بررسی‌ها نشان می‌دهد به‌رغم فضاسازی‌های انجام‌شده در روزهای اخیر مبنی‌بر کیفیت نازل بنزین مورد استفاده در کلانشهرها و گمانه‌زنی‌ها مبنی‌بر بازگشت بنزین پتروشیمی‌ها به جایگاه‌های سوخت، این شایعه اساسا مبنای کارشناسی نداشته است.

شایعه بازگشت بنزین پتروشیمی‌ها حقیقت دارد؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ پیش از این نیز در بیانیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، تاکید شده بود بنزینی که در ایران و به‌ویژه در کلانشهرها مورد استفاده قرار می‌گیرد، حائز استانداردهای یورو۴ بوده و قطعا عامل آلودگی هوا در روزهای اخیر نیست. گفته می‌شود خودروهای سواری بنزینی تنها سهمی ۱۳ درصدی از آلودگی هوا دارند که آن هم غالبا به دلیل احتراق ناقص سوخت در سیستم خودرو است.

آلودگی هوا در روزهای اخیر، سبب شده انگشت اتهام به سوی بنزین مصرفی خودروهای سواری نشانه رود. با این حال شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، خود را از اتهام تولید بنزین بی‌کیفیت مبرا دانسته است. مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی این شرکت نیز در روزهای اخیر اظهار کرده بود: حدود ۹۰میلیون لیتر از بنزین تولیدی کشور از نظر پارامتر‌های زیست‌محیطی پاک‌ترین بنزین است، زیرا الزامات مربوط به میزان اولفین، آروماتیک، بنزن و گوگرد آن مطابق با سختگیرانه‌ترین استاندارد‌های روز دنیا تعیین شده است. علیرضا آرمان‌مقدم در گفت‌وگو با میزان تصریح کرده بود: میزان محتوای گوگرد در بیش از ۹۰ میلیون لیتر از بنزین تولیدی ایران، زیر ۵۰ پی‌پی‌ام است.

این امر در آنالیز هوای کلانشهر‌ها حتی در آلوده‌ترین روز‌های سال هم مشخص است. گفتنی‌ است ایران تا همین چند سال قبل حتی یک لیتر بنزین یورو تولید نمی‌کرد. اما بر اساس آخرین اطلاع وزارت نفت، از میزان ۱۱۲میلیون لیتر بنزین تولیدی در ایران، ۹۰میلیون لیتر آن مطابق استانداردهای زیست‌محیطی جهانی ا‌ست. همچنین با تلاش‌های اخیر وزارت نفت، به‌تازگی ۶۰ میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین یوروی قبلی اضافه شده که ۴۵ میلیون لیتر آن در پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس، ۱۲میلیون لیتر در پالایشگاه بندرعباس و سه میلیون لیتر آن نیز در پالایشگاه تبریز تولید می‌شود.

تولید بنزین برای پتروشیمی‌ها به صرفه نیست

سال‌هاست فصول سرد در تهران با آلودگی هوا همراه می‌شود. امسال البته این آلودگی نه‌تنها شدیدتر که فراگیرتر هم شده و بسیاری از استان‌ها را درگیر کرده است. تداوم این روند نه‌تنها سلامتی شهروندان را به شدت تهدید می‌کند بلکه زیان‌های اقتصادی فراوانی را نیز به کشور وارد می‌آورد. در این میان متهم اصلی آلودگی هوا، خودروها هستند؛ با این توصیف سوالی که در روزهای اخیر مطرح شده این است که آیا بنزین پتروشیمی‌ها به جایگاه‌های سوخت بازگشته است؟ بنزینی که در سال‌های ۹۰ و ۹۱ باعث آلودگی هوا شد و اثرات مخرب فراوانی هم داشت. برای پاسخ به این سوال باید به استانداردهای بنزین یورو ۴ و بنزین پتروشیمی مراجعه کرد. ایرنا در این باره می‌نویسد: اگرچه گوگرد بنزین پتروشیمی بسیار پایین است اما ترکیبات آروماتیک در آن آلوده‌کننده است. بنابراین برای سنجش آن باید به ترکیبات آروماتیک توجه کرد. ترکیبات آروماتیک در بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها بیش از ۷۰ بوده، اما بررسی بنزین توزیع‌شده در تهران نشان می‌دهد که ترکیبات آروماتیک در آن در حد استاندارد و زیر ۳۵ واحد است.

از سوی دیگر در سال‌های ۹۰ و ۹۱ دلیل توزیع بنزین پتروشیمی، ‌تحریم فروش بنزین و ظرفیت پایین تولید آن در پالایشگاه‌ها بود. اما اکنون در حالی مصرف بنزین در کشور ۷۵ میلیون لیتر در روز است که ظرفیت تولید، روزانه به ۱۱۲ میلیون لیتر رسیده است. بنابراین منطقی نیست که خط تولید محصولات پتروشیمی متوقف شده و به‌جای آن بنزین تولید شود. زیرا چنین اقدامی علاوه بر ایجاد هزینه بالاتر، به صنایع پایین‌دستی و حتی صادرات نیز لطمه می‌زند. از همین رو می‌توان با اطمینان گفت که خبری از بازگشت بنزین پتروشیمی‌ها نیست؛ بلکه همان‌گونه که قبلا نیز اعلام شده خودروهای سواری سهم اندکی در آلودگی هوا دارند که آن هم بیشتر به دلیل مشکل احتراق سوخت در موتور آنهاست و در مقابل، صنایع، نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها در مجموع ۳۵درصد و اتوبوس‌ها و کامیون‌ها نیز ۳۰درصد بر آلودگی هوای تهران اثرگذار هستند.

 

منبع: ایران‌جیب

 

ارسال نظر

آخرین اخبار