، بانک مرکزی و وزارت صنعت از "میزان ارزی که با آن کالایی وارد نشده"، "بیش‌اظهاری کالاهای اساسی وارداتی در گمرک" و نمونه‌هایی دیگر از تخلفات احتمالی در خلال اجرای سیاست ارز 4200، آمار تفکیکی ارائه نکرده‌اند.

اما به هر ترتیب بازار کالاهای مورد نیاز مردم در 18 ماه اخیر به‌شدت تحت تأثیر نرخ ارز بوده و حتی با کاهش نرخ ارز در مورد بسیاری از کالاهای مصرفی شاهد کاهش همتراز قیمت‌ها نبوده‌ایم.

لازم به ذکر است، دولت در وجه اصلاح‌شده سیاست تثبیت نرخ ارز از مرداد ماه سال 97 تضمین کرده بود که 25 نوع کالای اساسی را با نرخ 4200 وارد کند و این سیاست در سال 98 نیز ادامه پیدا کند.

با این حال، هنوز خبری از کاهش قیمت‌ها در بازار نیست و اجناس موجود در بازار با قیمت دلار 14 هزار تومانی در حال خرید و فروش است.

عدم تاثیر ثبات نرخ ارز در کاهش قیمت کالاها

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کاهش قیمت دلار هنوز تأثیر اساسی بر سایر کالا‌ها نداشته است، گفت: مردم نسبت به گرانی‌ها و افزایش قیمت اقلام اساسی همانند شیر و نان اعتراض دارند.

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی با اشاره به اینکه دولت باید نظارت جامع بر فروش محصولات لبنی و پروتئینی اعمال کند تا مردم بیش از این از گرانی‌ها آزرده خاطر نشوند، اظهار داشت: متاسفانه نظارت در کشور یا وجود ندارد یا کاملا مقطعی است.

وی با انتقاد از اینکه مردم و فروشندگان بر شیوه نظارت بر بازار گله‌مند هستند، افزود: دستگاه‌های متولی باید با نظارت مداوم و نه مقطعی مانع ایجاد زمینه سودجویی و مشکلات بازار شوند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولان و برخی سازمان‌ها برای نظارت بر بازار حقوق می‌گیرند، گفت: سازمانی تحت عنوان حمایت از مصرف کننده، تعزیرات و وزارت صنعت، معدن و تجارت وظیفه نظارت بر بازار را به عهده دارند و باید مانع ایجاد زمینه سودجویی شوند.

وی با تاکید بر اینکه سفره‌های مردم باید کاهش نرخ تورم را احساس کند، بیان کرد: سوال مردم این است که چرا با تنزل تورم نرخ و ثبات نرخ ارز برخی کالا کاهش نیافته بلکه چندین برابر هم افزایش داشته‌اند.

موسوی لارگانی پیرامون اینکه تداوم گران‌فروشی می‌تواند موجب نارضایتی بیشتر مردم شود، گفت: تا زمانی که نظارت و برخورد جدی از سوی مسئولان وجود نداشته باشد، شاهد گرانی کالاهای اساسی خواهیم بود و این روند اصلاح نخواهد شد و در حقیقت با حرف و شعار نمی‌توانیم راه به‌جایی ببریم.

وی با بیان اینکه مردم برای تأمین معاش و هزینه‌های زندگی خود با مشکلات زیادی مواجه هستند، اظهار داشت: تقریبا در سال جاری نرخ دلار کاهش یافته و روندی با ثباتی داشته، اما چرا قیمت کالاهای اساسی طی سال جاری در چندین مرحله افزایش قیمت یافته است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی افزود: متأسفانه قیمت کالاهای اساسی در چند ماه اخیر افزایش یافته و این روند به صورت تدریجی در حال شکل گرفتن است.

نبود تناسب قیمت‌ها با دخل و خرج مردم 

شهروندی اصفهانی درباره گرانی کالا با وجود ثبات نرخ دلار اظهار داشت: در مدتی که قیمت دلار به‌شدت افزایش پیدا کرد به دنبال آن بسیاری از کالاها مخصوصاً مواد غذایی افزایش قیمت داشتند اما در چند روز پیش خبر دادند که بسیاری از مواد غذایی دوباره به قیمت‌های اولیه خود بازگشتند در صورتی‌که در برخی مواد غذایی اساسی هیچ‌گونه کاهش قیمتی مشاهده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اکنون نرخ نان و شیر با قیمت‌های متفاوتی در اصفهان عرضه می‌شود، افزود: هر روز لیست جدید قیمت‌ها را می‌توان به راحتی دید و در این شرایط نکته مهم این است که دخل و خرج مردم با هم برابری نمی‌کند و همچنان اختلاف طبقاتی بین شهروندان بیشتر از همیشه به نظر می‌رسد.

افزایش 4 برابری قیمت برخی اجناس

یک فعال اقتصادی گفت: در کل می‌توان در یک جمله گفت دلار یک بهانه در بازار است، هنگامی‌که اجناس گران شد گفتند به خاطر افزایش قیمت دلار است و بعد از مدتی این سئوال پیش آمد که چرا با کاهش قیمت دلار قیمت کالاها و اجناس هم کاهش نیافت و در پاسخ به این سئوال بسیاری گفتند قیمت‌ها ربطی به دلار ندارد.

وی در ادامه بیان کرد: بسیاری از کالاها در این 3 ماه اخیر 4 برابر افزایش قیمت داشته است در حقیقت دلیل عمده این معضل قطعات وارداتی موردنیاز هست و چون بیشتر قطعات از چین وارد می‌رود نوسان قیمت دلار و ارز تأثیر به سزایی در بالا رفتن قیمت‌ها دارند.

این شهروند اصفهانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از کارکنان ما بیکار شده‌اند. درحالی‌که مسئولان از کاهش قیمت‌ها خبر می‌دهند ما شاهد بالا رفتن و بی‌ثباتی قیمت‌ها هستیم.

به گزارش تسنیم، درحالی‌که تصور می‌شد کاهش نسبی و ثبات نرخ ارز و دلار سبب آرام شدن اوضاع بازار شود، بالا رفتن قیمت اجناس و کالاها بسیاری از مردم و اقشار گوناگون جامعه را نگران کرده است امیدواریم با تدبیر دولت و سامان‌دهی وضعیت، بازار کالای مورد نیاز مردم آرامش پیدا کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار