رییس اداره سوادآموزی گنبدکاووس اعلام کرد: در سالجاری دوهزار و ۴۳۹ نفر از بیسوادان و کم سوادان تحت پوشش آموزش‌های سوادآموزی قرار گرفتند که ۹۶ درصد سهمیه ابلاغی سازمان نهضت سوادآموزی به این شهرستان واقع در شرق گلستان است.

بیش از دو هزار ۴۰۰ نفر در گنبدکاووس در کلاس‌های سوادآموزی نشستند

به گزارش گلستان ۲۴؛ حاجی‌قربان شیری‌قابوس روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت هفته سوادآموزی با بیان اینکه ۱۰۰درصد سهمیه ابلاغی در سالجاری محقق می‌شود، گفت: با توجه به سکونت اتباع افغان در شهرستان گنبدکاووس، تعدادی از سوادآموزان این شهرستان را این گروه تشکیل می‌دهند.

به گفته وی افغان‌های تحت پوشش سالجاری در مجموع ۲۱۰ نفر هستند که در قالب دو دوره سوادآموزی و انتقال سازماندهی شده‌اند و تعداد ۴۰ نفر از آنها در قالب برنامه کمیساریای پناهندگان سازمان ملل، مشغول آموختن سواد هستند.

وی افزود: افزون بر اتباع افغانستان، در سالجاری برای دوره سوادآموزی که معادل سوم ابتدایی آموزش‌های رسمی است از تعداد یک هزار ۱۰۲ نفر سهمیه ابلاغی تاکنون یک هزار نفر جذب کلاس‌های سوادآموزی شده‌اند و در دوره انتقال که معادل پایان دوره ابتدایی محسوب می شود تمامی ۴۹۹ نفر سهمیه ابلاغی محقق شده و این عده تحت آموزش‌های سوادآموزی هستند.

رییس اداره سوادآموزی گنبدکاووس یادآور شد: نهضت سوادآموزی برای کسانی که دوره سوادآموزی را پشت سر گذاشته و به هر دلیلی آموزش‌های خود را در دوره انتقال ادامه نداده اند، دوره ای تحت عنوان "دوره تحکیم" با هدف تثبیت آموزش‌های ارائه شده در دوره سوادآموزی برگزار می‌کند که امسال تعداد ۷۳۰ نفر در این دوره معادل ۱۰۰ درصد سهمیه ابلاغی تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: برای تحت پوشش قرار دادن جامعه عشایری گلستان که ترکیبی از ترکمن‌های بومی و نیز کردهای خراسان شمالی و رضوی هستند، امسال دوره‌های خاصی برای آموزش‌دهندگان سواد به این قشر کوچنده با هدف توانمندسازی آنها و استفاده از ظرفیت‌ها و ویژگی‌های خاص جامعه عشایری برای آموزش سواد برگزار شد و ۷۰ نفر عشایر مستقر در گلستان تحت پوشش آموزش های سوادآموزی قرار گرفتند.

شیری‌قابوس گفت: در سومین سال اجرای آموزش کامپیوتر به سوادآموزان دوره انتقال و همانند سنوات گذشته، حدود ۱۱۰ نفر در سالجاری آموزش کاربری کامپیوتر را فرا می‌گیرند و علاوه بر آن‌، فعالیت‌های مکمل شامل طرح خواندن با خانواده با ارائه بسته‌های آموزشی و نیز مسابقه انشانویسی و کتابخوانی با محوریت شعار سال از دیگر فعالیت‌هایی است که با هدف تعمیق آموزش سوادآموزان برگزار می‌شود. 

رییس اداره سوادآموزی گنبدکاووس افزود: دو طرح حلقه‌های کتابخوانی و نماز کلید بهشت نیز با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و یادگیری مادم‌العمر و نیز آموزش عملی احکام نماز و وضو و تصحیح و تکمیل قرائت نماز و اذکار و ارکان آن از دیگر فعالیت‌هایی است که اداره سوادآموزی شهرستان گنبدکاووس در سالجاری به مورد اجرا گذاشته‌است.

وی با اشاره به فعالیت یک مرکز یادگیری مشارکتی در اداره زندان گنبدکاووس، گفت علاوه بر آن دو مرکز یادگیری غیردولتی در روستای مرزی کرند و روستای حالی‌آخوند نیز فعال است که مرکز یادگیری حالی‌آخوند امسال راه‌اندازی شده و در این مراکز علاوه بر فعالیت سوادآموزی، مهارت‌های جتماعی و شغلی نیز آموزش داده‌می‌شود.

شیری‌قابوس گفت: در نظر است در قالب طرح شهید شوشتری نیز در یکی از محلات آسیب‌پذیر گنبدکاووس مرکز یادگیری تشکیل شود و در این رابطه بررسی‌های مقدماتی انجام و جلساتی با اعضای شورای اسلامی روستاهای گدم‌آباد و اسلام‌آباد برگزار شده‌است.

رییس اداره سوادآموزی گنبدکاووس با تقدیر از همکاری ادارات و نهادهای مستقر در این شهرستان برای گسترش چتر پوشش نهضت سوادآموزی در تمامی مناطق گفت: در سالجاری با همکاری کمیته امداد امام خمینی گنبدکاووس تعداد ۱۰۵ نفر و با همکاری اداره زندان این شهرستان نیز تعداد ۳۴ نفر بیسواد به اداره سوادآموزی معرفی و در کلاس‌های سوادآموزی سازماندهی شده‌اند.

در هفتم دی ماه سال ۱۳۵۸ فرمان تشکیل نهضت سوادآموزی با هدف ریشه‌کنی بیسوادی در کشور از سوی امام خمینی (ره) صادر شد و به همین مناسبت، اول تا هفتم دی به عنوان هفته سوادآموزی در کشور نامگذاری شده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار